Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med att motorlampan tänds och med hjälp av felkodsläsare (ELM327) får jag fram felkod P0130 (O2 Sensor Circuit Malfunction Bank 1 Sensor 1). Detta problem har pågått sedan somras, med andra ord har jag hunnit med att läsa igenom forumsinlägg, felsökt och bytt delar. Felkoden har jag släckt 100-tals gånger och lampan tänds efter ett tag igen.
När man läser inläggen verkar vanligaste problemet vara något med främre lambdasonden. Lambdan har jag bytt och i mitt fall löste det inte problemet. Någon som har nya förslag på felsökning/problemlösning?

Felsymptom:
1. När motorn är kall kan bilen köras i några kilometer, utan att motorlampan tänds. Motorvärmare har varit på i c:a 1,5 timme. Upplever att motorn startar bra och går bra. Bränsleförbrukningen ser ut att vara normal.
2. Motortemperaturen stiger och när motortemp.mätaren rör sig från noll till första strecket, tänds motorlampan. Upplever oftast att det händer under växling eller att gasen släpps. Utetemperaturen verkar inte påverka felsymptomen. Motorlampan tänds ungefär lika snabbt som om det är några plusgrader eller om det är -20°C.
3. Släcker felkoden med hjälp av felkodsläsaren och så länge motorn är varm tänds inte motorlampan. Den tänds nästa gång när motorn har blivit kall och är på gång att bli varm.

Felsökning:
*Bytt främre lambdasond
*Bytt tändstift
*Bytt luftfilter
*Sett över vakuumslangar och insugsslangar. Provat att spruta startgas runt insugsslangar. Dock har jag provat med OKQ8:as startgas och verkar behövas en hel del för att motorn ska reagera. Finns bättre startgas för felsökning?

Bilfakta:
Modell: Volvo S80
Årsmodell: 2000
Motor: B5244S2, 2,4l, bensin, utan turbo, 103 kW
Växellåda: Manuell
Mätarställning: 302500 kM
av rid54
Det kan ju vara nåt med uppvärmningen av syresonden, kanske? När motorn är kall är den inte i "closed loop", dvs inte lambdareglerad. När den ska in i closed loop så ska den reglera med hjälp av syresonden, som då ska vara orentligt uppvärmd (med elektrisk hjälpvärme). Skulle kunna vara nåt lurt i den övergången. P0130 är ju en "generisk" felkod, man undrar om det finns Volvospecifika koder i din bil som kan vara till hjälp.
rid54 skrev:Det kan ju vara nåt med uppvärmningen av syresonden, kanske? När motorn är kall är den inte i "closed loop", dvs inte lambdareglerad. När den ska in i closed loop så ska den reglera med hjälp av syresonden, som då ska vara orentligt uppvärmd (med elektrisk hjälpvärme). Skulle kunna vara nåt lurt i den övergången. P0130 är ju en "generisk" felkod, man undrar om det finns Volvospecifika koder i din bil som kan vara till hjälp.
Det du beskriver låter sannolikt. Jag upplever att det är under övergången som något fel händer. När jag kör till/från jobbet tänds motorlampan på nästan exakt samma sträcka varje gång (knappt 2 km). Om det är något med uppvärmningen av lambdasonden, borde vara fel i en kabel eller annat. Eftersom man skulle märkt någon skillnad när lambdasonden blev bytt.
Nu när jag vet när felet inträffar, provade att hålla konstant varvtal och lampan tändes ändå. Då kan man bortse från det jag skrev tidigare, att felet inträffar under växling, mm.
Finns det något mer man kan testa eller mäta, innan man åker till verkstad och kollar upp felkoderna med en riktig läsare?
Spelar det någon roll om man läser felkoderna hos Volvo-verkstad eller Mekonomen eller annanstans?
Jag hittar inte P0130 i översättningen till Volvokoder.
P0131 är närmaste jag hittar, och pekar på uppvärmningen i lamdasond nr1.
Men det är för osäkert att byta sond för.

En volvoanpassad läsning, vore bäst.

Du har nog iofs en säkring för sonduppvärmningen, (har jag för mig)...
Kolla säkring 4 i motorrummet.
MickeM skrev:Jag hittar inte P0130 i översättningen till Volvokoder.
P0131 är närmaste jag hittar, och pekar på uppvärmningen i lamdasond nr1.
Men det är för osäkert att byta sond för.

En volvoanpassad läsning, vore bäst.

Du har nog iofs en säkring för sonduppvärmningen, (har jag för mig)...
Kolla säkring 4 i motorrummet.
Kontrollerade säkringarna i motorutrymmet och hittade ingen som är trasig. Pos 19 är OXYGEN SENSORS, se bild.
Bilagor
IMAG4225.jpg
IMAG4225.jpg (1.73 MiB) Visad 3346 gånger
Nu har jag varit förbi en bilverkstad och avläst felkoder.
Felkod 2120 dök upp.
- Främre lambdasond, styrning element. Orimlig signal
- Intermittent

Bilverkstaden tyckte att jag skulle mäta upp kablarna mellan lambdasond och styrenhet. Även kontrollera alla vakuumslangar.
Något mer man kan göra? Fler som har haft samma problem?

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]