- mån 30 jan 2017, 13:48
Update, tog bort minuspolen från batteriet ca 30 min, nu är texten borta! Får se om den kommer tillbaks!
Moderator: Moderatorer
MickeM skrev:Att ta bort batteriet en stund är ful-sättet att nolla felkoderna.Att felkoderna "glöms" vid batteribortkoppling tror jag faktiskt inte. Jag är rätt säker på att de lagras i icke-volatilt minne. Däremot startas en del system i bilen om när strömmen kopplas in på nytt.
De (flesta) felkoder glöms, men återkommer om felet finns kvar.
MickeM skrev:Det är ju ett vedertaget sätt att släcka motorlampan bland klåpare.Jo jag vet men lika verkningslöst som det är vedertaget i de flesta fall. Annars skulle det ju kunna vara användbart även för icke-klåpare.
MickeM skrev:Mig veterligen sparas bara AIirbag-koder efter strömlöst.Det jag vet skiljer SRS-koderna från andra koder är att de medför tänd lampa även om de inte är aktiva. När det gäller det här med vilka felkoder som glöms/raderas eller inte vid urkoppling av batteriet är jag osäker så jag påstår inte att du har fel där. Skall försöka komma ihåg att testa lite nästa gång jag får anledning att koppla ur. Mina erfarenheter baserar sig också helt på Volvo. Har ingen erfarenhet av hur det funkar på andra märken.