- fre 27 jan 2017, 13:03
Har i dagarna kört nya V90 CC i samband med ett företagsevent i Lappland. Körde en D5 AWD med
standardchassi och 19" hjul. Väghållning i värdsklass men STENHÅRD!
Kör idag en XC70 Sport med 15% fastare chassi än vanliga XC70 och den nya V90 CC kändes faktisk ännu hårdare. Nu beror det väl på vad man gillar men vanliga XC70 är ju svampig och mjuk och inte särskilt rolig. XC70 sport var ju ett jättelyft i mina ögon, men nya V90CC är alldeles för hård tycker jag. Gick superfint på slät sjöis men på vanlig vinterväg var det stötigt. Det finns inget övrigt att klaga på. Sittkomforten är suverän och väghållningen är grym i hög fart och när det svänger men det blir som sagt stötigt i längden. Tror kanske 19" dubbdäck påverkar negativt samt det hårda chassit som inte verkar vara helt optimerat för våra vägar, tyvärr. Påminner starkt om BMW-s M-chassi och Audis sportchassi (har kört tusentals mil i bägge) så det stämmer nog att Volvo har sneglat på sina konkurrenter när det gäller chassisättningen och man försöker lyfta fram "sportighet" i chassit.
Skulle jag köpa den, ändå. Tveklöst JA!
Den har allt jag behöver och vill ha i en bil just nu. Ändå har jag beställt en V90 D4 AWD. Men det beror på att det i mitt fall handlar om tjänstebil och att jag helt enkelt inte kan få till en V90 CC med vår bilpolicy (Pris och utr.krav).
V90CC D4 AWD Advanced Edition III MY20
62- AMAZON 121 B18 Svart. Inköpt ny 1962 av min morfar. Fortf. som ny.
(Beställt XC60 T6 Recharge Plus Dark MY23)