- lör 11 feb 2017, 14:24
Provade också att mäta spänningen till givarkontakten men det visar 0, kanske är så att den bara indikerar när den har regenererat? Jag är inte bra på el.
dieselputte skrev:Att givaren visar fel mätvärde och ändå fungerar har jag nog aldrig hört talas om. Det är väl 3 saker som kan ske,Tjena, tänkte uppdatera lite. Har plockat bort en givare vid batteriet med 2 st korta slangar till sig som går vidare ner med metallrör. Det jag upptäcker är att jag kan hälla ut vatten från den! Antar att den inte ska va vattenfylld? ser också att det ligger vatten i ena slangen ner mot röret men de verkar inte va igensotade iaf. Kommer inte åt att få bort hela slang + rören då jag inte har tillgång till verkstad själv. Frågan är ju om givaren kan vara trasig? (som sagt har inga felkoder eller varningar).
1- Givarens membran fryser sönder av fukt som bildats = permanent fel (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare
2- Kommunikation med givaren felar, permanent elektronikst fel i givaren (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare. Hade det felet själv i höstas när förre givaren gav upp, är inne på min 4e givare nu.....de andra gångerna var mätvärdet permanent fel. Har dock bara betalt för en givare, övriga via garanti.
3 - Slangarna som går mellan rören och dpf har spruckit, eller är blockerade med sot/fukt. Prova att ta loss slangarna vid givaren vid vänster sida om batteriet sett framifrån. Blås lite försiktigt med en renblåsningspicka, är slangarna av vid dpf hör du nog ett kraftigt väsande, mjukt och relativt tyst ljus tyder på hela slangar. Montera tillbaka givaren och byt ev slangarna vid dpf om de är trasiga. Kan ev orsaka Limp Home mode.
Av det du skrivit är min tolkning att din motor inte sätts i Limp Home mode, den blir ruskigt slö då och det går knappt att köra mer än 100km/h
Om man ansluter Vida så kan man mäta aktuella tryck och få vägledning om de är normala innan start och vid tomgång.
Provkör en stäcka tills motorn blivit varm och se vad som händer i Vida.
Ny givare kostar runt 1200kr hos Volvo, du byter den på max 10 min. Känner du någon med samma motor kan ni prova att växla givare mellan bilarna och se om det blir bättre.
Men, jag tror tyvärr att det är dpf som är boven.
Provade också att mäta spänningen till givarkontakten men det visar 0, kanske är så att den bara indikerar när den har regenererat? Jag är inte bra på el.

- By Gelis