- tor 26 jan 2017, 23:38
#1144360
Waizguy skrev:Man kommer snarare att hoppa direkt till RDE när de har fastställt hur testproceduren ska gå till, troligen i år. Så varför då använda ännu ett laboratorietest för cert?Så vitt jag vet har jag inte påstått att man borde använda just den testcykeln för certifiering. Det är helt enkelt ett exempel på vilka resultat som erhålls med en mer realistisk körcykel än NEDC.
Waizguy skrev:Men om vi följer laboratorietest (NEDC) så visar de en signifikant skillnad mellan bensin/diesel. Transportstyrelsen någorlunda föråldrat test (2013) visar att dieslarna släpper ut mycket mer än bensinarna.Ja med relativt gamla dieslar som ej är godkända enligt Euro 6.
Waizguy skrev:Så om testet (NEDC) enligt dig har sådana felmarginaler (visar för högt värde),så gäller det ju givetvis också bensindrivna fordon. Det betyder att Bensinarna i testet egentligen släpper ut lägre än de 20-30mg/km som Transportstyrelsens test visar? Eller menar du att man kör olika program för olika bränsletyper? Inget jag kunde hitta i vilket fall.Vet inte vad du syftar på. Så vitt jag vet har jag inte påstått att test enligt NEDC ger för höga värden. Och hur du kommer till slutsatsen att en felvisning i den riktningen skulle betyda att bensinarna i testet släpper ut mindre än vad transportstyrelsens resultat visar förstår jag inte heller.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut