- tor 19 jan 2017, 19:22
#1142159
Vi lägger ner denna diskussion som återkommer till och från genom åren när någon plötsligt fått för sig att det är ju "Dieselhästar" och enormt vrid vilket får vissa att tro att man plötsligt sitter i en dieselracer..
Vi kan väl vara överens om att en hk är en hk oavsett om det är diesel, bensin eller gengas..
Finns även massor om detta, länkar till Teknikens Värld som provat följande bilar V70 T5 och V60 D5 Black. I nedan fallet skiljer det "bara"
15 hk. men en massa övertag i Nm till D5:ans fördel:
V60 D5 Black 230 hk 470 Nm mellan 1 500-3 250 r/min 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 225 km/h.
V70 T5 Vea 245 hk 350 Nm mellan 1 500-4 800 r/min 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 230 km/h.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -r-116549/
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... t5-116868/
I ditt exempel med Rica och 275Hk / 555Nm skiljer det inte 15 hk utan 45 hk till V90 T6 originals fördel vilket får mig att påstå att D5:an
kommer att bli frånåkt, oavsett hur du vrider och vänder på detta.
Nu är ingen av bilarna en raket, men kanske vi kan slippa denna eviga diskussion D5 vs T6 en gång för alla, eller åtminstone ordet "det är ju dieselhästar.." :shock:
Vi kan väl vara överens om att en hk är en hk oavsett om det är diesel, bensin eller gengas..
Finns även massor om detta, länkar till Teknikens Värld som provat följande bilar V70 T5 och V60 D5 Black. I nedan fallet skiljer det "bara"
15 hk. men en massa övertag i Nm till D5:ans fördel:
V60 D5 Black 230 hk 470 Nm mellan 1 500-3 250 r/min 0-100 km/h 7,5 s, toppfart 225 km/h.
V70 T5 Vea 245 hk 350 Nm mellan 1 500-4 800 r/min 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 230 km/h.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -r-116549/
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... t5-116868/
I ditt exempel med Rica och 275Hk / 555Nm skiljer det inte 15 hk utan 45 hk till V90 T6 originals fördel vilket får mig att påstå att D5:an
kommer att bli frånåkt, oavsett hur du vrider och vänder på detta.
Nu är ingen av bilarna en raket, men kanske vi kan slippa denna eviga diskussion D5 vs T6 en gång för alla, eller åtminstone ordet "det är ju dieselhästar.." :shock:
XC90 T8 AWD -24 Ultimate Dark (Polestar)
XC90 T8 AWD -22 Inscription (Polestar)
V90 T6 AWD -20 Inscription (Polestar)
V90 T6 AWD -17 Inscription (Polestar)
XC70 D4 AWD -16 Summum (Bsr 245hk)
S80 T6 AWD -12 Inscription (Polestar 329hk)
S80 V8 AWD -10 Sportpaket
S80 V8 AWD -07 Summum
S80 T6 -05 Summum (Bsr 331hk)
S80 T6 -02
S80 T6 -99
850 GLT -97
850 T5 -95 (Bsr 290hk)
850 GLT -93
XC90 T8 AWD -22 Inscription (Polestar)
V90 T6 AWD -20 Inscription (Polestar)
V90 T6 AWD -17 Inscription (Polestar)
XC70 D4 AWD -16 Summum (Bsr 245hk)
S80 T6 AWD -12 Inscription (Polestar 329hk)
S80 V8 AWD -10 Sportpaket
S80 V8 AWD -07 Summum
S80 T6 -05 Summum (Bsr 331hk)
S80 T6 -02
S80 T6 -99
850 GLT -97
850 T5 -95 (Bsr 290hk)
850 GLT -93