Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi kör en Volvo D4 (första dieselbilen) med bränslevärmare och jag är osäker på hur jag ska sköta värmaren på bästa sätt. En kompis bränslevärmare (Volvo) kräver redan service och den bilen är inte ens ett år och det gör att jag oroar mig för driftskostnaden på värmaren. Jag vill primärt undvika att den havererar då det är skönt att kunna värma bilen vid kyla.

Mitt första alternativ är att inte använda värmaren i onödan; dvs inte starta värmaren manuellt vid kortkörningar utan enbart vid långkörningar så att den hinner bränna ur ordentligt. Jag skulle även stänga av den automatiska starten av värmaren för att undvika att kortkörningarna sliter ännu hårdare. Värmaren skulle då endast inte används vid korta körningar och endast vid ett fåtal längre. Konsekvensen kan bli att det kan dröja länge mellan de tillfällen då värmaren startas.

Det andra alternativet är att alltid användare värmaren länge och väl så att den alltid bränner ur ordentligt även vid korta körningar. Det innebär att batteriet kommer behöva stå på underhållsladdning för jämnan men det går att lösa.

Vad tror ni blir bäst för värmaren/bilen?

* Årlig körsträcka är ca 800 mil varav hälften är längre semesterresor
* Vanligaste bilfärden är på 2 x 1 km
* Några gånger i månaden långkör vi 2 x 20 km, ibland längre
* Vi kör oftast tur och retur men bilen hinner nästan alltid kallna innan hemfärden
* Om bilen inte är i batterisparläge (vilket inträffar för ofta för att VOC ska vara användbart) startar jag bränslevärmaren ca 20 min innan vi ska åka. Om det är kallt ute startas den även om vi bara ska 1 km
* Bränslevärmaren är inställd på automatisk start
* Jag använder batteriladdaren flitigt
Jag tror du har formulerat svaret själv: Antingen underhållsladdar du så att du kan köra värmaren vid varje start i kyla, även de korta körningarna. Eller så använder du den bara då du kör lite längre och med lite längre menar jag då de 2x20 km du nämner. Väljer du det alternativet får du förstås stänga av autostarten och starta värmaren manuellt.

Sedan är jag för egen del inte överdrivet rädd för att köra värmaren i rätt korta intervall. Bensinvärmaren i min V70 T5 -02 har i många fall inte fått gå längre än en kvart, kanske bara 10 minuter innan jag slagit av den. Den har ändå stått rycken utan service i nio år nu (peppar, peppar). :D Hur det kommer att utveckla sig på servicefronten med värmaren i min V70 D4 -15 är ju ännu för tidigt att säga. Men så här långt tvekar jag inte heller att köra den värmaren i relativt korta intervall även om det förstås blir lite längre ibland.

Noteras kan att användarmanualen inte säger något om att det skulle vara skadligt för värmaren att användas korta stunder i taget. Det enda problem som nämns i samband med värmarkörning i kombination med korta körsträckor är risken för att batteriet får otillräcklig laddning.

En god idé kan vara att köra värmaren någon eller några gånger även under den del av året då den egentligen inte behövs. Jag brukar försöka komma ihåg att göra detta även om jag inte alltid lyckas. ;-) Det är vanligen bra för apparater med rörliga delar att få röra på sig då och då för att minska risken för att de "beckar ihop".
Det går inte att starta värmaren om det är över +15°C.

Med 800 mil i årlig körsträcka, och ofta körningar på en-två km, har man en bilägarprofil som nästan skriker ut "köp inte diesel".
Men det som de flesta pratar om, när det gäller korta körningar av värmaren, är att den har en tendens att sota igen. Finns det ens några rörliga delar, utöver fläkten? Bränslepump finns väl också, förstås.
Jag har aldrig plockat isär någon sådan, bara vanliga oljebrännare av olika slag (till värmepannor, alltså), så jag vet inte riktigt hur den ser ut. Någon påstod att den har ungefär samma uppbyggnad som en jetmotor, och det kan kanske stämma. Den låter ju som en liten jetmotor när den drar igång...

Jag kör ju oftast 30 km i taget med min bil, till jobbet, och då har jag inga problem med att värmaren inte går länge nog, om den startar lite i förväg.
apersson850 skrev:Det går inte att starta värmaren om det är över +15°C.
Men så varmt har vi det ju sällan i detta avlånga land så det är ju i allmänhet inga problem att köra värmaren "off season" för att ge den lite motion. :-)
apersson850 skrev:Med 800 mil i årlig körsträcka, och ofta körningar på en-två km, har man en bilägarprofil som nästan skriker ut "köp inte diesel".
Att en diesel har lite svårt att löna sig med så kort körsträcka är jag med på. Det blir svårt att räkna hem den högre inköpskostnaden och den högre skatten med hjälp av lägre förbrukning. När det gäller partikelfiltret säger ju de moderna dieslarna till när det börjar bli fullt så att man i värsta fall får köra en stund extra med genomvarm motor bara för att få det rent. Något sådant skulle ju kunna tänkas bli aktuellt i TS fall. För egen del har jag så här långt sluppit undan utan sådant trots att jag till väldigt stor del kör korta sträckor under vinterhalvåret, dock inte fullt så korta som de kortaste TS talar om.
apersson850 skrev:Men det som de flesta pratar om, när det gäller korta körningar av värmaren, är att den har en tendens att sota igen. Finns det ens några rörliga delar, utöver fläkten? Bränslepump finns väl också, förstås.
Fläkt, bränslepump, kylvätskepump, möjligen någon ventil. När jag tänker efter har jag nog heller aldrig hört talas om en värmare som slutat att fungera blott och bart för att den var för sotig. Oftast handlar det om fel på någon av de rörliga delarna, fel på någon av de orörliga elektriska komponenterna (glödstift, flamvakt) eller läckage av något slag (luft, avgaser, kylvätska, bränsle) någonstans.
apersson850 skrev:Jag har aldrig plockat isär någon sådan, bara vanliga oljebrännare av olika slag (till värmepannor, alltså), så jag vet inte riktigt hur den ser ut. Någon påstod att den har ungefär samma uppbyggnad som en jetmotor, och det kan kanske stämma. Den låter ju som en liten jetmotor när den drar igång...
Nja utblåset är ju inte jetmotorlikt direkt. Ytterst finns en mantel där kylvätskan kan cirkulera och värmas upp, Innerst en brännkammare där förbränningen sker och däremellan en lång och omständlig väg för avgaserna ut så att de dessförinnan skall avge så mycket som möjligt av sin värme till manteln/kylvätskan.
Jo, värmaren sotar igen om den får gå för många korta stunder, kortare än typ 10 minuter, men någon enstaka gång är ingen fara om den sedan får gå en lång cykel, typ 30 minuter. Att värmare och batteri inte är bästa vänner stämmer när det handlar om förvärmning, det är inga problem att använda värmaren medan man kör, antingen på resttid eller i Auto-läge, den strömmen klarar generatorn av utan problem. Att den som oftast skulle få gå i 1km som borde ta en till två minuter är inget vidare, såvida den inte gått i 15-20 minuter som förvärmning, men då kommer batteriladdningen in som en faktor istället så...
Stäng av Auto, slå på värmaren om du kör längre än din km, använd förvärmningen och stödladda. Ingen trivs i en kall bil... 8)
Auto *AV* med andra ord.

Någon skrev att värmaren skulle köras lite även på sommaren. Är det dåligt för värmaren att vara helt oanvänd långa stunder? Om vi stänger av automatisk start av bränslevärmaren finns det en stor risk att den inte kommer att köras så många gånger per år.
Som jag sa är det bra för rörliga delar att få röra på sig då och då, helt enkelt för att minska risken för att de kärvar fast. Men om du kör värmaren någon eller ett par gånger under sommarhalvåret och någon eller ett par gånger under vinterhalvåret räcker det gott och väl för att minimera den risken.
Framför allt är det bra att köra värmaren för att minska risken för missat startförsök beroende på att bränslet smiter tillbaka lite i bränsleledningen. Har den inte gått från mars till november så finns risk att soppan backat så pass att det blir missat startförsök och några sådana gör att värmaren blir blockerad och behöver "vård"
Sant. Fast "vården" består bara i att man behöver ta bort felkoden för alltför många startförsök. Värmaren på min V70 T5 -02 brukar ha lite bekymmer att starta på första försöket första gången på säsongen, i alla fall om jag glömt bort att "underhållsköra" den någon gång under det varma halvåret. Men jag tror det bara hänt en gång att det blev så många försök att jag fick felkod och var tvungen att radera den för att få igång värmaren.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]