Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Generatorns remskiva är väl i värsta fall försedd med ett frihjul. Om det pajar lär antingen axeln kopplas fast till generatoraxeln och det påverkar inte laddningen, eller så släpper remskivan och då lär generatorn inte ladda alls. Detta måste väl en verkstad värd namnet kunna undersöka och avgöra, kan man tycka. Om generatorn drivs på rätt sätt men inte laddar OK ändå, så är det troligast ett problem med regulatorn (som även omfattar "kolen", som kan slitas ut).

Batteriet är som jag nämnt en historia för sig. Man kan inte gissa hur batteriet mår, man måste mäta. En bilverkstad bör kunna redovisa i detalj vad man gjort för att kolla batteriet. Att säga att det är OK, men det kan vara felaktigt ändå, känns inte helt professionellt...
av lundsbrunn
Nä bilen har gått 23tusen bil

Så verken kolen eller remhjulet borde vara slut nu tycker jag

Men jag tänket byta batteriet först och se hur den laddar sen byta kolen tänkte jag
av semmelman
Ett annat enkelt klassiskt test är att stå med motorn på tomgång och sen sätta på helljuset, om varvet går ner då så är något fel med laddningen från generatorn, tror jag, lite osäker där kommer mest ihåg testet bara. Men kanske det kunde ge nån ytterligare ledtråd kanske. Säg att det inte går ner ja då är generatorn okej alla fall.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om du bara har 11v måste batteriet va kass.
Fenomenet med laddaren som börjar på 100% och sen sjunker till 50 tycker jag tyder på samma sak.
av rid54
Med automatiskt halvljus så blir belastningsökningen genom att sätta på helljuset rätt liten, med tanke på att en modern bil oftast har bränslepump, diverse elektronik, ständig ventilationsfläkt etc igång hela tiden. OM helljuset drar ner varvtalet har man nåt drastiskt problem, eftersom ECU vill ha ordning på tomgångvarvet och kompenserar för om det går "trögt".

Efter 23000 mil kan kolen mycket väl vara slitna. Har bilen frihjul på generatorn kan det paja när som helst. Det är inte stor idé att gissa... fel hittas genom felsökning.
av oldtimersmc
Börja med att byta batteri, mycket tyder på att det är där felet är.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]