NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dlindow
Hej!

I höstas köpte jag en Volvo S40N T5, 2004, och har bytt en del slitna delar på den.
När jag för en vecka sedan fick en ny motorkudde hemskickad så upptäckte jag direkt att förpackningen hade droppar av någon slags vätska på insidan:
20170118_145226_small.jpg
I förpackningen. Droppar på insidan.
20170118_145226_small.jpg (250.39 KiB) Visad 836 gånger
Jag tänkte att det kunde vara rester från produktionen och monterade motorkudden i bilen.
När motorn sänktes ner på kudden bildades en liten pöl av vätska på kudden:
20170121_093542_small.jpg
Efter belastning från motorn. Pöl har bildats.
20170121_093542_small.jpg (242.94 KiB) Visad 832 gånger
...och efter en provtur hade det runnit mer vätska ner för chassit.. :cry:

Jag tänkte att detta var onormalt och bad att få en ny motorkudde skickad.
Idag när jag fick den (andra) nya motorkudden så upptäckte jag precis samma typ av vätska i förpackningen, och om jag klämmer lite lätt på toppen av gummihöljet så sipprar det ut mer vätska ur ett litet hål i kanten av det runda gummihöljet.

Ska det verkligen läcka vätska från en helt ny motorkudde? Borde inte det lilla hålet i kanten vara förseglat på något vis, menar jag?

Vore jättesnällt om någon i forumet kunde svara på detta så jag slipper reklamera en massa motorkuddar i onödan..!

Motorkudden:

https://www.skruvat.se/Motorkudde-P483192.aspx
Vad märkligt, jag tolkar det precis likadant som du, den borde inte läcka. Men att du får två stycken som båda läcker??

Vad jag förstått kan man kolla om motorkudden är OK genom att känna på underkanten på den, hel och fin så är den ok.

Kan det vara skillnad på originalet och skruvat.se:s kudde? Denna kanske jobbar på ett annorlunda sätt? Jag har bytt samma kudde för två år sedan och ingen av de kuddarna (varken den jag monterade eller den jag tog bort) var kladdiga.

Volvos artikelnummer för kudden: 31277336
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 6&_sacat=0
Tack för svar!

Jag mailade Performance Parts Sweden, som tillhandahåller motorkuddarna från Skruvat.

De svarade att det är normalt med överflödig vätska från deras motorkuddar.

Det knäppa är att jag tycker toppen på motorkudden blivit lite deformerad som en följd av läckaget. Efter några vändor med bilen.
Den tidigare tydliga skålningen nedåt ser ut att ha vikt sig lite uppåt. Som att den fått en bubbla. Ser ut lite som den gamla slitna motorkudden.

Klickar man på länken från FCPEuro så nämner de ju inte något om att den ska läcka nåt i nyskick.

Jaja, får väl köra med denna kudde ett tag och se hur den verkar om någon månad. Gillar bara inte känslan av att ha en potentiellt kass nybytt del i bilen.
Ev. korrigering från mig, artikelnumret som jag nämnde ovan (31277336) är ju för 2.0D och jag har inte dubbelkollat att det skall vara samma för T5-motorn. Jag tror att det är det, men kan inte svära på det.

Jag tror också att det kan vara normalt att den "sätter" sig så att säga, det gjorde även min lite lätt.
Tänker mer på denna texten:

"The upper engine mount is fluid filled, so the first step to diagnose a failed mount is check for any tears in the rubber or fluid leaks. If you push on the center mount, it should feel solid. If it has developed a tear on the top or bottom, it is likely to have collapsed or developed an air pocket"

Men ring Bilia eller något och fråga så bör du ju få bättre å korrekt svar? :)

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Tack än en gång för svar.

Jag har bestämt mig för att ångra reklamationen av kudden efter informationen jag fick när jag mailade Performance Parts Sweden, att det är normalt med överflödig vätska som sipprar ut. Orkar inte forska mer i ämnet nu..
Får helt enkelt hålla tummarna för att den är korrekt ihopsatt och fylld, och att den kommer hålla länge.

Hoppas att denna tråd kan hjälpa någon framtida motorkuddeköpare som fått det blött innanför motorhuven, att räta ut lite frågetecken. (Eller informera mig om det ändå visar sig att det är nåt skumt fabriksfel på kuddarna..)
Man kan väl se det som att du har dokumenterat läckaget (?) redan nu, så om kudden fortsätter att deformeras kan du ju höra av dig. Alltså, om den nu är defekt och läcker så borde ju den fortsätta läcka om du kollar på den igen om någon månad men om det bara är överflödig vätska som på något sätt tar sig ut så kanske det läckaget bara uppstår nu i början. Tänker konsumentköpsrättsligt att du har mejlbevis på att kudden såg ut så från början så borde du kunna få pengarna tillbaka om den blir sämre.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]