Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tiquz
Kan tänka mig att bara byta fjädern kanske inte är så bra, men hur mycket skiljer sig hela benet på xc och v då?
Kan väl inte vara så mycket, eller?
av VolvoFrälst00
förlåt det var det jag mena hela xc benet med fjäder till v70 istället.. tycker det ser högre ut och vad som skulle passa mig. ska försöka höra med mecken om det är möjligt
av andersuw
Här är exempel på hur det kan se ut med den höjningssats jag fick monterad bak på min V70 II. Förstärker bilens kilform och ger ett mer dynamiskt intryck, eller hur? ;-)
PC018625.jpg
PC018625.jpg (358.06 KiB) Visad 2000 gånger
av VolvoFrälst00
andersuw skrev:Här är exempel på hur det kan se ut med den höjningssats jag fick monterad bak på min V70 II. Förstärker bilens kilform och ger ett mer dynamiskt intryck, eller hur? ;-)
riiiktigt riktigt snyggt, jag vill dock höja runt om på min pga av behovet men wow snyggt :-)
av andersuw
Jag tog mig friheten att skämta lite. ;-) Bilden är tillkommen i samband med att jag bytte till nivåreglering bak på min V70 D4 -15 som ej hade detta från fabrik. Det är tyvärr ganska mycket som då måste bytas på en V70 II om det skall göras enligt alla konstens regler, inte bara fjädrar och stötdämpare utan också den längsgående bärarmen med tillhörande bussning och även en av länkarmarna på vardera sidan.

Min Volvo ÅF gjorde jobbet men merparten av delarna kom från skroten eftersom det hela blir/blev minst sagt dyrt nog ändå. Just fjädrarna visade sig vara felmärkta på den skrot (Jönköpings Bildemontering) där jag köpt dem och när de monterat ihop allt såg den ut som på bilden vilket alls inte var avsikten. Det löste sig snabbt och smidigt med andra fjädrar från skroten (JB är alltid bra att ha att göra med enligt min erfarenhet) så höjningen blev inte långlivad. ;-) Bilden är tagen just den kväll då bilen oplanerat fick stå kvar på verkstaden därför att de tokiga fjädrarna monterats och de rätta ännu inte dykt upp. Men den ger i alla fall en idé om hur det kan se ut om man försöker höja en V70 upp till XC70-nivå på ett ungefär.

Tyvärr misstänker jag att det är rätt svårt att åstadkomma en rejäl höjning som funkar bra i alla avseenden, både när det gäller hur bilen ser ut och hur den beter sig på vägen. Sannolikt går det att få till en liten höjning bara genom att klämma dit aningen styvare fjädrar. Men risken finns att det går ut över komforten. Jag körde aldrig min bil under den korta period den var höjd i bakvagnen men den "verkare" som ansvarade för jobbet sa att det blev rätt stötigt där bak. ;-)

En idé skulle möjligen vara att prova att byta till de fjädrar som används av exempelvis polisen och som jag tror är lite styvare eftersom de alltid har mycket grejer i bilen och dessutom ibland behov av att köra rätt tufft. En annan idé kan vara att sätta på däck som ger största möjliga rullomkrets. Om jag minns rätt får man fortfarande sätta på däck som ger max 5 procents höjning av rullomkretsen jämfört med dem bilen är typgodkänd för. En del av höjningen på en XC70 jämfört med V70 åstadkoms ju helt enkelt genom att bilen från början typgodkänns med däck med större rullomkrets.

Alltså: En liten höjning kanske går att åstadkomma utan att det blir alltför tokigt. Men att höja bilen så mycket att den hamnar på samma nivå som en XC70 tror jag inte är att tillråda.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nä min är inte i närheten av den höjden med förstärkta fjädrar. Men den säckar nästan ingenting oavsett last. Komforten i framsätet blev ingen skillnad och den känns fortfarande bra att köra tom. Med last blev det väldigt mycket bättre.

Bilder finns i min garagetråd.
av andersuw
En annan möjlighet är förstås att byta till nivåreglering bak. Det är betydligt lättare och billigare att åstadkomma på en V70N än på en V70 II. Men det hjälper ju bara vid tung last. Med tom bil blir det samma höjd som tidigare. Även med tung last hjälper det inte omedelbart efter att man lastat in. Man måste köra någon kilometer eller så innan bilen pumpat upp sig till rätt höjd där bak.
av andersuw
Allt är relativt. Det kostade mig ca 7000 kr att byta till nivåreglering på min V70N, varav ca 5000 kr för delar (begagnade) och ca 2000 kr för arbete. Så billigt kom jag inte undan på min V70 II. ;-)

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]