Jag har nu tagit mig en titt på kopplingsschemat, inte bara VIDAs signalbeskrivningar, och konstaterar att det borde jag gjort tidigare. Men ibland bedrar lättjan visheten.
Hur som helst kan jag nu konstatera att BLS och BDS båda är direktanslutna till CEM. Det är alltså inte så, som signalbeskrivningen fick mig att tro, att bara BDS är direktansluten till CEM och BLS istället direktansluten till ECM. Detta förklarar en viktig del av vad vi nu tror oss veta, nämligen att både BLS och BDS och deras respektive kablage är helt OK. Det finns ju inga felkoder som rör detta på CEM, din test i VIDA säger att givarfunktionen är OK, och bromsljuset (som sköts av CEM, inte ECM) funkar som det skall.
Varför bråkar då ECM om saken? Jo ECM behöver naturligtvis information om huruvida du trampar på bromsen eller inte, bl.a. för att veta när den skall koppla ur farthållaren. Jag skulle normalt ha gissat på att den informationen skickas från CEM till ECM via CAN-nätet för så brukar det ofta vara när en styrenhet på det nätet behöver ta del av information som samlats in av en annan. Men så är det troligen inte här. Det finns nämligen en kabelförbindelse mellan CEM och ECM som specifikt rör BLS/BDS-signalen. Troligen (det går inte att utläsa allt via VIDA och kopplingsschemat) skickar CEM information om läget på BLS/BDS till ECM via den kabeln. Om det är avbrott på den förbindelsen, vilket jag tycker är en rätt bra hypotes givet vad vi nu vet, kommer ECM att känna av det (anslutningen ger då varken jordförbindelse eller spänning) och omedelbart sätta felkod alldeles oberoende av om du trampat på pedalen eller inte.
Nästa steg bör således vara att mäta resistansen mellan ändpunkterna på den kabeln. Den går mellan stift C1:37 på CEM (som jag tidigare felaktigt trodde var ingången för signalen från BDS till CEM) och stift B:48 på ECM. Vad jag kan se finns ett par kontaktstycken mellan dessa båda ändpunkter med vars hjälp kabeln från CEM skarvas ihop med kabeln till ECM via stift 18.
Finner du att resistansen mellan ändpunkterna (C1:37 i kabelns kontaktstycke vid CEM och B:48 i kabelns kontaktstycke vid ECM) inte ligger i närheten av 0 ohm har du lokaliserat felet till den förbindelsen. Finns felet i kabeln eller dess kontaktstycken får man sedan jobba vidare tills man hittat exakt var förbindelsen är bruten. Det skulle naturligtvis också kunna vara något problem med kontaktstyckena i ändpunkterna (oxidation e.dyl.) och i värsta fall fel på CEM eller ECM (men det senare är att måla fan på väggen och jag tror inte på allvar att det kan vara så illa).