Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
s6025t skrev:
Derank skrev:
AdrianH skrev:Derank, är det endast stadskörning eller? Jag har kört som en biltjuv nu under ledigheten och helgen men jag kommer fan inte över 0,8 och då nollställer jag tripdatorn då och då.

Däremot blev jag chockad när bilen bestämde sig för att regenerera under en stadskörning, hade stundvis 3.0l i förbrukning. Haha, det är fan värre än kompisens Chevrolet suburban från 2012.

avverkar ca 5mil per dag, det är 3,5mil motorväg och resten stadskörning, och bilen färddator kan jag inte gå efter, den visar totalt fel som sagt, jag kollar förbrukningen vid varje tankning, och snittar som sagt 1,1 på 1500mil och 9mån.

Sen kör jag lång ifrån lungt men iaf, borde vara fler med samma förbrukning som jag, jag lär ju inte vara ensammen i världen om att gasa med en XC60
Det vore ju bra att upplysa om att din bil inte är original den är ju trimmad med nåt trim som inte Volvo säljer klart att den kan dra massa mer bränsle då än vad den ska o färddator o allt sånt är säkert inte kalibrerat efter den "nya" mjukvaran
Sedan är inte polestar nåt underverk i trimmvärlden om du nu trodde det.
av s6025t
[quote="Derank"]
Sedan är inte polestar nåt underverk i trimmvärlden om du nu trodde det.[/quote

Med Polestar har jag ju iaf möjligheten att åka till min Volvohandlare o få bilen kollad varför den drar så mycket istället för att sitta här på forumet o gnälla på att bilen drar för mycket det borde ju vara nåt fel på din bil. Skulle det varit min bil skulle jag lämnat in den hos verkstaden direkt när man har köpt en ny bil med garanti
av kakan20
Derank skrev:
kakan20 skrev:
Perra83 skrev:
Mät vid pump. appen visar 0,85 för mig sedan bilen var ny, och det stämmer verkligen inte för fem öre. Enstaka resor stämmer inet heller, den har aldrig stämt. Kan visa typ 0,67 på en resa på 20mil, när jag tankar upp är det typ 0,85 i verkligheten
Körde hem igår från Stockholm (till Göteborg) och tankade upp bilen igen. Summeringen på hela resan t/r Göteborg blev 102 mil och 56 liter dvs 0.55/mil, detta är inkl. lite körning runt Stockholm. Appen sager 0,51 l/mil så stämmer ganska bra.
av tdsotm
kakan20 skrev:
Mät vid pump. appen visar 0,85 för mig sedan bilen var ny, och det stämmer verkligen inte för fem öre. Enstaka resor stämmer inet heller, den har aldrig stämt. Kan visa typ 0,67 på en resa på 20mil, när jag tankar upp är det typ 0,85 i verkligheten

Körde hem igår från Stockholm (till Göteborg) och tankade upp bilen igen. Summeringen på hela resan t/r Göteborg blev 102 mil och 56 liter dvs 0.55/mil, detta är inkl. lite körning runt Stockholm. Appen sager 0,51 l/mil så stämmer ganska bra.

Senaste långresan för mig (Gävle-Stockholm-Oslo tur och retur) kom jag 112 mil på en tank och då hade jag ändå 3 liter kvar i tanken, så det blir ett snitt på 0,57l/mil. Helt ok för en V60 med nya D4 och manuell låda med tre vuxna personer, dubbdäck, ca 40 mil på motorväg(115km/h och uppåt) samt stadskörning med kall motor!
av Nelsson
Efter en resa till sälen och tre dagars pendling till jobbet fick jag på 62liter efter 130mil, ca 4,8lit/mil.
V70 Classic D4 automat.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
av tkntkn
Jag sitter och kör Huddingevägen framochtillbaka, XC60 som gått ca 200mil den drar 0,81l/mil

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av skiffervag
Min3 år gamla VEA-14 automat FWD ligger numera stadigt på dessa siffror.Även vintertid med värmare mm.
Körning:motorväg/landsväg/mindre samhälle
Väl medveten om att färddatorn visar lite mindre än verkligt värde.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (707.45 KiB) Visad 481 gånger
av Kikiminni
Kör xc60 d4 awd aut 2017 polestar gammal motor och liger nu 0.65 normal körning ägde innan en 2013 samma motor men med bsr och den gick på 0.8
av psi
Min V60 D4 vea med automat har på cirka tre år och 11 000 mil mest i 110 km/h dragit i snitt 0,58 mätt på pump.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]