Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldenbroker
För er chip haters så måste jag bara flika in med att både KCR, Richa och BSR kört tester i ca 2års tid på VEA motor och drivlina, så att det kommer hålla och vara problemfritt är jag inte ett dugg orolig över!
Alltid varit grymt nöjd med KCRs produkter som aldrig krånglat:)

Skickat från min android
av Lövet
Lägg till 20.000kr för det trasiga partikelfilter som kcr-boxen ger dock
av Goldenbroker
Lövet skrev:Lägg till 20.000kr för det trasiga partikelfilter som kcr-boxen ger dock
Har aldrig hänt vaken mig eller någon av dom jag känner som kör box?

Jag har ju hört om bilar som körts väldigt snällt eller korta sträckor eller en kombination av båda som skrotat partikelfilter.

Om detta var sanning att
box = partikelfilter skrot
Så hade det inte funnits en marknad för boxar i min mening?

Skickat från min android
av kakan20
Goldenbroker skrev:För er chip haters så måste jag bara flika in med att både KCR, Richa och BSR kört tester i ca 2års tid på VEA motor och drivlina, så att det kommer hålla och vara problemfritt är jag inte ett dugg orolig över!

Skickat från min android
Det visste jag inte! Du har inte mer information om vad som ingår i de testerna?
av Goldenbroker
kakan20 skrev:
Goldenbroker skrev:För er chip haters så måste jag bara flika in med att både KCR, Richa och BSR kört tester i ca 2års tid på VEA motor och drivlina, så att det kommer hålla och vara problemfritt är jag inte ett dugg orolig över!

Skickat från min android
Det visste jag inte! Du har inte mer information om vad som ingår i de testerna?
Med lite kreativt googlande så hittar du information.

Men dom testar på testbilar som brukas vardagligt på väg och även i tester på rullande landsväg etc.

Tex. Så kom ju kcr fram till att man inte kunde släppa trim till passat med dsg7 låda pga. Att den gick sönder av det ökade vridet.
Den klarade ju nätt och jämt de 360nm som 2.0tdi'n lämnade original.

Dom är seriösa och säljer inte prylar som gör att din bil går sönder!

Kcr har ju funnits i 15-16år.
Finns många "förståsig påare" som tror att bilen ska paja och att hela konceptet är bluff typ.

Skickat från min android
av jiffi
Goldenbroker,
Tack för en bra kalkyl av ägande av T6 vs D5. Kommer dock köpa en demo med bra rabatt så merpriset blir inte riktigt relevant. Vidare skulle jag aldrig köpa trim på en bil med garantier, men gärna när de gått ut. Tycker en del av att köpa ny bil är det "bekymmerslösa ägandet"

Skulle gärna vilja veta hur T6 känns vid omkörningar och acceleration i typ 100 -200 km/h. måste den varvas hårt för att få ute effekten och prestanda?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Goldenbroker skrev:Min kalkyl såg ut såhär:
Kör ca 3000mil/år
Ägande tid: 3år
Körstil: tyngre höger fot än medel svensson och är över lag gas glas :)
Beräknad mer förbrukning T6: 0.25l/mil
Bränsle pris: 14:-/l (lågt räknat snitt över 3år)

3000*0.25*14 = 10.500:-/år
10.500:- x 3år = 31.500:-

Lägger man på att T6 är ca. 31.000 dyrare i bruttopris och att man har kvar ca.50% restvärde så landar notan på 47.000:- på 3år för att åka T6a.

Jag valde d5 och tänker chippar med kcr för 4000:- Kommer då få ca 285hk och 550-600nm och kommer garanterat dra jämt om inte t.o.m hänga av en T6a

Det ni ;)

Skickat från min android
Skulle nog hellre välja Bsr som känns mer "seriösa". Bra support och garanti.

Kan du förklara för mig hur du med 285 hk skulle kunna "hänga av" en bil med 320 hk?? Vridmomentet som jag antar att du syftar på är i detta fallet inte relevant i en ren accelerationstest, då räknas antalet hk på drivaxeln.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
av macattac
100 spänn på att ordet 'dieselhästar' snart kommer att nämnas :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Goldenbroker
Krollspell skrev:
Goldenbroker skrev:Min kalkyl såg ut såhär:
Kör ca 3000mil/år
Ägande tid: 3år
Körstil: tyngre höger fot än medel svensson och är över lag gas glas :)
Beräknad mer förbrukning T6: 0.25l/mil
Bränsle pris: 14:-/l (lågt räknat snitt över 3år)

3000*0.25*14 = 10.500:-/år
10.500:- x 3år = 31.500:-

Lägger man på att T6 är ca. 31.000 dyrare i bruttopris och att man har kvar ca.50% restvärde så landar notan på 47.000:- på 3år för att åka T6a.

Jag valde d5 och tänker chippar med kcr för 4000:- Kommer då få ca 285hk och 550-600nm och kommer garanterat dra jämt om inte t.o.m hänga av en T6a

Det ni ;)

Skickat från min android
Skulle nog hellre välja Bsr som känns mer "seriösa". Bra support och garanti.

Kan du förklara för mig hur du med 285 hk skulle kunna "hänga av" en bil med 320 hk?? Vridmomentet som jag antar att du syftar på är i detta fallet är inte relevant i en ren accelerationstest, då räknas antalet hk på drivaxeln.
Slutsatsen av ditt påstående är korrekt i teori och även i praktiken under vissa givna förutsättningar.

Men för att komma fram till den teoretiska enkla slutsatsen så har man inte vägt in någon effektkurva och inte heller vilket "område/förhållande" motorerna kommer jämföras under.

Förenklat svart är att det hänger mer på hur hk och nm kurvor ser ut än på den högsta peak'en på någon av kurvorna.

Det kommer således att spela roll vilken omfattning vi pratar om här.
× 0-100km/h?
x 100-200km/h?
x En kurvig vägsträcka som skall forceras?

Så nm kan absolut vara en avgörande faktor.

Men från 0- maxhastighet så kommer den med mest hk att komma längst under en given tid.

Om du fortfarade inte tror mig så tycker jag du kan begrunda accelerationen hos lite mer potenta elbilar som t.ex. Tesla.
Ganska gynnsamt att ha full effekt oavsett varvtal.

Förklara gärna vad som gör BSR mer "seriöst" än KCR.
jag har försökt bena ut skillnaden i box optimering vs programvaruoptimering i många år. Men slutsatsen har alltid blivit att det är "2 olika läger" man är för eller emot helt enkelt.

Skickat från min android
av Btorvestad
Nå skal vi ikke glemme at hk regnes ut som en funksjon av dreiemoment og omdreininger. Det er derfor feil å si at et høyt dreiemoment ikke er relevant for akselerasjon. I en diesel med mye moment på lave turtall har man altså mange hk i den lave enden av registeret, mens på en bensin så ligger det i den høye enden. Det er jo korrekt at toppeffekten er høyere på en besnsin og derfor vil akselerere raskere på høye turtall, men evnen til å akselerere gjennom turtallsregisteret er avhengig av integralet til effektkurven (arealet under grafen). Utenom det kommer selvsagt utvekslingen på girene.

Man skal derfor ikke se bor fra at 285hk med 600nm (600nm @2500rpm=213hk) i bunn drar fra 320hk med 400nm (400nm @2500rpm=141hk). At det er usannsynlig å hente ut 285hk og 600nm fra D5 er en annen sak.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]

Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar