Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Vi lägger ner denna diskussion som återkommer till och från genom åren när någon plötsligt fått för sig att det är ju "Dieselhästar" och enormt vrid vilket får vissa att tro att man plötsligt sitter i en dieselracer..

Vi kan väl vara överens om att en hk är en hk oavsett om det är diesel, bensin eller gengas..

Finns även massor om detta, länkar till Teknikens Värld som provat följande bilar V70 T5 och V60 D5 Black. I nedan fallet skiljer det "bara"
15 hk. men en massa övertag i Nm till D5:ans fördel:

V60 D5 Black 230 hk 470 Nm mellan 1 500-3 250 r/min 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 225 km/h.
V70 T5 Vea 245 hk 350 Nm mellan 1 500-4 800 r/min 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 230 km/h.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -r-116549/
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... t5-116868/

I ditt exempel med Rica och 275Hk / 555Nm skiljer det inte 15 hk utan 45 hk till V90 T6 originals fördel vilket får mig att påstå att D5:an
kommer att bli frånåkt, oavsett hur du vrider och vänder på detta.

Nu är ingen av bilarna en raket, men kanske vi kan slippa denna eviga diskussion D5 vs T6 en gång för alla, eller åtminstone ordet "det är ju dieselhästar.." :shock:
av Goldenbroker
falkn skrev:
Goldenbroker skrev:
falkn skrev:Förvisso sant att en mjukvaruoptimerad D5 lär ha högre vridmoment på lägre varvtal än T6:an, men om man nu ska "dra" mot varandra så lär man ju inte ligga och segdra med T6:an, speciellt inte när man har en automatisk 8-växlad låda. Kick-down kommer ju ge det varvtal som behövs för maximal effekt. Lägg därtill att även T6:an kan mjukvaruoptimeras. Rica plockar ut 367 hk.
Haha, orka med detta...

Vi bestämmer att ingen vet och att alla har sin uppfattning.

Jag ställer upp på test vilken dag som helst, så får vi se helt enkelt ;)

Skickat från min android
Detta är ingenting att "ha uppfattning" om. Solklart att en bil med 35 hk mer kommer gå fortare. Du ser ju även videon ovan..
1. Jag har hela tiden hävdat att en bil med mer hk kommer vara snabbare.

2. Jag har hela tiden hävdat att det är effektkurva som kommer vara avgörande under en viss given tid alt. Given sträcka.

Ingen här läser ordentligt.

Som jag skrev tidigare.
Om jag har fel i mitt påstående så kommer alltså en El bil med 100hk(vid 5000rpm) och en besnsin bil med 100hk(över hela registret) accelerera lika snabbt på säg 0-50m?

Skickat från min android
av AndS
Välj den motor du behöver och uppskattar, inte vad andra tycker och vem som är snabbast vid trafikljus, såvida du inte har det som intresse att vilja försöka visa dig snabbast vid trafikljusen :wink:
Volvo V90 är ett transportfordon så jag föredrar diesel utifrån att jag vill kunna få en bra färd med något kopplat till dragkroken. Den här dialogen kring hästkrafter och 0-100km/h känns lite så där..........................
Användarvisningsbild
av joel80
Hästkrafter är inte allt, det visar ju elbilar rätt bra. En BMW i3a har 170hk och 250nm..men den har 250mn från så gott som 0r/m. Den gör 0-100 på 7.1sek.
Sen är det rätt intressant att den vid hastigheten 100km/h ofta ligger före bilar som har klarar 0-100 på kortare tid.. I och med att den får ett så skapligt försprång just i starten.

På samma sätt kan man såklart jämföra olika ICE-motorer där man måste kolla på både effektkurva och vridmoment för att kunna se vilken som är snabbast.
Och så måste man bestämma vad definitionen snabbast är. Är det vem som kommit längst när man når 100km/h? Den som kommer snabbast en viss sträcka eller den som är uppe i en viss hastighet efter en viss tid.. Och isåfall vilken hastighet?

Min V60 med futtiga 70hk på elmotor är klart snabbare 0-60km/h än jobbets Caddy med ca 100hk trots att Volvon väger mer.
av Goldenbroker
Lövet skrev:Goldenbroker: Läs nu krollspels utmärkt inlägg ovan noga innan du slänger in en dieselbox i din nya bil. Det är verkligen INTE samma sak som en omprogrammering av bilens egen motorstyrning.
Absolut, kan nog mycket väl bli BSR.

Skiljer inte många kronor och är ju smidigare att återställa vid service jämför med att koppla bort boxen fån motorn.

Skickat från min android
av Goldenbroker
joel80 skrev:Hästkrafter är inte allt, det visar ju elbilar rätt bra. En BMW i3a har 170hk och 250nm..men den har 250mn från så gott som 0r/m. Den gör 0-100 på 7.1sek.
Sen är det rätt intressant att den vid hastigheten 100km/h ofta ligger före bilar som har klarar 0-100 på kortare tid.. I och med att den får ett så skapligt försprång just i starten.

På samma sätt kan man såklart jämföra olika ICE-motorer där man måste kolla på både effektkurva och vridmoment för att kunna se vilken som är snabbast.
Och så måste man bestämma vad definitionen snabbast är. Är det vem som kommit längst när man når 100km/h? Den som kommer snabbast en viss sträcka eller den som är uppe i en viss hastighet efter en viss tid.. Och isåfall vilken hastighet?

Min V60 med futtiga 70hk på elmotor är klart snabbare 0-60km/h än jobbets Caddy med ca 100hk trots att Volvon väger mer.
Snyggt!

Precis det jag skrivit hela tiden :)

Nu kommer folk hitta på att du skrivit dieselhästar också ;)

Skickat från min android
av falkn
7,1s är föga imponerande för 170 hk. Min nuvarande F20 116i med 136 hk gör 0-100 på under 8. Jämför man D5 är det T5 man ska jämföra mot, inte T6. Tittar man på V90 är T5 0,3 s snabbare till 100 och till 160 skiljer det ännu mer. Finns en hel del videos på Youtube.
Användarvisningsbild
av joel80
Kolla t.ex på kurvorna i acceleration mellan en Tesla och en Hellcat.. Efter några sekunder accelererar Hellcaten mer än Teslan, men då har Teslan accelererar bra mycket snabbare än Hellcaten de första 2-3 sekunderna, så först efter 5-6sekunder har dom samma hastighet och då ligger Teslan en bra bit före. Vid ett långt race vinner till Slut Hellcaten som har fler HK, men då går det riktigt fort och de har kört en rätt lång sträcka i väldigt hög hastighet. På vanlig väg har jag hellre en bil som "vinner" den första sträckan.. ;)
http://insideevs.com/wp-content/uploads ... .49-AM.png
Användarvisningsbild
av Krollspell
joel80 skrev:Kolla t.ex på kurvorna i acceleration mellan en Tesla och en Hellcat.. Efter några sekunder accelererar Hellcaten mer än Teslan, men då har Teslan accelererar bra mycket snabbare än Hellcaten de första 2-3 sekunderna, så först efter 5-6sekunder har dom samma hastighet och då ligger Teslan en bra bit före. Vid ett långt race vinner till Slut Hellcaten som har fler HK, men då går det riktigt fort och de har kört en rätt lång sträcka i väldigt hög hastighet. På vanlig väg har jag hellre en bil som "vinner" den första sträckan.. ;)
http://insideevs.com/wp-content/uploads ... .49-AM.png
Och? Vad är första sträckan i fallet D5 vs T6? D5 vs T5? Menar du att D5:an accelererar snabbare 0-100?

Sen borde du kanske berätta för de som läser det du skrev att Tesla är 4 hjulsdriven, Hellcat bakhjulsdriven och hade stora svårigheter att få grepp i starten. eller var det inte intressant att veta? Det var helt avgörande påstår jag och A M & S..

Då kanske vi ska berätta med att med andra däck, fortfarande bakhjulsdrift så drog Hellcat längsta strået, utan att det nu blev en lång strecka. :roll:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... er-hellcat
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]