Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
Hej!

Jag har beställt en Volvo XC60 D4 AWD Classic Summum och tänkte höra lite vad ni tycker om att jag beställt en utgående modell, man är ju nöjd med beställningen men samtidigt undrar jag om jag skulle beställt en bil som inte är utgående istället. Jag börjar med info och pris om bilen:
Bilen innehåller som sagt SUMMUM paket. Men jag har även lagt till följande:
Paket:
- Automat
- Klimatpaket VOC XC/S/V60: Programbar bränslevärmare, Baksätesvärme, Volvo on Call, Rattvärme
- Lastpaket XC60: Akustik rutor, Bärkassehållare i lastutr, Baklucka elmanövrerad, Mörkt tonade rutor 5 st
- Teknikpaket Pro XC60: Navigation, Panoramaglastak, Parkeringskamera bak, Parkeringssensor fram/bak
- Rich Java Metallic 712
- Sommardäck: Aluhjul Tucan Silver 18" (standard)
- Vinterdäck: Nokian NODA 235/60R18 H8S LEDA
- Dekorinlägg Linear Walnut
- Läderstol Sport Beige G31T
- Lastrumsmatta formgjuten plast
- Skålade gummimattor Soft Beige
Priset för allt detta blev 362 483 kr efter rabatt.

Vad tycker ni om köpet vad det gäller både pris och att köpa en utgående modell? Tack alla!

/GH
Senast redigerad av 1 Geoham, redigerad totalt 0 gånger.
Det är ju lite från person till person hur viktigt man tycker det är att ha "det senaste".
Hur länge tänker du behålla den? Hur länge brukar du behålla en bil innan du tröttnar? Vad är det som får dig att byta bil till slut?

Rent köp, eller om det är någon form av leasing är lite avgörande också.

Ser man till just denna bil (xc60), så tycker jag det är ett bra köp för att;
- Snygg och ganska tidlös design (tror den kommer kännas modern till det yttre många år till).
- Väldigt mycket utrustning och "bil" för pengarna när man köper en classic modell. (+100k minst för motsvarande xc60 MY18?)
- Du slipper dras med barnsjukdomar som det "alltid" är på nya modeller.
- Säkerhetsmässigt en fulländad bil där du får med alla bra system.

Negativt med utgående modell?
- Motor, växellåda, förbrukning är väl sånt som kan kännas omodernt om ett par år, kanske hårdare miljökrav kan höja skatten och drabbas av nåt förbud i städer o.dyl?
- Displayer, gränssnitt, "smarta funktioner" blir fort omoderna jämfört med nya modeller (inte så viktigt för alla dock).

Andrahandsvärdet är det nog ingen fara med. Volvo står alltid högt i pris på beg.marknaden. Och volvos i särklass populäraste modell kommer stå sig bra.
Ditt pris ser för övrigt bra ut tycker jag vid snabb räkning.

Det var några spontana tankar, finns säkert fler motiveringar både för och emot om vi fortsätter spåna :)
Låter som ett helt OK pris. Runt 10% i rabatt kanske?
W.A.P.E. skrev:Låter som ett helt OK pris. Runt 10% i rabatt kanske?
Hej,

15% på bilen och 15% på alla tillval.

Följande kom med gratis:

-Vdäck
-Klimatpaketet (la till 850kr för att få med VOC)
-AWD

Utan rabatt och kampanj kostar bilen 465.000kr

/GH
Automat har du nog inte betalat för heller :)
är väl en runt 40 000:- i kampanjer på dem nu + rabatten man kan få sen.
15% är otroligt bra - men brukar bero på något.
Perra83 skrev:Fullutrustad? Nej! Redigera gärna bort det.
362483kr är inte mycket pengar för en ny och bra bil. Behåll din beställning. Bilen kommer att rulla på fint.
Det var därför jag skrev det med Citationstecken men japp den är inte fullutrustad.
W.A.P.E. skrev:Automat har du nog inte betalat för heller :)
är väl en runt 40 000:- i kampanjer på dem nu + rabatten man kan få sen.
15% är otroligt bra - men brukar bero på något.
Ja precis automat ingick också. Vad menar du med att det brukar bero på något?
av Geoham
lobbysleeper skrev:Det är ju lite från person till person hur viktigt man tycker det är att ha "det senaste".
Hur länge tänker du behålla den? Hur länge brukar du behålla en bil innan du tröttnar? Vad är det som får dig att byta bil till slut?

Rent köp, eller om det är någon form av leasing är lite avgörande också.

Ser man till just denna bil (xc60), så tycker jag det är ett bra köp för att;
- Snygg och ganska tidlös design (tror den kommer kännas modern till det yttre många år till).
- Väldigt mycket utrustning och "bil" för pengarna när man köper en classic modell. (+100k minst för motsvarande xc60 MY18?)
- Du slipper dras med barnsjukdomar som det "alltid" är på nya modeller.
- Säkerhetsmässigt en fulländad bil där du får med alla bra system.

Negativt med utgående modell?
- Motor, växellåda, förbrukning är väl sånt som kan kännas omodernt om ett par år, kanske hårdare miljökrav kan höja skatten och drabbas av nåt förbud i städer o.dyl?
- Displayer, gränssnitt, "smarta funktioner" blir fort omoderna jämfört med nya modeller (inte så viktigt för alla dock).

Andrahandsvärdet är det nog ingen fara med. Volvo står alltid högt i pris på beg.marknaden. Och volvos i särklass populäraste modell kommer stå sig bra.
Ditt pris ser för övrigt bra ut tycker jag vid snabb räkning.

Det var några spontana tankar, finns säkert fler motiveringar både för och emot om vi fortsätter spåna :)

Jättebra input!

Jag vet faktiskt inte hur länge jag tänkt behålla den men jag kommer nog inte behålla den jättelänge samtidigt som jag inte behöver sälja den heller, får se helt enkelt.

Jag byter bil pga att vår golf kombi känns nu för liten med 2 småbarn. Plus att vi gärna vill ha en bil med bra utrustning som gör livet lite enklare/bekvämare.

Detta är ett rent köp.

Håller helt med dina plus och minus. Jag personligen tycker tex att xc70 känns mycket mer omodern därför skulle jag inte köpa den även om det är en bra bil. Denna tycker jag fortarande är en av de snyggaste SUVarna och faceliftet som gjorde 2014 gjorde en hel del skillnad.

Andrahandsvärdet är något jag var orolig för men jag vill tro att jag fick ett så pass bra pris att det inte ska vara jättefarligt. Jag vet dock att en bilaffär sällan är en bra affär.
15% verkar ju inte vara nåt man får rätt upp och ner, brukar vara ramavtal osv.
Finns ju en tråd där nån försöker köpa en maxad T6 AWD med lite ordentlig rabatt, men verkar ju omöjligt.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]