Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrEasywin
Hmm, intressant tråd.
Ett scenario:
Ni tar alltså fram papper och penna, kollar av hur mkt bränsle ni tror att man kan trycka i denna tankning, sitter och räknar fram hur många liter bensin respektive etanol ni ska tanka. Kliver ur, tankar bensin. Går in och betalar. Kör till nåsta pump. Tankar och hoppas att man rymmer det man tänkt. Går in och betalar, igen.

Nåja, nu kanske jag tog i lite. Men...hur f-n orkar man hålla på. Köp en 2-taktare istället om man tycker det är spännande med att blanda saker i bensin.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
cycler skrev:mellan 30% och 35% ger mellan 97,7 och 98,15 oktan (om blandningen är linjär mellan 95 och 104 oktan)

30% E85 70% 95 oktan motsvarar ca 25% Etanol dvs E25
35% E85 65% 95 oktan motsvarar ca 30% Etanol dvs E30

Detta eftersom E85 innehåller ca 12 % bensin.

/C
Dessvärre är det inte så att oktantalet ökar linjärt utan det ger mest "effekt" i början för att sedan plana ut, ungefär som en vridmomentskurva på en V8 :)

//David
av rider
Tjena !!
Tänkte bara informera om att det har gått ca 120mil sedan jag började pytsa in etanol i tanken och summan av det hela hittills är att det går som tåget, över förväntan men förbrukningen har ökat markant, från 1,2l/mil till ca 1,6l/mil men min högerfot är tung :D och det går att sänka förbrukningen rejält mycket om man vill (kan :D ) men fy vad bilen går bra och det verkar som om hela motorn går kallare på något vis.
Mvh Rider
av picko
svin gammal tråd jag vet...

Men vill bara medela att jag kört alla mina bilar sissta 3 åren på blandtankning eller 100% etanol beroende på hur länge man haft dom om man hunnit kovertera dom eller ej. En kompis har kört sin bil i 4a år problem fritt på 100% etanol en 740 88 och den går som en klocka.
Jag ska nu försöka mig på flexitune ska bara hitta så mycke info som man kan hitta om flexitune och testa den varianten med.

Den ända nackdelen är med etanol är att om man har otur så kan man råka ut för beläggningar i spridare mm detta beror på någon reaktion mellan etanolens tillsattser + bensin tror jag men detta är lätt avhjälp med en tank bensin. -Detta har hent med 1 bil för mig aldrig volvo. Sedan bör man byte olja lite oftare med jag byter olja var 1500 mil det gör jag förvisso även om jag kör bensin.
av olagutt
ja det gör inget att blanda dessa motorn får olja for det, det som smörjer kolvarna i dag är det som olje ringarna drar upp så det kvittar om du körer på ren etanol ,jag har kört på 30 liter etanol och 40 liter 95 och inga problem, vet dom som körer på ren etanol har inte vågat en har for ny bil kommer att prova på min vinterbil
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]