- mån 13 feb 2017, 23:56
Dannesk:
I SAAB-fallet var det ju så att deras 9 - 5 Biopower hade 185 hkr på bensin, men 220 hkr på E85. Detta var ju inte enbart etanolens förtjänst. Motorstyrningen och turbon hade en viktig del i detta också. När Volvo kom med sina 5-cylindriga FFV-motorer hade den svagaste motormodellen ett vridmoment på 300 Nm. Tidigare hade dom ju tvingats ta en befintlig och färdig Ford-motor för att hänga med i etanolracet. Den motorn var ju ingen "sportmotor" precis. Jag har den i min bil, en V70 2.0F -08.
Hursomhelst, Volvo blev tillfrågade i massmedia varför dom inte hade effektsiffror som liknade SAAB's prestanda. Dom svarade då att dom fick liknande effekter under utvecklingsarbetet, men valde att lägga sig på en lägre nivå. (Den egentliga orsaken till det sa dom nog aldrig vad jag minns).
Min bil stog i Bilregistret dom första 5 åren, då bilen klassades som en miljöbil, med 147 hkr och 190 Nm i vridmoment. Nu när den inte anses vara en miljöbil (av beslutsfattarna) står det i Bilregistret att den har 145 hkr! Visserligen bara skillnad på 2 hkr, men t.o.m Trafikverket uppger dom siffrorna. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen och kommer att fortsätta med detta så länge jag har kvar bilen.
Och så till serviceintervallerna. Min bil har 2000 mil serviceintervaller, men däremellan olje- och filterbyte var 1000 mil. Olje- och filterbytet ingår ju också i 2000 milservicen. Så man kan säga att olje- och filterbytet är var 1000 mil.
När min bil kom, hösten 2007 "rynkade många på näsan" och tyckte att det var dåligt med så korta bytesintervaller. Det gör många än i dag men glömmer att man bör byta oljan varje år oavsett körsträcka och bränsletyp. Det gäller alltså alla bilar. Jag vet att det finns dom som inte bryr sig något om detta, men jag tror att min bil kommer att rulla lite längre än genomsnittet.
Men när dom 5-cylindriga, Volvos egna, FFV-motorer kom, så poängterade man att man hade höjt bytesintervallet på oljebytet och servicen jämfört med Ford-motorn, till 1500 mil. Därför undrar jag om du verkligen tolkar serviceintervallerna rätt? För mig, som i och för sig inte har tillgång till någon 2.5F-motor, är det mer logiskt att du har "Stor service" var 3000 mil och oljebyte var 1500 mil.
Om man utvecklar en motor som skall gälla för att vara "bättre" och modernare än föregångaren, skall man väl inte "sänka sig" till lägre förhållanden?