Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Waizguy skrev:Man kommer snarare att hoppa direkt till RDE när de har fastställt hur testproceduren ska gå till, troligen i år. Så varför då använda ännu ett laboratorietest för cert?
Så vitt jag vet har jag inte påstått att man borde använda just den testcykeln för certifiering. Det är helt enkelt ett exempel på vilka resultat som erhålls med en mer realistisk körcykel än NEDC.
Waizguy skrev:Men om vi följer laboratorietest (NEDC) så visar de en signifikant skillnad mellan bensin/diesel. Transportstyrelsen någorlunda föråldrat test (2013) visar att dieslarna släpper ut mycket mer än bensinarna.
Ja med relativt gamla dieslar som ej är godkända enligt Euro 6.
Waizguy skrev:Så om testet (NEDC) enligt dig har sådana felmarginaler (visar för högt värde),så gäller det ju givetvis också bensindrivna fordon. Det betyder att Bensinarna i testet egentligen släpper ut lägre än de 20-30mg/km som Transportstyrelsens test visar? Eller menar du att man kör olika program för olika bränsletyper? Inget jag kunde hitta i vilket fall.
Vet inte vad du syftar på. Så vitt jag vet har jag inte påstått att test enligt NEDC ger för höga värden. Och hur du kommer till slutsatsen att en felvisning i den riktningen skulle betyda att bensinarna i testet släpper ut mindre än vad transportstyrelsens resultat visar förstår jag inte heller.
andersuw skrev:
Waizguy skrev:Men om vi följer laboratorietest (NEDC) så visar de en signifikant skillnad mellan bensin/diesel. Transportstyrelsen någorlunda föråldrat test (2013) visar att dieslarna släpper ut mycket mer än bensinarna.
Ja med relativt gamla dieslar som ej är godkända enligt Euro 6.
Det fanns inget nyare test (Bensin vs diesel) vad jag kunde hitta. Därför finns inte Euro 6 med. Dock testar de Euro 6 i det brittiska testet men då enbart dieselbilar.
andersuw skrev: Vet inte vad du syftar på. Så vitt jag vet har jag inte påstått att test enligt NEDC ger för höga värden. Och hur du kommer till slutsatsen att en felvisning i den riktningen skulle betyda att bensinarna i testet släpper ut mindre än vad transportstyrelsens resultat visar förstår jag inte heller.
Kan ha varit jag som missförstått dig. Editerat.
OK. En fråga jag ställde som du inte besvarade var varför vi enbart skall titta på NOX när vi jämför dieslars och bensinares emissioner. Och håller du med mig om att det faktum att NOX-utsläppen blir högre när motorn belastas relativt hårt (t.ex. vid körning i hög fart på motorväg) inte är särskilt relevant för de stadsmiljöer där NOX ställer till mest problem?
Självklart ska man inte enbart titta på NOx men det är inte enbart vid hög belastning som dieslarna släpper ut mycket högre värden. Om du kikar på transportstyrelsen test där de jämför utsläppen av NOx mellan bensin och diesel. Där har de testat UDC, EUDC, NEDC, Artemis Urban Cold, Artemis Urban Hot, Artemis road, Artemis motorway, Artemis total.
Man ser tydligt att dieslarna har markant högre utsläpp.
https://www.dieselnet.com/standards/cycles/artemis.php
Artemis urban är stadskörning och utsläppen är över Euro 5 nivåer (eftersom det är Euro 5 som testas).
Sen är inte storstäderna direkt befriade från motorvägar även om hastigheten som oftast är reducerad.

Men det intressanta kommer bli när utsläppen testas i verkligheten. Hoppas att de gör samma sak med bränsleförbrukningen.
Och tittar man på hela bilden är ju diesel bättre när det gäller CO och kolväten och bensin bättre när det gäller NOX. När det gäller partiklar gissar jag att det är väldigt liten skillnad efter att de bilar som behöver partikelfilter (dieslar och vissa direktinsprutade bensinare) fått sådant.

Förhoppningsvis kan vi se fram emot mer realistiska test även när det gäller bränsleförbrukning. Tyvärr är ju de nuvarande siffrorna missvisande inte bara ifråga om de absoluta nivåerna men också vid jämförelser över tid. Min gamla V70 T5 -02 skall officiellt dra 1,08 liter per mil, blandad körning (0,82 på landsväg och 1,53 i sta'n). Min nya V70 D4 -15 skall officiellt klara sig på 0,45 liter per mil, blandad körning (0,41 på landsväg och 0,52 i sta'n). Siffrorna för den gamle är fullständigt realistiska och jag kan kanske rentav slå dem lite om jag anstränger mig för att snålköra. Men jag kommer omöjigen under halvlitern på landsväg med den nya och i innerstadstrafik kommer jag svårligen under 0,75. Alltså ligger den verkliga förbrukningen i det fallet någonstans mellan 25 och 50 procent över den officiella.
andersuw skrev:
lennarte skrev:Eftersom etanol utvinns av sådant som växer så ingår det i kretsloppet och tillför ingen ny CO². Inte ens spill på marken är till skada.
Beror helt på hur etanolen produceras. Om den exempelvis kommer från sockerrörsodlingar på regnskogsskövlad mark är den avsevärt sämre än fossil bensin ur CO2-synpunkt.
Framställning av bensin och diesel är inte speciellt miljövänlig heller. Kolla på utvinningen av oljesanden i Canada som exempel
Tillverkar vi etanolen i Sverige slipper vi transporter över hela världen
andersuw skrev:
lennarte skrev:En dieselbil kan aldrig bli lika ren i utsläppen som en ren etanolbil, inte heller en direktinsprutad bensinmotor kommer ner dit, den har ju samma problem (inte lika stora dock) som dieselmotorn med stoft och partiklar p.g.a höga förbränningstemperaturer och effektiva (bränslesnåla) motorer.
Beror helt på vilken reningsteknik som används.
All renigsteknik ska underhållas, och allt underhåll blir sämre med åren. Det är säkert inga problem med nya bilar, men när 3-de - 4-de ägaren ska underhålla? Då lär det bli kostsamt.
andersuw skrev:
lennarte skrev:Det har ju t.o.m gått så långt så man måste ha en tillsats (Add Blue) till vissa (diesel) motorer som för att partikelfiltret ska ska vara några mil längre. D.v.s tillsatsen gör (bl.a) att partiklarna blir mindre och passerar igenom partikelfiltret. Mindre partiklar i inandnings luften är betydligt farligare än större.
Helt fel. AdBlue är en tillsats som i vissa fall används för att minska utsläppen av kväveoxid (NOX).
Då åker alltså allt stoft och partiklar fortfarande rakt igenom och ut i den "friska" luften, förutom det som tätar igen stoftavskiljaren. Och hur fungerar det i Norrland på vintern, eller är det kanske lagkrav på värmegarage där.
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
andersuw skrev:
lennarte skrev:Men så länge våra regeringar och miljömuppar går i olje och bilindustrin intressehalsband så lär ingenting hända.
Det är ju en evig tur att de inte lyssnar på dina dåliga råd.
Hade man inte lyssnat så mycker på miljömuppar och oljebolag, hade det funnits betydligt fler etanol/Flexifuel och mindre dieselbilar idag. Och då hade denna tråd aldrig varit aktuell
andersuw skrev:
lennarte skrev:Därför kommer jag att fortsätta köra med min miljövänliga745-a (oavsett bränslepris) så länge den och jag orkar.
Vilka utsläppssiffror har din bil enligt uppgifterna i fordonsregistret?
Mina uppgiftersom står i fordonsregistret om min bil är nog precis lika felaktiga som dom som står om en modern diesel bil. Mina värde är betydligt bättre än vad där står. Men på en modern diesel bil är det (tyvärr) tvärt om. Det har vi ju med all tydlighet fått reda på det sista året
lennarte skrev:Framställning av bensin och diesel är inte speciellt miljövänlig heller. Kolla på utvinningen av oljesanden i Canada som exempel
Tillverkar vi etanolen i Sverige slipper vi transporter över hela världen.
Den icke-fossila diesel jag kör på utvinns mig veterligen från svenskt avfall, främst skogsavfall, och är utomordentligt bra på att reducera CO2-utsläppen räknat på hela kedjan från "well to wheel".
lennarte skrev:All renigsteknik ska underhållas, och allt underhåll blir sämre med åren. Det är säkert inga problem med nya bilar, men när 3-de - 4-de ägaren ska underhålla? Då lär det bli kostsamt.
Det är som bekant långa garantier på just avgasrening och din gamla 740 lär ju ha en katalysator med tillhörande styrsystem som behöver underhållas det också. Enligt min personliga erfarenhet är det heller inte särskilt vanligt med fel på avgasreningen. Jag kör nu min fjärde bil med katalysator och den enda detalj rörande avgasreningen som jag någonsin behövt byta var en lambdasond till min V70 T5 -02.
lennarte skrev:Då åker alltså allt stoft och partiklar fortfarande rakt igenom och ut i den "friska" luften, förutom det som tätar igen stoftavskiljaren.
Vad får dig att tro det? :roll: Vad jag påpekade var att du blandat ihop AdBlue (en vätska som används tillsammans med en viss typ av NOX-katalysator) med partikelfiltret. Om partikelfiltret blir igensatt går stoftet inte ut i "friska luften" utan du får problem med för högt mottryck i avgassystemet. Detta problem undviks på moderna partikelfilter genom en slags pyrolys. Då och då (ca var 50:e mil på min V70 D4 -15) höjer man temperaturen i partikelfiltret genom att tillföra lite extra bränsle. Det innebär i sin tur att de kolpartiklar som samlat sig där helt enkelt brinner upp.
lennarte skrev:Och hur fungerar det i Norrland på vintern, eller är det kanske lagkrav på värmegarage där.
Partikelfiltret fungerar lika bra i kallt väder som i varmt.
lennarte skrev:Hade man inte lyssnat så mycker på miljömuppar och oljebolag, hade det funnits betydligt fler etanol/Flexifuel och mindre dieselbilar idag. Och då hade denna tråd aldrig varit aktuell.
Det hade förstås varit djupt olyckligt om offentliga beslutsfattare och miljöexperter lyssnat på folk som har så dåligt på fötterna som du. Lyckligtvis gör de ju inte det. :D
lennarte skrev:Mina uppgiftersom står i fordonsregistret om min bil är nog precis lika felaktiga som dom som står om en modern diesel bil. Mina värde är betydligt bättre än vad där står. Men på en modern diesel bil är det (tyvärr) tvärt om. Det har vi ju med all tydlighet fått reda på det sista året
Så återigen: Vilka siffror är det som fordonsregistret anger för din bil? Och vilka belägg har du för att dessa värden i själva verket är mycket sämre än de faktiska? Du har med all säkerhet inte själv gjort någon mätning av vad din bil egentligen släpper ut.
I och med den här "ämnet" har blivit så pass stort har även jag valt att avstå från nyare Volvo i framtiden. Jag går på jakt efter en XC70 med bensinmotor, men dem är i princip omöjliga att hitta, om man inte vill ha en 3,2 från MY09 vilket är en relativt gammal bil vid det här laget. Jag vill ju gärna ha sensus, voc och allt annat som nyare modeller erbjuder...Har börjat kika på Outlander PHEV vilket erbjuder batteridrift till och från jobbet, till ett vettigt pris, dessutom.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012