Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Griseflaks
...och går inte att starta. Men några timmar senare startar den. Sedan kan den gå en dag eller två innan den dör under färd igen.

Vi tar det från början. Det handlar om en Volvo XC70 -08 och detta problemet har pågått ett ganska bra tag till och från nu. Opålitligt värre,
Bilen har varit på verkstad där inga felkoder syns. För cirka 8 månader sedan byttes dieselpumpen inuti tanken eftersom man trodde att orsaken var att bilen inte får fram soppa. Någon tipsade om att tanken inte får in luft, det är inte heller felet. Någon säger att det sitter som en vindrutetorkarmotor ovanpå tanken som kanske det är något elfel med. Jag klurar på om det kan vara något som påverkas av värme eftersom den startar efter några timmar igen och alltid dör under färd.
Nu står bilen på verkstad ytterligare en gång och det pratas om att byta pumpen igen men det känns inte som att det är lösningen...

Varken jag eller verkstad verkar komma på vad som är fel. Google är fåordigt om detta fenomenet iallafall när jag försöker så jag tänkte fråga Er.
Någon som har varit med om samma, liknande eller kanske rentav vet vad som är fel?
Alla tips mottages varmt.

Mvh Griseflaks
av andersuw
Du skriver "dör". Men är det bara motorn som stannar eller händer det något mer?

Skall man felsöka något som det här är nog enda utvägen att köra bilen tills problemet inträffar och sedan felsöka där och då, innan problemet försvinner av sig själv igen. Att hålla på och byta delar i blindo kan ju ta hur lång tid och bli hur dyrt som helst.
av Griseflaks
Ja den dör medans man kör och går inte att starta igen. Händer inte så mycket mer än att bilen lägger av. Får den sen stå några timmar hoppar den igång igen.
Den hinner ju hoppa igång tills den kommer till verkstad igen. Mycket förargande.
Nu ska tanken blåsas ur ifall det är någon smuts däri. För allt verkar peka på att det har med bränsletillförsel att göra.
Jag tror på ett elakt el-glapp någonstans, kanske orsakat av värme. Eftersom den startar när den kallnat. Men var detta skulle sitta känns... hopplöst.
Vet inte hur jag ska kunna felsöka den på plats?

Tack för att du tog dig tid att svara!
av andersuw
Det ligger nära till hands att tro att problemet är värmerelaterat, ja. Kan bli glappkontakt i elen någonstans när saker och ting blir genomvarma. Kan också vara att någonting börjar kärva till följd av utvidgning när det blir varmt.

Har du någon idé om hur regelbundet felet uppträder? Händer det t.ex. alltid om du kört tillräckligt länge/långt i ett streck? Om man kan framkalla felet med bilen på tomgång skulle ju det kunna vara en lösning. Då kan den få stå på verkstadens parkering och puttra tills felet dyker upp och de kan felsöka medan felet är "aktivt". Att hitta ett någotsånär säkert sätt att få felet att visa sig brukar vara första steget mot en framgångsrik lösning när det gäller intermittenta fel.
av Griseflaks
Nej, det finns ingen röd tråd i när den lägger av. Den kan lägga av idag, starta om 2 timmar och gå en vecka. Sen börjar det om. Eller så lägger den av imorgon igen.
Efter att pumpen byttes så tuffade det på iallafall 6 månader utan några incidenter. Så det kanske har med tanken att göra iallafall. Hoppas att det kan vara något skit i tanken som förhoppningsvis rensas ut nu när dom testar att rengöra den.
Annars blir det fasiken skroten nästa. ;)
Känns ju annars som driftsäkra bilar så detta är kanske ett måndagsexemplar.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Griseflaks skrev:Nej, det finns ingen röd tråd i när den lägger av. Den kan lägga av idag, starta om 2 timmar och gå en vecka. Sen börjar det om. Eller så lägger den av imorgon igen.
Efter att pumpen byttes så tuffade det på iallafall 6 månader utan några incidenter. Så det kanske har med tanken att göra iallafall. Hoppas att det kan vara något skit i tanken som förhoppningsvis rensas ut nu när dom testar att rengöra den.

Undra om de tog av minus kabeln från batteriet när de bytte pumpen, då nollas ju datorn så då är de inte konstigt i sig om den kan gå felfritt i upp till 6 månader innan de inträffar något fel igen? :)

Det kan inte vara kamaxelgivaren som är kass eller agerar kass när den ibland blir väldigt varm man tycker det borde bli varje gång då men det kanske kommer till och från och att datorn inte får rätt väde av givaren och dödar motorn i tron att den ska undvika ett haveri? bara en tanke ?:-/
av Nelsson
Kolla kontaktstycket till dieselpumpen, det kan gått vatten in där, det är ett kännt problem. Ofta byts pumpen som du gjort sedan går bilen perfekt tills det blir glapp igen.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av Griseflaks
Tusen tack för inputs. Tanken kommer att rengöras och kontaktstycket kommer bytas på tanken verkar det som.
Så får vi se om det hjälper helt enkelt.
Användarvisningsbild
av wissel
BlackXS skrev:
Griseflaks skrev:Nej, det finns ingen röd tråd i när den lägger av. Den kan lägga av idag, starta om 2 timmar och gå en vecka. Sen börjar det om. Eller så lägger den av imorgon igen.

Undra om de tog av minus kabeln från batteriet när de bytte pumpen, då nollas ju datorn så då är de inte konstigt i sig om den kan gå felfritt i upp till 6 månader innan de inträffar något fel igen? :)
Inga Felkoder försvinner för att bilen blir strömlös, nånsin. Satt felkod sitter.

Det kan inte vara kamaxelgivaren som är kass eller agerar kass när den ibland blir väldigt varm man tycker det borde bli varje gång då men det kanske kommer till och från och att datorn inte får rätt väde av givaren och dödar motorn i tron att den ska undvika ett haveri? bara en tanke ?:-/
av andersuw
wissel skrev:Inga Felkoder försvinner för att bilen blir strömlös, nånsin. Satt felkod sitter.
Så har jag också uppfattat saken. Men har du testat själv eller har du någon annan bra källa du kan hänvisa till. Anledningen till att jag undrar var att jag häromdagen hade en diskussion med en vanligtvis välunderrättad forummedlem som hävdade motsatsen. Se här (det inlägg jag länkar till och några framåt):

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2#p1145382

Hade tänkt testa själv vid tillfälle men du kanske kan bespara mig mödan. ;-)

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]