Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK. Kolla då under "Fault tracing", "Symptom related diagnostic procedures", "3 Electrical system", "37 Cables and Fuses", "372 Electrical distribution box, fuse box", "Checking brake pedal switches". Jag ser dock när jag nu tittar på detta på nytt att den här testen bara är tänkt att användas om man har automatlåda och startproblem eller där "autostart" (startknapp behöver ej hållas inne) inte funkar. Men kanske kan det vara av värde att kika på detta ändå med VIDA uppkopplad mot bilen. Om du går vidare i testet ser det ut att finnas information om hur man kan se om BLS och BDS båda funkar som de skall.
Tack så mkt andersuw.

Har kört den testen med följande resultat:
Broms 1.jpg
Broms 1.jpg (82.44 KiB) Visad 734 gånger
Dvs verkar som både kontakter och montering är korrekta. Där finns även den gulmarkerade texten:
Broms 2.JPG
Broms 2.JPG (40.75 KiB) Visad 723 gånger
Läste av felkoderna igen och hittar dessa:
Broms 3.JPG
Broms 3.JPG (116.91 KiB) Visad 727 gånger
Felkoden på CEM antar jag kommer av att jag har mjukvara från RICA monterad.

Nollar felkoderna och läser av igen efter startat bilen. Den på ECM kommer upp omedelbart utan att jag trycker på bromspedalen:
Broms 4.JPG
Broms 4.JPG (100.08 KiB) Visad 718 gånger
Vet inte om jag blir klokare av detta annat än det verkar som kontakterna och monteringen av dessa är ok.
Jag ska ta mig en funderare på detta och se om jag kan komma på något vettigt sätt att gå vidare. Möjligen kan det faktum att felkoden kommer tillbaka direkt efter radering utan att du ens trycker på pedalen vara en ledtråd.
andersuw skrev:Jag ska ta mig en funderare på detta och se om jag kan komma på något vettigt sätt att gå vidare. Möjligen kan det faktum att felkoden kommer tillbaka direkt efter radering utan att du ens trycker på pedalen vara en ledtråd.
Så är det. Radera felkoderna, kontrollera att allt är grönt, starta bilen och enda pedalen jag trycker på är kopplingen och felkoden dyker upp omgående.
Jag har nu tagit mig en titt på kopplingsschemat, inte bara VIDAs signalbeskrivningar, och konstaterar att det borde jag gjort tidigare. Men ibland bedrar lättjan visheten. ;-)

Hur som helst kan jag nu konstatera att BLS och BDS båda är direktanslutna till CEM. Det är alltså inte så, som signalbeskrivningen fick mig att tro, att bara BDS är direktansluten till CEM och BLS istället direktansluten till ECM. Detta förklarar en viktig del av vad vi nu tror oss veta, nämligen att både BLS och BDS och deras respektive kablage är helt OK. Det finns ju inga felkoder som rör detta på CEM, din test i VIDA säger att givarfunktionen är OK, och bromsljuset (som sköts av CEM, inte ECM) funkar som det skall.

Varför bråkar då ECM om saken? Jo ECM behöver naturligtvis information om huruvida du trampar på bromsen eller inte, bl.a. för att veta när den skall koppla ur farthållaren. Jag skulle normalt ha gissat på att den informationen skickas från CEM till ECM via CAN-nätet för så brukar det ofta vara när en styrenhet på det nätet behöver ta del av information som samlats in av en annan. Men så är det troligen inte här. Det finns nämligen en kabelförbindelse mellan CEM och ECM som specifikt rör BLS/BDS-signalen. Troligen (det går inte att utläsa allt via VIDA och kopplingsschemat) skickar CEM information om läget på BLS/BDS till ECM via den kabeln. Om det är avbrott på den förbindelsen, vilket jag tycker är en rätt bra hypotes givet vad vi nu vet, kommer ECM att känna av det (anslutningen ger då varken jordförbindelse eller spänning) och omedelbart sätta felkod alldeles oberoende av om du trampat på pedalen eller inte.

Nästa steg bör således vara att mäta resistansen mellan ändpunkterna på den kabeln. Den går mellan stift C1:37 på CEM (som jag tidigare felaktigt trodde var ingången för signalen från BDS till CEM) och stift B:48 på ECM. Vad jag kan se finns ett par kontaktstycken mellan dessa båda ändpunkter med vars hjälp kabeln från CEM skarvas ihop med kabeln till ECM via stift 18.

Finner du att resistansen mellan ändpunkterna (C1:37 i kabelns kontaktstycke vid CEM och B:48 i kabelns kontaktstycke vid ECM) inte ligger i närheten av 0 ohm har du lokaliserat felet till den förbindelsen. Finns felet i kabeln eller dess kontaktstycken får man sedan jobba vidare tills man hittat exakt var förbindelsen är bruten. Det skulle naturligtvis också kunna vara något problem med kontaktstyckena i ändpunkterna (oxidation e.dyl.) och i värsta fall fel på CEM eller ECM (men det senare är att måla fan på väggen och jag tror inte på allvar att det kan vara så illa).
Tackar än en gång för värdefull info.

Angående detta "stift C1:37 på CEM B:48 på ECM. Vad jag kan se finns ett par kontaktstycken mellan dessa båda ändpunkter med vars hjälp kabeln från CEM skarvas ihop med kabeln till ECM via stift 18." har du hittat detta i VIDA och isåfall var?
Tänkte bara att om jag ser hur det ser ut är det lättare att hitta rätt.

EDIT: Btw, var sitter CEM?
Svaret på frågan om jag kan se detta i VIDA är ja och nej. ;-) Jag hittade den informationen i kopplingsschemat som i sin tur ibland finns med i VIDA och ibland inte, beroende på hur just din VIDA-installation är "ihopbakad". Du kan se om du har det genom att gå till "information" och sedan "felsökning" samt välja "elscheman". Om kopplingsscheman finns där får du upp en meny där du kan välja vilken bil och årsmodell du vill kika på och kan sedan öppna en PDF-fil för just den bilen (på engelska; finns inget annat språk för just kopplingsscheman). Om de inte finns där får du troligen istället upp en skylt som säger (på omisskänslig göteborgska ;-) ): "Electronic Wiring Diagram (EWD) ingår inte i denna VIDA installationen. Vänligen installera den senaste Electronic Wiring Diagram (EWD)."

Om kopplingsscheman inte ingår i din VIDA-installation tycker jag det är en god idé på sikt att skaffa dem. De går så vitt jag vet att köpa "lösa" på ebay för någon hundralapp. Sök på Volvo Electronic Wiring Diagram på ebay så hittar du dem. Det är ju ingen nöjeslitteratur direkt och det kan ta lite tid att hitta och förstå sig på det man kan se men det händer att det är av nöden att göra sig besväret. På 70-talet minns jag att hela kopplingsschemat för en bil fortfarande rymdes på en utvikbar A4-sida i GDS-handboken. Idag ser det lite annorlunda ut. PDFen för din bil är på över 300 sidor. ;-)

Hur som helst skall skarvpunkten enligt kopplingsschemat sammanfoga diverse tåtar tillhörande motorns ledningsmatta ("engine harness") med diverse tåtar tillhörande motorrummets ledningsmatta ("engine compartment harness"). Var den skarvpunkten fysiskt sett finns vet jag inte och jag är inte heller säker på om det framgår av VIDA eller kopplingsschemat. Men jag kan vid behov kolla lite ytterligare på den saken.

En lös idé när det gäller var ett eventuellt kabelbrott kan finnas är vid batterihyllan. Det är ett välkänt "systemfel" på den här bilgenerationen att där finns kablar som tenderar att skavas av med tiden. Men jag är inte säker på att just det kabelstycke vi här talar om löper där. Jag har själv inte heller haft anledning att gräva där eftersom min V70 II är nästan ny. Men som jag förstått det måste man ta bort batterilådan för att se hur det ligger till.

Information om hur man gör det finns säkert i VIDA om du tittar under "information" och sedan "reparation" samt väljer "borttagning, byte och ditsättning". På samma sätt kan du säkert hitta information om var du hittar och hur du kommer åt ECM och CEM och deras kontaktstycken. En grov bild av var grejerna sitter kan man också få genom att välja "komponentplacering" istället för "borttagning, byte och ditsättning".
BLS från Mekonomen och Volvo är 100% identiska. Kommer helt säkert från samma fabrik eftersom samma artikelnr är ingjutet i enheten.
Bytte iallafall utifall att men tyvärr ingen som helst skillnad.

Får se om jag får tid o lust att ohma kablar i helgen :)
Synd att BLS-bytet inte gav något men jag kan inte säga att jag är förvånad. ;-) Lycka till med mätandet och kom tillbaka och berätta när du vet mer.
andersuw skrev:Synd att BLS-bytet inte gav något men jag kan inte säga att jag är förvånad. ;-) Lycka till med mätandet och kom tillbaka och berätta när du vet mer.
Inte jag heller men det kostade 100 SEK för att gå från "jag är nästan helt säker" till "jag är helt säker" på att BLS är ok.

Tack :)
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]