Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

prajtor skrev:Hej
Jag har läst många trådar på forumet men hittar inte riktigt svaret på min fråga.

Jag har en v60 av 2011 med d3 och automatlåda. Jag kör företrädesvis minst 6 mil i stöten, minst 12 mil per vardag och har nu på kort tid råkat ut för att bilens batteri tar slut då jag ställt motorvärmaren på tidur (mellan 5-8 minusgrader). Jag har kommit ut till varm bil men bilen i det närmaste helt död. Jag trodde batteriet var slut men fick igår besked av mekonomen att batteriet är helt ok efter att de felsökt batteriet. Någon som har några ideer? batteriet som sitter i är ett volvobatteri på 90Ah.

I min tidigare v70 från 2010 avbröt motorvärmaren då batterispänningen blev för låg, och vill minnas även att den kände efter spänningen innan start och redan då avbröt om spänningen var för låg. Är en funktionen borta på v60?
Ha som tumregel och byt batteri efter max 4 år så slipper Ni undan med många problem
Moderna bilar drar en helsikes massa ström vilket sliter på batterierna och eftersom batterierna är helkappslade
så går det inte att kolla syran
Har jobbat som fartygsmaskinist och Vi skiftade alltid batterierna till hjälpmotorer och nödbatterier vart 4:e år för att vara helt säkra på att slippa
problem
Bonnie skrev: Moderna bilar drar en helsikes massa ström vilket sliter på batterierna och eftersom batterierna är helkappslade
så går det inte att kolla syran
Javisst är det så, men inte från batteriet
Batteriet används då inte motorn går

Så det är väl värmaren som är största boven, men jag har haft ett antal bilar med värmare, enda gången det varit problem med batteriet, var jag glömde kylboxen över natten, då var det väldigt tomt
Ett tips på bra pryl för att ha koll på sitt batteri är en CTEK Battery Sense, då har man koll på batteristatusen och kan även se hur mycket en viss tids användande av värmaren gör med batteriet och om din körning sedan ger fullt tillbaka! Jag har använt min en tid och har bra koll på mitt batteris hälsa.
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/CTX%20BATTERY%20SENSE
Den här funktionen att bilen själv skulle stänga av värmaren vid låg spänning kan ni inte lita på. Har kablat igång min grannes V70 D3 -12 tillräckligt många gånger för att vara rätt säker på det...
Lövet, det beror på ett batteri som är slut, värmaren kollar status inför start att det är en viss spänning, men sedan kan värmarkörningen i sig bottna ett svagt batteri med startproblem som följd. Inget drar ju mer ström i en bil än startmotorn...

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]