Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gronback
Hej hej!

Har precis bytt ok och skivor samt klossar bak på min V40 00 2,0t.
Anledningen till detta var att dom var slitna och fullständigt slut bak.

Nu är det även dags att byta framskivorna då hela framvagnen vibrerar som tusan när man bromsar in i lite högre hastigheter (70+).

Det som jag är lite rädd för är att jag även har något annat fel på mina bromsar. Anledningen till att jag tror det är pågrund av att bromspedalen är fruktansvärt mjuk, och tar väldigt långt ner när man bromsar.

Tror ni att det räcker att lufta oken fram nu när man ändå byter skivorna, eller ska man lufta alla runt om när man ändå är igång?
Och framför allt, tror ni att den mjuka pedalen beror på att det är luft i systemet, eller kan detta bero på något annat?
av Addekarlsson
Lufta runt om när du ändå håller på. Det blir garanterat inte sämre av det.
Luft/kondens i bromssystemet orsakar mjuk pedal.

Börja lufta på det ok som är längst från bromsvätskebehållaren, sen arbetar du dig mot densamma.
Alltså, sitter den på höger sida, så börjar du vänster bak, höger bak, vänster fram, höger fram.

Mvh/ Adde
av gronback
Addekarlsson skrev:Lufta runt om när du ändå håller på. Det blir garanterat inte sämre av det.
Luft/kondens i bromssystemet orsakar mjuk pedal.

Börja lufta på det ok som är längst från bromsvätskebehållaren, sen arbetar du dig mot densamma.
Alltså, sitter den på höger sida, så börjar du vänster bak, höger bak, vänster fram, höger fram.

Mvh/ Adde
Hej!
Tack för snabbt svar :D
Så spontant så är det troligaste att den mjuka pedalen beror på att systemet behöver luftas? Någon som har något "worst case" scenario på det här med vibrationerna i ratten vid inbromsning om det inte skulle vara skivorna fram som är skeva?

mvh
Jonas
av Addekarlsson
Min spontana reaktion på mjuk bromspedal säger luft/kondens ja, och det kostar ju inget att lufta, mer än några skvättar bromsvätska. Är problemet kvar efter luftning, då får man börja fundera lite mer. :wink:

Vibrationer i ratten som endast uppkommer vid inbromsning beror nästan garanterat på skeva skivor, så jag tror inte du behöver vara orolig för "worst case".
Men, jag har haft fel förr, och erkänner det gärna, då jag på detta sätt kna lära mig nya saker istället. :D

Mvh/ Adde
av gronback
Addekarlsson skrev:Min spontana reaktion på mjuk bromspedal säger luft/kondens ja, och det kostar ju inget att lufta, mer än några skvättar bromsvätska. Är problemet kvar efter luftning, då får man börja fundera lite mer. :wink:

Vibrationer i ratten som endast uppkommer vid inbromsning beror nästan garanterat på skeva skivor, så jag tror inte du behöver vara orolig för "worst case".
Men, jag har haft fel förr, och erkänner det gärna, då jag på detta sätt kna lära mig nya saker istället. :D

Mvh/ Adde
Hehe :)

Ok, då får vi hoppas att det fungerar som det ska efter bytet.

Tack för hjälpen så länge.

mvh
Jonas
av moZZe
Jag hade samma problem med frambromsarna, och då var det en skiva som var skev.
av gronback
moZZe skrev:Jag hade samma problem med frambromsarna, och då var det en skiva som var skev.
Då var det bytt och färdigt.
Gick förvånansvärt enkelt :)

Vibrationerna i ratten är helt borta, och jag inser nu hur fantastskt dåliga dom gamla bromsarna var.

Tack för alla svar!

Mvh
Jonas

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]