- mån 23 jan 2017, 23:24
Vi kör en Volvo D4 (första dieselbilen) med bränslevärmare och jag är osäker på hur jag ska sköta värmaren på bästa sätt. En kompis bränslevärmare (Volvo) kräver redan service och den bilen är inte ens ett år och det gör att jag oroar mig för driftskostnaden på värmaren. Jag vill primärt undvika att den havererar då det är skönt att kunna värma bilen vid kyla.
Mitt första alternativ är att inte använda värmaren i onödan; dvs inte starta värmaren manuellt vid kortkörningar utan enbart vid långkörningar så att den hinner bränna ur ordentligt. Jag skulle även stänga av den automatiska starten av värmaren för att undvika att kortkörningarna sliter ännu hårdare. Värmaren skulle då endast inte används vid korta körningar och endast vid ett fåtal längre. Konsekvensen kan bli att det kan dröja länge mellan de tillfällen då värmaren startas.
Det andra alternativet är att alltid användare värmaren länge och väl så att den alltid bränner ur ordentligt även vid korta körningar. Det innebär att batteriet kommer behöva stå på underhållsladdning för jämnan men det går att lösa.
Vad tror ni blir bäst för värmaren/bilen?
* Årlig körsträcka är ca 800 mil varav hälften är längre semesterresor
* Vanligaste bilfärden är på 2 x 1 km
* Några gånger i månaden långkör vi 2 x 20 km, ibland längre
* Vi kör oftast tur och retur men bilen hinner nästan alltid kallna innan hemfärden
* Om bilen inte är i batterisparläge (vilket inträffar för ofta för att VOC ska vara användbart) startar jag bränslevärmaren ca 20 min innan vi ska åka. Om det är kallt ute startas den även om vi bara ska 1 km
* Bränslevärmaren är inställd på automatisk start
* Jag använder batteriladdaren flitigt
Mitt första alternativ är att inte använda värmaren i onödan; dvs inte starta värmaren manuellt vid kortkörningar utan enbart vid långkörningar så att den hinner bränna ur ordentligt. Jag skulle även stänga av den automatiska starten av värmaren för att undvika att kortkörningarna sliter ännu hårdare. Värmaren skulle då endast inte används vid korta körningar och endast vid ett fåtal längre. Konsekvensen kan bli att det kan dröja länge mellan de tillfällen då värmaren startas.
Det andra alternativet är att alltid användare värmaren länge och väl så att den alltid bränner ur ordentligt även vid korta körningar. Det innebär att batteriet kommer behöva stå på underhållsladdning för jämnan men det går att lösa.
Vad tror ni blir bäst för värmaren/bilen?
* Årlig körsträcka är ca 800 mil varav hälften är längre semesterresor
* Vanligaste bilfärden är på 2 x 1 km
* Några gånger i månaden långkör vi 2 x 20 km, ibland längre
* Vi kör oftast tur och retur men bilen hinner nästan alltid kallna innan hemfärden
* Om bilen inte är i batterisparläge (vilket inträffar för ofta för att VOC ska vara användbart) startar jag bränslevärmaren ca 20 min innan vi ska åka. Om det är kallt ute startas den även om vi bara ska 1 km
* Bränslevärmaren är inställd på automatisk start
* Jag använder batteriladdaren flitigt
- By mimeck