Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag kan bifoga en kommentar till LennartE's tips med oljesugpumpen. Den fungerar som avsett, men i vissa fall kan det uppstå en fadäs.
Jag har använt en sådan flera gånger. På båtmotorer kommer man ju inte åt att skruva oljepluggar under motorn. Därför "måste" man pumpa ut oljan i en båt. Då har det emellertid hänt mig en gång med en pump med sådana plastslangar som syns på bilden. Pumpen var dock en annan modell, men med plastslangar som bilden. Eftersom jag hade varmkört motorn blev plastslangen mjuk och böjde sig så som LennartE's bild visar, i en U-sväng och jag fick besvär med själva oljebytet. (Det gick dock bra till slut när jag insåg vad som hade hänt) Men till nästa års båtsäsong inhandlade jag ett mässingsrör i passande storlek. Rätt diameter för att passa i pumpen och även passa i oljestickhålet. Och lagom längd så att röret kom ner på botten i tråget.
Spetsen på röret kan fasa lite snett med en fil, eller göra en liten V-fasning så att röret inte ställer sig plant mot trågets botten och att flödet stryps där.

Tyvärr minns jag inte just nu var jag inhandlade mässingsröret, (15 - 20 år sedan) men börja med att fråga i en välsorterad järnaffär. Gärna en av den lite äldre modellen, d.v.s inte en modern byggmarknad eller bilprylvaruhus utan en riktig järnaffär.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Eftersom jag hade varmkört motorn blev plastslangen mjuk och böjde sig så som LennartE's bild visar, i en U-sväng och jag fick besvär med själva oljebytet
Joo, det är sant. Det har hänt mig också.... Jag börjar numera "en bit upp" och sänker ner slangen efterhand som det börjar "pumpa luft". Sedan (om man är smart) göra ett märke på slangen så man vet till nästa gång. Det har jag inte gjort. Än. :roll: Man får "känna sig fram" och som sagt, den böjer sig lätt när den är varm. Kanske vore idé att märka slangen när motorn är kall, då kan man "känna efter" bättre. Dom första gångerna tog jag bort pluggen "för säkerhets skull" men det kom bara någon droppe.
av NilsO
Jag skulle inte förespråka att byta olja med varm motor. Det är otrevligt, och man riskerar att bränna sig. Dessutom kan man fundera över om det är så bra att hälla kall, ny olja i en varm motor.

När man parkerar bilen gör man ju oftast det med varm motor. Då rinner all olja som kan ner i tråget och stannar där. Sedan är det inget problem att tappa ur den även om den är kall.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Kommer nog att byta oljan genom att öppna pluggen. Har en ny hemma som jag kan kolla strl på. Senast byttes oljan i juli och har hunnit med runt 500 mil. Kommer nog att vänta ett tag till men det är alltid bra att få tips hur man kan gå till väga med bytet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Vänta någon månad till åtminstone så får du ur eventuell kondens från att motorn växlar mellan frusen och varm med oljan och slipper få ny direkt.

Ang. att göra det med varm motor så är det såklart meckigt om den är helt varm men om oljan vispats runt ett varv och är hyfsat varm har du smutsen flytande runt i den lättflytande varma oljan iställer för i botten av sumpen i kall, trögare olja. Motorn hinner svalna en del innan den nya åker i och 4-5 l rumsvarm olja har ingen större kylande effekt ändå.
Användarvisningsbild
av the_dolph
Nu är jag snart uppe i 850 mil sen jag köpte den i sommras. Går fint och har ej varit ngr problem. Har börjat kolla på olja. Tror jag kör vidare med castrols.

Användarvisningsbild
av the_dolph
Oljan byttes senast i juli, gått korta körningar under vardagarna och ngn längre tur under helgen. Har alltid kommit upp i normal motortemp, även vid kortare körningar ca 6-7 km. Ska jag vänta någon/ några månader till med bytet.

av NilsO
Den visar nog rätt, men mäter bara temperaturen på kylvätskan på ett visst ställe i motorn – nämligen där den fortast blir varm. Det är precis vad man vill för att snabbt kunna se om motorn blir överhettad. Men det säger inte så mycket om att motoroljan blivit varm.

Vi har en annan bil (Passat) där man kan se oljetemperaturen på multidisplayen. Jag tror att givaren sitter i tråget, men är inte riktigt säker. Man kan hursomhelst köra ett antal mil innan den ens börjar närma sig 90°C, vilket är vad den brukar hamna på efter långkörning. Säkert är det ungefär samma på Volvon.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]