av andersuw - ons 02 nov 2016, 00:31
- ons 02 nov 2016, 00:31
Den fjärrstarten utgick ganska snart ur sortimentet och ersattes av en fjärrstart som skickade en radiosignal direkt till bilen (med begränsad räckvidd). Den kommunicerar med AEM på det enklare sätt Johnny anger (jordning innebär att värmaren startar). Mjukvaran för denna lösning kallas "Fjärrstart timer 2".
Bilar t.o.m. MY -01 kan bara ladda "Fjärrstart timer 1". Senare årsmodeller kan även ladda "Fjärrstart timer 2".
Dieselnordlöf skrev:Såhär svarade Volvo när jag frågade om värmaren skulle gå igång vid jordning av B3 på AEM förutsatt att jag har mjukvaran för fjärrstart. Enligt dem verkar det ju inte vara jordning av B3 som drar igång värmaren vilket jag tidigare trott vid lite googlande...Volvo sålde i ett tidigt skede en fjärrstart till P2-bilarna som använde Minicall-nätet. Den kommunicerade med AEM via en signal av den typ Volvo beskriver i sitt svar till dig. Mjukvaran för denna lösning kallas "Fjärrstart timer 1".
Insignalen från antennen när du trycker på dosan kommer på stift B3 och är en digitalsignal som är pulser med varierander tidsperioder. Signalen varierar mellan 3V och 5V. Och om du lyckas få till rätt signal måste den vara programmerad med systemets funktioner också. Och lägger vi i den mjukvaran och de saknar utrustning för systemet så kommer det komma felkoder och funktionen kommer spärras av CEM.
Den fjärrstarten utgick ganska snart ur sortimentet och ersattes av en fjärrstart som skickade en radiosignal direkt till bilen (med begränsad räckvidd). Den kommunicerar med AEM på det enklare sätt Johnny anger (jordning innebär att värmaren startar). Mjukvaran för denna lösning kallas "Fjärrstart timer 2".
Bilar t.o.m. MY -01 kan bara ladda "Fjärrstart timer 1". Senare årsmodeller kan även ladda "Fjärrstart timer 2".
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut