NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselputte skrev:Att givaren visar fel mätvärde och ändå fungerar har jag nog aldrig hört talas om. Det är väl 3 saker som kan ske,

1- Givarens membran fryser sönder av fukt som bildats = permanent fel (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare

2- Kommunikation med givaren felar, permanent elektronikst fel i givaren (Limp Home mode max 2800 rpm/slö motor) = byte av givare. Hade det felet själv i höstas när förre givaren gav upp, är inne på min 4e givare nu.....de andra gångerna var mätvärdet permanent fel. Har dock bara betalt för en givare, övriga via garanti.

3 - Slangarna som går mellan rören och dpf har spruckit, eller är blockerade med sot/fukt. Prova att ta loss slangarna vid givaren vid vänster sida om batteriet sett framifrån. Blås lite försiktigt med en renblåsningspicka, är slangarna av vid dpf hör du nog ett kraftigt väsande, mjukt och relativt tyst ljus tyder på hela slangar. Montera tillbaka givaren och byt ev slangarna vid dpf om de är trasiga. Kan ev orsaka Limp Home mode.

Av det du skrivit är min tolkning att din motor inte sätts i Limp Home mode, den blir ruskigt slö då och det går knappt att köra mer än 100km/h

Om man ansluter Vida så kan man mäta aktuella tryck och få vägledning om de är normala innan start och vid tomgång.
Provkör en stäcka tills motorn blivit varm och se vad som händer i Vida.

Ny givare kostar runt 1200kr hos Volvo, du byter den på max 10 min. Känner du någon med samma motor kan ni prova att växla givare mellan bilarna och se om det blir bättre.

Men, jag tror tyvärr att det är dpf som är boven.
Tjena, tänkte uppdatera lite. Har plockat bort en givare vid batteriet med 2 st korta slangar till sig som går vidare ner med metallrör. Det jag upptäcker är att jag kan hälla ut vatten från den! Antar att den inte ska va vattenfylld? ser också att det ligger vatten i ena slangen ner mot röret men de verkar inte va igensotade iaf. Kommer inte åt att få bort hela slang + rören då jag inte har tillgång till verkstad själv. Frågan är ju om givaren kan vara trasig? (som sagt har inga felkoder eller varningar).

Provade också att mäta spänningen till givarkontakten men det visar 0, kanske är så att den bara indikerar när den har regenererat? Jag är inte bra på el.
Om du inte har tillgång till kompresssor med blåspicka så kan du om du kommer åt blåsa med munnen i rören , ta in givaren och torka den i ugnen typ 60 grader i ett par timmar. Lägg den sedan i en plastpåse med ris och låt den ligga över natten.

Så pass mycket fukt i rören kan nog peka på fullt dpf. Kanske trycket på den sida som är mot motorn blir så högt att membranet skadats av det? Då kan ju fukt och avgaser vandra förbi givaren och ut i bakändan på dpf. Finns alltså en möjlighet att givaren är trasig, men då torde motorn hamna i Limp home mode vilket talar emot givarfel ??:-/

Prova att torka och blåsa rent och återmontera imorgon.

Var försiktig med mätning på kontakten så du inte skadar någon dyrare del i motorns styrsystem. Är väl iofs bara matningsspänning till givaren och svarsspänning, så det kanske inte är så farligt.

Kanske inte skall starta motorn utan givare, kanske den fastnar i Limphome mode då.
Uppdaterar lite. Torkat och satt tillbaka difftrycksgivaren till filtret utan framgång. bilen beter sig likadant iaf. Har nu också tagit bort spjällhuset och upptäckte att ena ventilen inte verkar ha nån fjäderbelastning. Båda stod också öppna varav den ena öppen och vill vara det pga fjädern(verkar funka). Vad kan detta innebära med ett trasigt spjällhus?
Hmm, fjädrar inte den ena så kanske det spökar till saker. Bägge skall fjädra , det högra sett framifrån skall vara stängt vid avslagen motor, det stryper luftinflödet så motorn stannar tvärt. Det spjället skall ha fjädrande återgång till stängt läge, dvs när du demonterat y;et skall denna vara stängd och den andra öppen.

Det vänstra skall fjädra till öppet läge och stängs bara via vacuum när bilen regenererar. Man stryper då laddluften som gått via laddluftkylaren och får på så sätt något högre temp på luften som går in i motorn. Därigenom bildas något högre avgastemp som behövs vid regenerering. (Resten av tempökningen vid regenerering sker via extra bränsletillförsel)

Är den fjädrande delen trasig i den för laddluften kanske den lever sitt eget liv när den inte är aktiverad via vacuum.

Hur det nu än är så är ju fakta att regenereringen startar när din motor nått full temp och det triggas bara av tryckgivaren som mäter tryckskillnaden.
dieselputte skrev:Hmm, fjädrar inte den ena så kanske det spökar till saker. Bägge skall fjädra , det högra sett framifrån skall vara stängt vid avslagen motor, det stryper luftinflödet så motorn stannar tvärt. Det spjället skall ha fjädrande återgång till stängt läge, dvs när du demonterat y;et skall denna vara stängd och den andra öppen.

Det vänstra skall fjädra till öppet läge och stängs bara via vacuum när bilen regenererar. Man stryper då laddluften som gått via laddluftkylaren och får på så sätt något högre temp på luften som går in i motorn. Därigenom bildas något högre avgastemp som behövs vid regenerering. (Resten av tempökningen vid regenerering sker via extra bränsletillförsel)

Är den fjädrande delen trasig i den för laddluften kanske den lever sitt eget liv när den inte är aktiverad via vacuum.

Hur det nu än är så är ju fakta att regenereringen startar när din motor nått full temp och det triggas bara av tryckgivaren som mäter tryckskillnaden.
Körde en längre sträck nyss, verkar som att den går 5-7km sen startar igen efter några sekunder går 5-7 km igen. Känns lite tätare mellan regenereringarna än innan alltså. förut var det 2-3 mil nånting.

Vad heter delen med ventilerna? ( y:et) Antar att jag bör byta den men det kan jag lika gärna göra själv. Hittar inte vilken det är på reservdelssidorna dock.
Kanske inte är fjädern som är kass, kanske kuggarna i manövermekanismen, kolla denna video och gör samma prov

Kan vara svårt att få tag i beggad då de flesta beggade motorer har denna detalj kvar i motorn. Kollade snabbt på ett par sidor, inte en enda fanns i lager. Många som har detta problem så det är nog generellt en bristvara.

En forum medlem vände på kuggstången och slipade nya kuggar, sen funkade den bra igen. Någon satte dit en bit cykelslang, finns YT video som visar det.

En ny hos Volvo ligger på runt 2500kr om jag inte minns fel.
Dieselputte blandade ihop spjällen. Står du framför bilen ska det högra vara stängt med avslagen motor och det vänstra öppet.

Det vänstra stryper motorn när du slår av tändning och ska sedan återgå till öppet läge via fjäder. Det högra stängs via vacuum när motorn regenererar för att inte insugsluften ska gå via intercoolern och på så vis kyla luften som behöver vara så varm som det bara går för att bränna ur filtret maximalt.

Har spjället varit trasigt länge kan det vara orsaken till att bilen aldrig regenererat ordentligt och filtret nu är fullt. Lagade mitt spjäll genom att vända axeln och göra nya kugg med en dremel. Fixade även en bekants bil med samma bekymmer.

Den var han sedan ut och plågade rejält på motorväg med vida uppkopplat och man såg efter spjäll reparationen att avgastempen steg rejält och regenerering kom sakteligen igång igen.

Ford använder samma spjällhus och det kan vara enklare/billigare att hitta.

Fords art nr: 9657522680
Senast redigerad av 2 Sierra94, redigerad totalt 0 gång.
Sierra94 skrev:Dieselputte blandade ihop spjällen. Står du framför bilen ska det högra vara stängt med avslagen motor och det vänstra öppet.

Det vänstra stryper motorn när du slår av tändning och ska sedan återgå till öppet läge via fjäder. Det högra stängs via vacuum när motorn regenererar för att inte insugsluften ska gå via intercoolern och på så vis kyla luften som behöver vara så varm som det bara går för att bränna ur filtret maximalt.

Har spjället varit trasigt länge kan det vara orsaken till att bilen aldrig regenererat ordentligt och filtret nu är fullt. Lagade mitt spjäll genom att vända axeln och göra nya kugg med en dremel. Fixade även en bekants bil med samma bekymmer.

Den var han sedan ut och plågade rejält på motorväg med vida uppkopplat och man såg efter spjäll reparationen att avgastempen steg rejält och regenerering kom sakteligen igång igen.

Ford använder samma spjällhus och det kan vara enklare/billigare att hitta.
Hmm intressant! Tror den kan ha varit sliten länge då hela stången var helt blank på kuggar en bra bit. Har satt en gummibit emellan nu men tror inte det är 100 bra då den inte stängde fullt riktigt men den rörde ju på sig iaf.

Har letat men jag hittar ta mig fan inte några spjäll någonstans, inte ens på ebay??

En fråga jag har är hur jag tar loss stången och vänder på den? tror jag skulle kunna göra likadant med nya kugg.
Man lär öppna vacuumklockan och vända pinnen med kugg i och göra nya på andra sidan. Sen ihop med allt och limma igen klockan med superlim eller dylikt.
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??