Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har märkt att efter kallstart (även om parkvärmaren varit på) vid ca 5-6 grader och neråt så slirar automaten första 5-10 minuterna. Det liksom inte griper ordentligt, hade in bilen på verkstan i förra veckan för 6000 mil service (gått 5100) men mekanikern kunde inte hitta något fel.

Något som upplevt samma eller vet om det ska vara såhär?
Bil: V60 D4 automat -16.

Garantiärende spelar ingen roll då bilen är leasad genom jobbet.
av Tiimpan
Upplever samma men känner det mer som att lådan skulle vara trögare bara.
av Tiimpan
Låter ju såklart mer som att din slirar. Jag känner mer att min håller kvar växeln extremt länge när den är kall. Sen känns växlingen tydligare när den är kall det retar mig en del men så ska det tydligen vara när den är kall.
av dst02
Ja den håller kvar som om sportläget va i men den drar nästan inget heller som sagt. Växlar hårdare när den e kall e nog ganska normalt även på andra bilar.
av Daniel73
Helt normalt.

Lådan slirar för att få upp temperaturen snabbare.

Ingenting är fel utan det ska vara så och är så på samtliga.

Trampar man till mer rejält på gasen greppar det som vanligt.
Senast redigerad av 1 Daniel73, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Se ovan. Den ska vara så.
av III
Japp. Som ovan skriver så är det ett sätt att fortare få upp tempen och ska vara så. Har ingen själv men kört flertalet och alla beter sig så kalla.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Pff 5-6 grader :wink: , prova när det är -25 och dra iväg då sörplar det bra i tanken första milen :( Men som sagt helt normalt
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)