Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dieselnordlöf skrev:Såhär svarade Volvo när jag frågade om värmaren skulle gå igång vid jordning av B3 på AEM förutsatt att jag har mjukvaran för fjärrstart. Enligt dem verkar det ju inte vara jordning av B3 som drar igång värmaren vilket jag tidigare trott vid lite googlande...

Insignalen från antennen när du trycker på dosan kommer på stift B3 och är en digitalsignal som är pulser med varierander tidsperioder. Signalen varierar mellan 3V och 5V. Och om du lyckas få till rätt signal måste den vara programmerad med systemets funktioner också. Och lägger vi i den mjukvaran och de saknar utrustning för systemet så kommer det komma felkoder och funktionen kommer spärras av CEM.
Volvo sålde i ett tidigt skede en fjärrstart till P2-bilarna som använde Minicall-nätet. Den kommunicerade med AEM via en signal av den typ Volvo beskriver i sitt svar till dig. Mjukvaran för denna lösning kallas "Fjärrstart timer 1".

Den fjärrstarten utgick ganska snart ur sortimentet och ersattes av en fjärrstart som skickade en radiosignal direkt till bilen (med begränsad räckvidd). Den kommunicerar med AEM på det enklare sätt Johnny anger (jordning innebär att värmaren startar). Mjukvaran för denna lösning kallas "Fjärrstart timer 2".

Bilar t.o.m. MY -01 kan bara ladda "Fjärrstart timer 1". Senare årsmodeller kan även ladda "Fjärrstart timer 2".
Ja men det är du det. Känner jag dig rätt var det en lite speciell laddningsmanöver som inte vilken Volvoverkstad som helst kan utföra. :wink: Som du kanske minns var det en del diskussioner på svxc.se om just detta problem för bortemot 10 år sedan. Jag noterar också att den fjärrstart Volvo nu säljer och som kräver "Fjärrstart timer 2" inte finns listad på Volvos tillbehörssida för V70 MY -01 utan tillkommer först om man istället prickar för -02. Såvitt jag vet finns ingen hårdvarurestriktion utan det handlar bara om vilken mjukvara som kan laddas (och laddas enligt Volvos rutiner/bestämmelser).
Till min V50 byggde jag nyligen en fjärrstart till parkeringsvärmaren med hjälp av AEM-modulen och ett GSM-relä. Borde fungera till alla bilar som har eller kan ha AEM-modul.

Från Volvo-verkstaden blev det följande:
30739984 Monteringssats AEM 1100:-
30656698 Reparations termin (en kabel med stift som passar i AEM-kontakten) 12:-
8698353 AEM Applikation 200:-
30790219 Fjärrstart timer applikation 200:-
För laddningen av mjukvarorna tog de 513:-

Totalt kostade det hos verkstaden 2047:-

Från danhag.de köpte jag denna GSM-enhet http://www.danhag-shop.de/epages/es1413 ... rung/BASIC för 179.95€. Frakten gick på 19.95€. GSM-enheten är strömsnål, drar bara 10ma i vila vilket är bra jämfört med de billiga modeller som man hittar på Ebay. Den styrs via SMS eller en enkel app i telefonen och kan även ge information om temperatur. Det finns även en timerfunktion som startar värmaren vid ett visst klockslag. En annan funktion är ingång för t ex larm - om man kompletterar AEM-modulen med applikationen för externt larm så kan GSM-enheten skicka ett SMS om larmet har utlösts. Kanske provar det också :D

Totalt kostade det hos Danhag ca 1900:-

GSM-reläet var inte jordande utan ger +12v så jag kompletterade med en reläsats från Mekonomen https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa287337sv som jag kopplade så den jordar när reläet får styrströmmen från GSM-enheten. Reläet kopplade jag mellan stift B3 på AEM och jord. Kostnad 89:-

För bästa mottagning köpte jag en glasantenn för 2G/3G/4G med förstärkning från Kjell&Co https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... dbi-p30139 och monterade den på insidan av höger ruta i bagageutrymmet. Kostnad 200:- (antennen var egentligen överflödig då mottagningen är bra även med den medföljande antennen på GSM-enheten).

Arbetstid för mig var ca 2 timmar. På verkstaden tog det sedan 20 minuter att få mjukvaran laddad. Jag är supernöjd med resultatet, en i princip helt dold installation som använder originaltillbehör i så stor utsträckning som möjligt.
Lokala Volvo är inte överdrivet hjälpsamma att få till GSM-starten, vet inte hur många olika varianter med mjukvaror de skickat i offerter med varierande priser. Fastän jag endast vill att de laddar samma mjukvaror som är nödvändiga att ha när man har Volvos egen fjärrstart via fjärrkontroll.

Jag behöver även en AEM-modul då min bil saknar sådan. Men vad tror ni om den senaste offerten, är det rätt mjukvaror denna gång för att sedan kicka igång värmaren genom att ett GSM-relä får jorda stift B3 i AEM?

Bilen är som sagt XC70 D5 -04 där jag har parkeringsvärmaren med orginal tidur
Fjärrstart_20170119.jpg
Fjärrstart_20170119.jpg (74.91 KiB) Visad 764 gånger
Har inte kollat att alla artikelnumren är rätt för just din bil men alla benämningarna är rätt den här gången i alla fel så troligen har de fått till det nu.
TreVolvos skrev: lör 26 nov 2016, 13:04 Till min V50 byggde jag nyligen en fjärrstart till parkeringsvärmaren med hjälp av AEM-modulen och ett GSM-relä. Borde fungera till alla bilar som har eller kan ha AEM-modul.

30656698 Reparations termin (en kabel med stift som passar i AEM-kontakten) 12:-

Från danhag.de köpte jag denna GSM-enhet http://www.danhag-shop.de/epages/es1413 ... rung/BASIC för 179.95€. Frakten gick på 19.95€. GSM-enheten är strömsnål, drar bara 10ma i vila vilket är bra jämfört med de billiga modeller som man hittar på Ebay. Den styrs via SMS eller en enkel app i telefonen och kan även ge information om temperatur. Det finns även en timerfunktion som startar värmaren vid ett visst klockslag. En annan funktion är ingång för t ex larm - om man kompletterar AEM-modulen med applikationen för externt larm så kan GSM-enheten skicka ett SMS om larmet har utlösts. Kanske provar det också :D

GSM-reläet var inte jordande utan ger +12v så jag kompletterade med en reläsats från Mekonomen https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa287337sv som jag kopplade så den jordar när reläet får styrströmmen från GSM-enheten. Reläet kopplade jag mellan stift B3 på AEM och jord. Kostnad 89:-

För bästa mottagning köpte jag en glasantenn för 2G/3G/4G med förstärkning från Kjell&Co https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... dbi-p30139 och monterade den på insidan av höger ruta i bagageutrymmet. Kostnad 200:- (antennen var egentligen överflödig då mottagningen är bra även med den medföljande antennen på GSM-enheten).

Arbetstid för mig var ca 2 timmar. På verkstaden tog det sedan 20 minuter att få mjukvaran laddad. Jag är supernöjd med resultatet, en i princip helt dold installation som använder originaltillbehör i så stor utsträckning som möjligt.
Hej! Härligt att läsa om bilen och vad duktig du varit med den! :) sim-kortet har gått ut och skulle behöva sätta in ett nytt. Vart sitter denna mackapär och kan jag göra det själv?

Med vänlig hälsning,

Peter
TreVolvos skrev: lör 26 nov 2016, 13:04 Till min V50 byggde jag nyligen en fjärrstart till parkeringsvärmaren med hjälp av AEM-modulen och ett GSM-relä. Borde fungera till alla bilar som har eller kan ha AEM-modul.

Hej! Härligt att läsa om bilen och vad duktig du varit med den! :) sim-kortet har gått ut och skulle behöva sätta in ett nytt. Vart sitter denna mackapär och kan jag göra det själv?

Med vänlig hälsning,

Peter

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]