Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Addict
Skulle precis köpa en ABS styrenhet på skroten som hade exakt samma nummer som min nuvarande i bilen då jag såg tillägget "4WD" på produktskylten...

Styrenheten i min bil och den på skroten heter: 9162675 CONTROL UNIT TRACS

Men sedan skiljer det lite. På min har jag inte lyckats kolla så noga eftersom den sitter lite oåtkomligt, så jag fotade med min mobilkamera som jag lyckades klämma ner där. Efter TRACS på min enhet står det "2/4 W" Jag ser tyvärr inte om det står WD eller bara W...
Men enheten på skroten hade bara 4WD...

Jag _antar_ att den på skroten inte passar min bil, så långt är allt ok.
Men varför har enheterna _exakt_ samma nummer??
Styrenheterna heter 9162675 och hyudralagregaten heter 9157654B båda två... Hur fasen håller volvo isär delarna om dom har samma nummer?

Finns det en enhet som passar både 2 och 4WD?
Varför hade enheten på skroten bara 4WD? Är det för att den kommer från en V70 XC?

Jag trodde det fanns 4 olika boxar men det verkar ju vara ännu fler olika versioner. Hur hittar jag en som passar!? :evil:
av *pettson*
Addict skrev:Skulle precis köpa en ABS styrenhet på skroten som hade exakt samma nummer som min nuvarande i bilen då jag såg tillägget "4WD" på produktskylten...

Styrenheten i min bil och den på skroten heter: 9162675 CONTROL UNIT TRACS

Men sedan skiljer det lite. På min har jag inte lyckats kolla så noga eftersom den sitter lite oåtkomligt, så jag fotade med min mobilkamera som jag lyckades klämma ner där. Efter TRACS på min enhet står det "2/4 W" Jag ser tyvärr inte om det står WD eller bara W...
Men enheten på skroten hade bara 4WD...

Jag _antar_ att den på skroten inte passar min bil, så långt är allt ok.
Men varför har enheterna _exakt_ samma nummer??
Styrenheterna heter 9162675 och hyudralagregaten heter 9157654B båda två... Hur fasen håller volvo isär delarna om dom har samma nummer?

Finns det en enhet som passar både 2 och 4WD?
Varför hade enheten på skroten bara 4WD? Är det för att den kommer från en V70 XC?

Jag trodde det fanns 4 olika boxar men det verkar ju vara ännu fler olika versioner. Hur hittar jag en som passar!? :evil:
om du har samma nummer är det samma saker..
av *pettson*
Addict skrev:
*pettson* skrev: om du har samma nummer är det samma saker..
Varför står det då olika saker på dom?
en mycket bra fråga.. men fortfarande om det är samma volvonr på dom och samma boschnr så är det samma saker.
Användarvisningsbild
av ketto
Detta nummer har ja på min AWD!
Samma nummer som du nämner
Bild
av *pettson*
ketto skrev:Detta nummer har ja på min AWD!
Samma nummer som du nämner
Bild
tja då återstår ju endast om märkningen 2wd och 4wd är av betydelse.. Har ju starka misstankar om att 4wd är bra för 4wd då tracs kontrolleras på alla hjulen. Och att 4wd boxen går att använda för 2wd då bakhjulen ändå inte driver så då spelar det ingen roll.
Men att 2wd boxen inte vore bra på 4wd då 2 drivande hjul inte får hjälp..
av Addict
Var ut och tog en ny bild på styrenheten, det står 2/4WD på min.

Bild
av Classicman
Volvo tillverkade först boxen 2/4WD för att den skulle kunna användas på båda..
Men för att öka "säkerheten" togs styrenheten 4WD fram..
En styrenhet med 2/4WD passar till bägge men den med 4WD Passar bara AWD el XC modellerna .. MVH En som vet
av Addict
Classicman skrev:Volvo tillverkade först boxen 2/4WD för att den skulle kunna användas på båda..
Men för att öka "säkerheten" togs styrenheten 4WD fram..
En styrenhet med 2/4WD passar till bägge men den med 4WD Passar bara AWD el XC modellerna .. MVH En som vet
Ok, tack! :D
Då var det tur att jag inte köpte den på skroten. Får leta vidare!
av Addict
Handlade en styrenhet på Volvo till slut.
Artnr 8602266
Benämning Styrenhet, bytes
Pris 4039,25kr inkl moms
Missljud -22 V60 T6

Stämmer att jag inte får ladda i vä[…]

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]