Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Att ta bort batteriet en stund är ful-sättet att nolla felkoderna.
De (flesta) felkoder glöms, men återkommer om felet finns kvar.
Rekomenderas inte.
Lästa och raderade är bäst.

Som sagt:
Bilprovningen intresserar sig bara för miljörelaterade felkoder i ECM, och fel i ABS. (ABS-lampan måste isf lysa, för deras scanner klarar inte (ytterst få) felkoder i ABS/BCM enheterna)

Felkoder i CCM, CEM, REM osv, osv, ser dom inte ö-h-t.
Bara om något som borde funka, inte funkar, bryr dom sig.
Vindrutetorkare, tex....
av andersuw
MickeM skrev:Att ta bort batteriet en stund är ful-sättet att nolla felkoderna.
De (flesta) felkoder glöms, men återkommer om felet finns kvar.
Att felkoderna "glöms" vid batteribortkoppling tror jag faktiskt inte. Jag är rätt säker på att de lagras i icke-volatilt minne. Däremot startas en del system i bilen om när strömmen kopplas in på nytt.

De flesta felkoder håller inte heller varningslampa med åtföljande varningsmeddelande igång med mindre än att de är aktiva (d.v.s. felsymptomen finns kvar i innevarande körcykel). Undantag gäller för vissa särskilt allvarliga felkoder (t.ex. de på SRS-systemet). I många andra fall slocknar varningslampan/varningsmeddelandet när koden övergår från att vara aktiv till att vara inaktiv. Men själva koden försvinner inte av sig själv när den övergår till att vara inaktiv utan kan fortfarande läsas tills den raderas med felkodsläsare.
av MickeM
Det är ju ett vedertaget sätt att släcka motorlampan bland klåpare.

Mig veterligen sparas bara AIirbag-koder efter strömlöst.

Mina "permanenta" felkoder på luftkvalitetssensorn, sätesvärmare HF, och tanklockslåset glöms då bort. (Fel jag inte fixat)
Tanklåskoden kommer upp igen först efter jag låst en gång.
Det har jag sett.

Även koder i motorstyrdonet på vår Toyota Rav4, som förr hade katalysatorproblem, och när batteriet byttes av annan anledning, försvann koden en månad eller så. Jag scannade, men den var borta, dvs glömdes bort.

Hade ABS-problem på en Kia Sportage, och demonterade ABS enheten för att kolla lödningar.
När den återmonterades var felkoderna borta, (kollade, eftersom lampan släcktes), men tändes igen efter en kilometer, eftersom felet kvarstod.
(Förvisso inte OBD-scanning, utan blinklampa som gamla 850's)

Därmed inte sagt att alla koder glöms i alla styrdon.
Kan ha med allvarlighetsgrad att göra kanske....

Men slocknad varningslampa, innebär inte automatiskt avglömd felkod. Det är riktigt.
Det har jag också sett.
av andersuw
MickeM skrev:Det är ju ett vedertaget sätt att släcka motorlampan bland klåpare.
Jo jag vet men lika verkningslöst som det är vedertaget i de flesta fall. Annars skulle det ju kunna vara användbart även för icke-klåpare. ;-) Om felkoderna inte är aktiva tänder de ju vanligen inte någon lampa oavsett om de glöms bort eller inte vid urkoppling av batteriet. Och om de är aktiva (d.v.s. de faktiska felsymptomen kvarstår) förblir lampan tänd.
MickeM skrev:Mig veterligen sparas bara AIirbag-koder efter strömlöst.
Det jag vet skiljer SRS-koderna från andra koder är att de medför tänd lampa även om de inte är aktiva. När det gäller det här med vilka felkoder som glöms/raderas eller inte vid urkoppling av batteriet är jag osäker så jag påstår inte att du har fel där. Skall försöka komma ihåg att testa lite nästa gång jag får anledning att koppla ur. Mina erfarenheter baserar sig också helt på Volvo. Har ingen erfarenhet av hur det funkar på andra märken.

EDIT: Se här rörande belägg för att inga felkoder försvinner för att batteriet kopplas bort:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4#p1146824
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
Om nu felet exempelvis har med dåligt batteri att göra och man "släcker" felkoder (och varningslampan) med att göra systemet strömlöst, så är det väl inte så klåparaktigt? Om inte fellarmet kommer tillbaka, så finns inte det fel som (felaktigt!) larmades om och då kan man ju ta det lite lugnt. Eller?
av andersuw
Om dåligt batteri ger upphov till felkoder kommer dessa felkoder att bli icke-aktiva så snart strömförsörjningen är OK igen. Icke-aktiva felkoder innebär i normala fall att tillhörande varningslampa inte längre lyser. Och om de gör det (såsom när det gäller SRS-systemet) "glöms" de inte heller för att bilen görs strömlös.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]