Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
JanneP77 skrev:
perhall skrev:Har inte Aftonbladet Plus men det annonseras att Collin ska ha sågat V90 CC rejält där - vet någon vad han menar...?
Collins vanliga dravel! Han använder väldigt hårda och krassa ordalag (som vanligt) när han sågar chassit som inte är exakt som på XC70... Lite underligt när de flesta andra som provkört (Teknikens Värld, Vi Bilägare m fl) inte har den åsikten om chassit... Hårdare än XC70 men ändå bra. Collin är nog bara bitter för att han inte får gunga runt i nån ny XC70 mer. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Collin har alltid sågat VOLVO såvitt jag kan minnas. Collin måste skoja kring chassit. Eller så bor han på en annan planet. XC70 har ju världens sämsta chassi! Av alla de V70II-karosser jag haft har XC70 det klart sämsta chassit. På gränsen till farligt. Kränger och gungar och trots att det är för mjukt så sväljer det inte ojämnheter. En V90 jag körde nyligen svalde ojämnheter bättre.
av KrilleW
Racetwin2 skrev:
JanneP77 skrev:
perhall skrev:Har inte Aftonbladet Plus men det annonseras att Collin ska ha sågat V90 CC rejält där - vet någon vad han menar...?
Collins vanliga dravel! Han använder väldigt hårda och krassa ordalag (som vanligt) när han sågar chassit som inte är exakt som på XC70... Lite underligt när de flesta andra som provkört (Teknikens Värld, Vi Bilägare m fl) inte har den åsikten om chassit... Hårdare än XC70 men ändå bra. Collin är nog bara bitter för att han inte får gunga runt i nån ny XC70 mer. :)

Collin har alltid sågat VOLVO såvitt jag kan minnas. Collin måste skoja kring chassit. Eller så bor han på en annan planet. XC70 har ju världens sämsta chassi! Av alla de V70II-karosser jag haft har XC70 det klart sämsta chassit. På gränsen till farligt. Kränger och gungar och trots att det är för mjukt så sväljer det inte ojämnheter. En V90 jag körde nyligen svalde ojämnheter bättre.
Eh, va?! Collin har alltid höjt Volvo till skyarna som om det var han som ägde företaget.
Senast redigerad av 1 KrilleW, redigerad totalt 0 gånger.
av KrilleW
JanneP77 skrev: Nu måste jag rätta dig lite här; Nej, jag har ingen åsikt om hur chassit är eftersom jag inte har kört bilen än. Det jag har en åsikt om är Robert Collins sätt att uttrycka sig. Och tro mig, det är inte första gången han skriver på ett sätt som låter som "sanningar"...
Om han har rätt är det förstås väldigt tråkigt men om det är så illa som han skriver, lär inte Volvo ha provkört bilen överhuvudtaget.
Hur bilen är i verkligheten återstår att se, har svårt att tro att den skulle vara hårdare satt än V90...

Skrev aldrig att du hade en åsikt om chassit, bara att han har kört den och därför KAN han uttala sig om det. Jag håller med dig om att han överdriver á la dramatenskådis, men jag hänvisade också till Teknikens Värld som till skillnad vad du sa inte var speciellt imponerade av chassit alls. Även om han är lite mer nyanserad i sin kritik än Collin så låter det ju inte jättepositivt när han säger att han blir "förnärmad, rentav lite irriterad" över chassit som Volvo är erkänt duktiga över sedan tidigare.

Provkört bilen har Volvo garanterat gjort. Är chassit hårdare så är det ju ett medvetet val. Av just den förklaringen som Teknikens Världs journalist berättar i filmen.
av Boozer87
Jag tycker man måste jämföra äpplen och äpplen, inte päron och äpplen. Vad jag har förstått så är dem mesta av testbilarna provköra med 19" med 50 profil? Att då jämföra med en xc70 med 16" och 65 profil det är korkat, iaf enligt mening. Tror att 17" är minsta som går att ha på nya cc ( rätta mig gärna om jag har fel) men för att få en rättvis jämförelse kan/borde man provköra med motsvarande däck. Jag själv är helnöjd att den nya modellen verkar vara stummare, tycker den vanliga v90 är jättekomfortabel i fjädringen men alldeles för mjuk.
av perhall
Dessutom är ju referenspunkten XC70 med 215-65-16 och std-chassi rätt märklig, de flesta nyligen levererade XC70 har 18" och ofta sportchassi. 215-65-16 hade även Chrysler VOyager på 90-talet, en däckdimension som är balongdäck i dess rätta mening, klart de sväljer ojämnheter bra men också klart att bilen inte blir så stabil i hög fart...
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Teknikens Värld är också "irriterade" över chassiet i filmen. Kul att han nämner en mötande XC70N som en bil som gick riktigt fint :)
Sen tar de upp priset som att det inte är "allemansrätt längre" - tittar man på ett gammalt ordererkännande jag har på min f.d. XC70-06 så står det 477kkr så det var det inte förr heller...
av JEriksson
Förvånad över att man fortfarande tar den där Collin på allvar.
Trodde han försvann strax efter att Perstad/Glenning gjorde det.
av Johanu71
Har i dagarna kört nya V90 CC i samband med ett företagsevent i Lappland. Körde en D5 AWD med
standardchassi och 19" hjul. Väghållning i värdsklass men STENHÅRD!
Kör idag en XC70 Sport med 15% fastare chassi än vanliga XC70 och den nya V90 CC kändes faktisk ännu hårdare. Nu beror det väl på vad man gillar men vanliga XC70 är ju svampig och mjuk och inte särskilt rolig. XC70 sport var ju ett jättelyft i mina ögon, men nya V90CC är alldeles för hård tycker jag. Gick superfint på slät sjöis men på vanlig vinterväg var det stötigt. Det finns inget övrigt att klaga på. Sittkomforten är suverän och väghållningen är grym i hög fart och när det svänger men det blir som sagt stötigt i längden. Tror kanske 19" dubbdäck påverkar negativt samt det hårda chassit som inte verkar vara helt optimerat för våra vägar, tyvärr. Påminner starkt om BMW-s M-chassi och Audis sportchassi (har kört tusentals mil i bägge) så det stämmer nog att Volvo har sneglat på sina konkurrenter när det gäller chassisättningen och man försöker lyfta fram "sportighet" i chassit.
Skulle jag köpa den, ändå. Tveklöst JA!
Den har allt jag behöver och vill ha i en bil just nu. Ändå har jag beställt en V90 D4 AWD. Men det beror på att det i mitt fall handlar om tjänstebil och att jag helt enkelt inte kan få till en V90 CC med vår bilpolicy (Pris och utr.krav).
Användarvisningsbild
av JanneP77
Skönt att läsa lite positiva omdömen till skillnad från Collins...
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... v-pressen/

Eftersom man kan välja vem man vill lita på så väljer jag att lita på det här istället för Collin. Känns bättre helt enkelt. :lol:
Användarvisningsbild
av Thoman
JEriksson skrev:Förvånad över att man fortfarande tar den där Collin på allvar.
Trodde han försvann strax efter att Perstad/Glenning gjorde det.
Håller med dig totalt. Han måste ju vara Sveriges sämsta motorjournalist. Jag åkte förra veckan till Sälen med mina dubbfria vinterdäck och till min förvåning blir hånad av honom då jag uppenbarligen kör på hippsterdäck för ingen klok person kör på annat än dubbade däck till Sälen och förövrigt på torra fina vägar förra veckan. Vilket stolpskott. Han kallar folk för idioter och han skriver just nu om nya bilar med "stora" däck som ett gissel.
SLUTA ta honom på allvar.
:-)-)

Vad är det för plastburk som sitter prec[…]

Nästa elbil från Volvo?

Fast nya EX60 för 700 000 kr borde mång[…]

Lyfta mittkonsolen

Jag behöver komma åt under mittkonsolen[…]

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]