Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guddevafan
Hej
Jag har eventuellt en v70 2.5ft på g.
Några tips vad man kan kolla efter?
Vad är service intervallen det är en 2009?
Mvh Eric
av Rådlös
En förklaring krävs här: Servicen är 3000 mil. Det är en service som på vilken annan bil som helst, alltså kontroller och eventuella åtgärder om det behövs efter schema. Olje- och filterbyte görs också då.
Men däremellan, var 1500 mil skal enbart olja och filter bytas. Man skulle kunna kalla det "Stor och Liten" service om man nu vill kalla ett oljebyte för service? Men som KARDOX säger, en gång per år. För dom flesta bilägare infaller detta bytet lägligt en gång om året då statistiken säger att dom flesta kör mellan 1200 och 1500 mil om året. Och den som är mån om sin bil byter olja varje år oavsett körsträcka eller bränsletyp. Det är dessutom fördelaktigt att göra bytet på hösten, före vintern. Då har man en ny och fräsch olja inför vintersäsongen.
Frånsett oljebytet i en något tätare intervall så är servicen inte märkvärdigare än till någon annan bil.
Varför är bytesintervallen kortare? Därför att etanol och motorolja blandar sig ogärna. Då måste man byta oljan i stället. Det finns en genväg som man själv kan åtgärda. Kör en längre sträcka på t.ex 5 - 10 mil så att motorn blir ordentligt genomvarm någon gång i veckan. Då avdunstar etanolen ur motoroljan. Kan vara ett gott tips om man gör många kallstarter och korta körningar t.ex beroende på körrutiner, avstånd till bostad och arbetsplats.
Det finns en orsak till. Etanol löser sotrester och koksavlagringar bättre än vad t.ex bensin gör. Detta hamnar i motoroljan och följer med ut när man byter oljan.
Volvo tar ingen notis om att man försöker att komma undan billigare genom att säga "Jamen jag har ju bara kört på bensin". Skulle det bli någon garanitvist av något slag så gäller Volvos föreskrifter om olje- och filterbyte var 1500 mil.
Och i sammanhanget, varför köra på bensin när bilen går bättre på E85?
Tänker du byta bränsle, så lär dig om Adaptering. Det är inte alls svårt, men viktigt. Säg till här om du vill veta mer.
Vinteraktuellt: Alla Volvos FFV-modeller har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Se till att anslutningskabeln finns med. Den tillhör bilen, inte någon som tycker att den är "bra att ha".

Ett tillägg: Bilen var klassad som miljöbil dom första 5 åren. Då hade den lägre skatt. Sedan blev bilen en "normalbil" och skatten höjdes en del. Ditt objekt står i Bilregistret som en "normalbil". Men du får naturligtvis köra så mycket du vill på E85, om du vill det?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
På min 2.5Ft my11 är det iaf stor service med 1500mils intervall eller minst 1 gång per år. Kör jag mer än 1500mil så blir det en mindre service därimellan med endast oljebyte.
av MickeO
Rådlös skrev:Och i sammanhanget, varför köra på bensin när bilen går bättre på E85?
Är det verkligen skillnad på effekt om man kör på bensin respektive etanol? Volvo verkar ju inte ha specificerat något sånt iaf som Saab gjorde. Har en MY09 2,5FT och den är ju minst sagt sävlig, i sportläget börjar det ju hända saker (den svarar iaf snabbare då) men man skulle vilja kunna styra det med en knapp istället för att vara hänvisad till kickdown. Sen dricker den ju rejält med soppa så körde man på etanol skulle man ju få hyra en egen pump på hemma-macken...
av dannesk
MickeO skrev:
Rådlös skrev:Och i sammanhanget, varför köra på bensin när bilen går bättre på E85?
Är det verkligen skillnad på effekt om man kör på bensin respektive etanol? Volvo verkar ju inte ha specificerat något sånt iaf som Saab gjorde. Har en MY09 2,5FT och den är ju minst sagt sävlig, i sportläget börjar det ju hända saker (den svarar iaf snabbare då) men man skulle vilja kunna styra det med en knapp istället för att vara hänvisad till kickdown. Sen dricker den ju rejält med soppa så körde man på etanol skulle man ju få hyra en egen pump på hemma-macken...
Jag upplever min går betydligt bättre med E85, känns mycket rappare och bättre allmän prestanda men då har jag manuell låda. När jag köpte min så frågade jag om automat på 2.5ft men volvosäljaren rekommenderade inte automatlådan med den motorn.
När familjen åkte på semester i somras till bl.a. Sthlm och kolmården körde jag på E85 i ca 120mil och genomsnittsförbrukningen låg då på 0,99l men då körde jag aboslut inte snålt. När jag kör med E85 till och från jobbet som blir mkt kortkörningar ligger förbrukningen på ca 1,35-1,45l och ca 1,1l med BF95.
av Rådlös
MickeO:
Ja, det är mätbar skillnad på E85 och bensin i en FFV-bil. Flera motortidningar har gjort seriösa tester på detta och visat mätfakta. E85 har 104 oktan. Oktantalet i sig ger inte mer fart eller kraft, men "knackningsgränsen" flyttas framåt då E85 har sitt högre oktantal. Det gör att tändningen kan tidigareställas och det gör den också när omständigheterna så medger.
Man får ett bättre bottendrag och mellanregister på E85.
av Rådlös
Dannesk:
I SAAB-fallet var det ju så att deras 9 - 5 Biopower hade 185 hkr på bensin, men 220 hkr på E85. Detta var ju inte enbart etanolens förtjänst. Motorstyrningen och turbon hade en viktig del i detta också. När Volvo kom med sina 5-cylindriga FFV-motorer hade den svagaste motormodellen ett vridmoment på 300 Nm. Tidigare hade dom ju tvingats ta en befintlig och färdig Ford-motor för att hänga med i etanolracet. Den motorn var ju ingen "sportmotor" precis. Jag har den i min bil, en V70 2.0F -08.
Hursomhelst, Volvo blev tillfrågade i massmedia varför dom inte hade effektsiffror som liknade SAAB's prestanda. Dom svarade då att dom fick liknande effekter under utvecklingsarbetet, men valde att lägga sig på en lägre nivå. (Den egentliga orsaken till det sa dom nog aldrig vad jag minns).
Min bil stog i Bilregistret dom första 5 åren, då bilen klassades som en miljöbil, med 147 hkr och 190 Nm i vridmoment. Nu när den inte anses vara en miljöbil (av beslutsfattarna) står det i Bilregistret att den har 145 hkr! Visserligen bara skillnad på 2 hkr, men t.o.m Trafikverket uppger dom siffrorna. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen och kommer att fortsätta med detta så länge jag har kvar bilen.
Och så till serviceintervallerna. Min bil har 2000 mil serviceintervaller, men däremellan olje- och filterbyte var 1000 mil. Olje- och filterbytet ingår ju också i 2000 milservicen. Så man kan säga att olje- och filterbytet är var 1000 mil.
När min bil kom, hösten 2007 "rynkade många på näsan" och tyckte att det var dåligt med så korta bytesintervaller. Det gör många än i dag men glömmer att man bör byta oljan varje år oavsett körsträcka och bränsletyp. Det gäller alltså alla bilar. Jag vet att det finns dom som inte bryr sig något om detta, men jag tror att min bil kommer att rulla lite längre än genomsnittet.
Men när dom 5-cylindriga, Volvos egna, FFV-motorer kom, så poängterade man att man hade höjt bytesintervallet på oljebytet och servicen jämfört med Ford-motorn, till 1500 mil. Därför undrar jag om du verkligen tolkar serviceintervallerna rätt? För mig, som i och för sig inte har tillgång till någon 2.5F-motor, är det mer logiskt att du har "Stor service" var 3000 mil och oljebyte var 1500 mil.
Om man utvecklar en motor som skall gälla för att vara "bättre" och modernare än föregångaren, skall man väl inte "sänka sig" till lägre förhållanden?
av Rådlös
Jag ser nu att det var MickeO som nämnde SAAB. Inte Dannesk. Men det gör inget. Forumet är ju öppet för vem som helst. Då kan vem som helst också ta del av våra meningsutbyten.
av Truckdoktor
Annars är det kamremsbyte vid 18.000mil... Och det finns tydligen en del bilar här i forumet, där generatorfrihjul eller lager till AC-kompressor går innan bilen når 20.000mil.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]