Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är på väg att ev. beställa en ny XC 60 Classic (sista beställningsdag på måndag) men kan inte bestämma mig om jag ska köpa en Summum eller R-Design.
Grejen är den att jag skulle köpa R-Design direkt om inte det var för att jag är osäker på hur hård den är i chassiet.
R= mycket snyggare tycker jag och skönare stolar.
Finns ingen jag kan prova innan måndag för att avgöra hur hård R-D är.
Hade en Bmw E39 med sportpaket för några år sedan och tyckte att den blev jobbig hård vid vardagskörning. Typ fartgupp i villaområdet och stadskörning osv. Men fin på landsväg.
Men det betyder ju inte XC60 är lika hård.
Nån som vet och kan skriva några rader hur de olika bilarna känns vore det kanon. För nu är det bråttom för måndag är som sagt sista beställningsdag.
Mvh.
Standard är stötigt och vingligt, R-design är stötigare men stabilare, jag tog en summum med sportchassie ( samma som R-design ).

Sedan beror det ju vad du kommer ifrån, jag körde V70 II innan och den är ju som en svajig kamel jämfört med XC60in, men jag håller mig till 99% på asfalterade vägar, Hade jag bott i skogen efter en grusväg hade jag aldrig köpt en XC60, isf med For-C som är något mjukare än standard.

Men det det beror ju mycket på referenser, jag tycker min XC60 är mjuk i fjädringen då jag kört polarns BMW 3 serien nånting, där håller man ju på att slå ihjäl sig vid minsta vägskarv, och han tycker att XC60in känns som om den hålle rpå att välta i en rondell.
Vad som är stötigt eller inte är högst individuellt, så svårt att säga hur du själv kommer uppleva.
Jag personligen tycker XC60 är ganska stötig redan i grundutförande och skulle därför inte vilja ha sportchassit.

Personligen så tycker jag att XC60 R-design ser rätt trist ut med 18" fälgar. Det går inte riktigt ihop med bilens övrigt sportiga utseende. Med tillvalet 20" och sportchassi så blir det riktigt stötigt (min egen åsikt)

Jag personligen ville ha 20" då det gör halva bilens utseende och får även bilen att kännas lite stadigare iom lägre profil på däcken. Alltså var både R-design och sportchassie uteslutet för mig då den redan blir stötig som den är.

Vad gäller stolarna så får du likadana stolar som sitter i R-design, i helskinn även i en Summum för småpengar (3500kr)
Tack ska ni ha för så snabba svar.
Bilen jag har nu, är en A6:a 2010 kombi utan sportpaket och den är hyfsat hård redan i standardutförande.
Men kollar lite på Blocket och där verkar R-Design vara i minoritet. Kanske lättare att sälja den dagen det ska bytas igen?
Ja ja. Får väl använda morgondagen till att fundera.
Men fortsätt gärna att dela med er av era tankar. Kan vara bra att få lite andra åsikter och tankar nu när beslutsångesten ställer till det.

Mvh.
Jag hade en V70 R-design innan och precis som du säger är det rätt fattigt med R-design på blocket vilket gjorde
det rätt lätt att få den såld. Medan om man söker på V70 summon så finns det MÄNGDER och alla har snarlik
spec och det blir lätt lägst pris som blir prio. Med R-design kan du få upp priset lite pga få exemplar och ändå
rätt hög efterfrågan då de ser väldigt bra ut med sportig front och silverdetaljer.

Vad det gäller chassiet så gillade jag mitt sportchassie, bilen krängde aldrig och det kändes stabilt,
medan jag kunde uppleva sjösjukedrama med en normal V70 (som jag lånadt ibland), men det kan lika
gärna varit dåliga fjädrar på den eftersom den är lite till åldern.
Nackdelar var dock att sportchassiet lätt blev lite väl hårt med 18" sommardäck på och bilen blev så
rätt stötig på ojämn väg.

Har en ny bil nu med Summon och normalt chassie, känns helt okej och är varken hård eller svampig utan mer
"svensk" medelmåtta. :P
Du kan väl köpa rdesign. En välja bort sportchassiet....
Daniel73 skrev:Du kan väl köpa rdesign. En välja bort sportchassiet....
Går det? Sitter och bygger på nätet och där går det inte att välja bort....
Ice71 skrev:Är på väg att ev. beställa en ny XC 60 Classic (sista beställningsdag på måndag) men kan inte bestämma mig om jag ska köpa en Summum eller R-Design.
Grejen är den att jag skulle köpa R-Design direkt om inte det var för att jag är osäker på hur hård den är i chassiet.
R= mycket snyggare tycker jag och skönare stolar.
Finns ingen jag kan prova innan måndag för att avgöra hur hård R-D är.
Hade en Bmw E39 med sportpaket för några år sedan och tyckte att den blev jobbig hård vid vardagskörning. Typ fartgupp i villaområdet och stadskörning osv. Men fin på landsväg.
Men det betyder ju inte XC60 är lika hård.
Nån som vet och kan skriva några rader hur de olika bilarna känns vore det kanon. För nu är det bråttom för måndag är som sagt sista beställningsdag.
Mvh.
Jag hade samma tankar innan jag beställde min summum för 2v sen. Det är inte mycket dyrare att lägga till r design, ca 5000kr om man jämför med summum men du förlorar bra saker som jag i alla fall måste ha med. Ingen keyless och inte heller elmanövrade stolar finns i r design som standard. Det gjorde att det inte var värt att betala så pass mycket extra för r design. Jag tycker summum är snygg och när det gäller suv föredrar jag bekvämlighet än hårt chassi. Hade jag prioriterat mer sport hade jag nog inte köpt en SUV.
Senast redigerad av 1 Geoham, redigerad totalt 0 gånger.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]