apersson850 skrev:Förmodlingen fick man flytta något undertill för att kunna göra lådan högre. Annars hade de gjort det från början. Special kostar pengar, och det är inget en biltillverkare gör om man inte är tvungen.
Vad sitter egentligen lådan fäst i undertill? Vilar den inte ytterst på någon del av karossen? Jag har ju svårt att tro att man gått så långt som till att ändra karossen bara för att få plats med en djupare låda. Men det kanske finns någon slags platta/fäste mellan kaross och batterilåda som man kunnat modifiera. I sprängskissen i VIDA hittar jag något slags fäste ("bracket") men det verkar i motsats till andra delar till batterilådan vara detsamma på alla bilar.
Det är ju också i praktiken bara på en punkt, precis vid pluspolen och dess kabelsko, som höjden ställer till med problem. I övrigt går ett 19 cm batteri in i en låda gjord för 17,5 som jag har förstått det. Så kanske har man kunnat lösa problemet bara genom en lite annan utformning av locket och/eller främre låddelen utan att det för den skull tar i för mycket på motorhuven.
Det händer ju för övrigt att biltillverkare gör saker som framstår som helt obegripliga. Ett exempel är utformningen av lastgolvsluckan och baljan under den på V70 II där man fr.o.m. -14 eller -15 a) tog bort gasfjädern till luckan och ersatte den med en krokförsedd snodd för upphängning någonstans (oklart exakt var), b) tog bort motsvarande snodd på baljan undertill som tidigare hade en sådan och c) tog bort en del av utrymmet i baljan längst fram (utan att det så vitt jag kan se behövdes). Om det där var någon slags besparing framstår den ju som lite besinningslös. Jag har för egen del "moddat" min -15 så att den funkar som äldre modeller där bak. Se
här.