Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
av andersuw
Med tanke på vad skroten tar för delarna gissar jag att man kan klara sig undan med ca en tusenlapp även om man byter alla delar av lådan.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... lare/Alla/
av andersuw
apersson850 skrev:Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
Vad sitter egentligen lådan fäst i undertill? Vilar den inte ytterst på någon del av karossen? Jag har ju svårt att tro att man gått så långt som till att ändra karossen bara för att få plats med en djupare låda. Men det kanske finns någon slags platta/fäste mellan kaross och batterilåda som man kunnat modifiera. I sprängskissen i VIDA hittar jag något slags fäste ("bracket") men det verkar i motsats till andra delar till batterilådan vara detsamma på alla bilar.

Det är ju också i praktiken bara på en punkt, precis vid pluspolen och dess kabelsko, som höjden ställer till med problem. I övrigt går ett 19 cm batteri in i en låda gjord för 17,5 som jag har förstått det. Så kanske har man kunnat lösa problemet bara genom en lite annan utformning av locket och/eller främre låddelen utan att det för den skull tar i för mycket på motorhuven.

Det händer ju för övrigt att biltillverkare gör saker som framstår som helt obegripliga. Ett exempel är utformningen av lastgolvsluckan och baljan under den på V70 II där man fr.o.m. -14 eller -15 a) tog bort gasfjädern till luckan och ersatte den med en krokförsedd snodd för upphängning någonstans (oklart exakt var), b) tog bort motsvarande snodd på baljan undertill som tidigare hade en sådan och c) tog bort en del av utrymmet i baljan längst fram (utan att det så vitt jag kan se behövdes). Om det där var någon slags besparing framstår den ju som lite besinningslös. Jag har för egen del "moddat" min -15 så att den funkar som äldre modeller där bak. Se här.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan en biltillverkare spara in några kronor på något som den tilltänkta kunden inte reflekterar över förrän han redan har köpt bilen, då gör de det. Outgrundligt eller ej.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
Vad sitter egentligen lådan fäst i undertill? Vilar den inte ytterst på någon del av karossen? Jag har ju svårt att tro att man gått så långt som till att ändra karossen bara för att få plats med en djupare låda. Men det kanske finns någon slags platta/fäste mellan kaross och batterilåda som man kunnat modifiera. I sprängskissen i VIDA hittar jag något slags fäste ("bracket") men det verkar i motsats till andra delar till batterilådan vara detsamma på alla bilar.

Det är ju också i praktiken bara på en punkt, precis vid pluspolen och dess kabelsko, som höjden ställer till med problem. I övrigt går ett 19 cm batteri in i en låda gjord för 17,5 som jag har förstått det. Så kanske har man kunnat lösa problemet bara genom en lite annan utformning av locket och/eller främre låddelen utan att det för den skull tar i för mycket på motorhuven.
Hur mycket utrymme är det som fattas i den äldre lådan?
Det kan ju vara en klyftig kombination av något djupare låda, modifierat lock och en viss vinkling framåt som får ett lite högre batteri att rymmas?
av andersuw
MarcusJ skrev:Hur mycket utrymme är det som fattas i den äldre lådan? Det kan ju vara en klyftig kombination av något djupare låda, modifierat lock och en viss vinkling framåt som får ett lite högre batteri att rymmas?
Jag har inte haft detta problem själv. Men vad jag kan förstå av tidigare trådar i ämnet är problemet att man inte får på det främre locket om man inte gör ett hål i det precis där pluspolen och tillhörande kabelsko sitter.
av andersuw
MarcusJ skrev:Förresten, får man plats med ett batteri som är 353 mm långt?
Skulle kunna tänkas vara beroende av modellvariant/årsmodell även här. I min låda (V70 D4 -15 FWD VEA automat) ser det dock inte ut att finnas plats för ett batteri av den längden i lådan. Max ser ut att vara ett batteri som är ca 310 mm långt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Ursäkta spammandet här, men...
Min lokala Volvo-åf har utförsäljning av diverse lagergrejer nu, och de ska ha Varta Silver Dynamic H3 (detta http://www.laitis.se/bilbatteri-silver- ... -3162.html) för bara 350 spänn. Om jag struntar i locket så kanske det får plats? För den pengen kan man ju prova?

Edit: 395 kr + 37 kr miljöavgift var priset. Inköpt och på laddning i garaget, ska försöka få ner det i bilen ikväll. Återkommer med resultatet.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]