Krollspell skrev:Goldenbroker skrev:Min kalkyl såg ut såhär:
Kör ca 3000mil/år
Ägande tid: 3år
Körstil: tyngre höger fot än medel svensson och är över lag gas glas :)
Beräknad mer förbrukning T6: 0.25l/mil
Bränsle pris: 14:-/l (lågt räknat snitt över 3år)
3000*0.25*14 = 10.500:-/år
10.500:- x 3år = 31.500:-
Lägger man på att T6 är ca. 31.000 dyrare i bruttopris och att man har kvar ca.50% restvärde så landar notan på 47.000:- på 3år för att åka T6a.
Jag valde d5 och tänker chippar med kcr för 4000:- Kommer då få ca 285hk och 550-600nm och kommer garanterat dra jämt om inte t.o.m hänga av en T6a
Det ni ;)
Skickat från min android
Skulle nog hellre välja Bsr som känns mer "seriösa". Bra support och garanti.
Kan du förklara för mig hur du med 285 hk skulle kunna "hänga av" en bil med 320 hk?? Vridmomentet som jag antar att du syftar på är i detta fallet är inte relevant i en ren accelerationstest, då räknas antalet hk på drivaxeln.
Slutsatsen av ditt påstående är korrekt i teori och även i praktiken under vissa givna förutsättningar.
Men för att komma fram till den teoretiska enkla slutsatsen så har man inte vägt in någon effektkurva och inte heller vilket "område/förhållande" motorerna kommer jämföras under.
Förenklat svart är att det hänger mer på hur hk och nm kurvor ser ut än på den högsta peak'en på någon av kurvorna.
Det kommer således att spela roll vilken omfattning vi pratar om här.
× 0-100km/h?
x 100-200km/h?
x En kurvig vägsträcka som skall forceras?
Så nm kan absolut vara en avgörande faktor.
Men från 0- maxhastighet så kommer den med mest hk att komma längst under en given tid.
Om du fortfarade inte tror mig så tycker jag du kan begrunda accelerationen hos lite mer potenta elbilar som t.ex. Tesla.
Ganska gynnsamt att ha full effekt oavsett varvtal.
Förklara gärna vad som gör BSR mer "seriöst" än KCR.
jag har försökt bena ut skillnaden i box optimering vs programvaruoptimering i många år. Men slutsatsen har alltid blivit att det är "2 olika läger" man är för eller emot helt enkelt.
Skickat från min android