Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Den ska inte kunna spika. Så fort knacksensorn känner en enda "spik" ökar bränsleboxen på med mer bränsle. Räcker inte det så sänker tänd.boxen tändningen (tror jag) 10° och i båda fall blir det felkoder. Vet ej om den tänder motorstörningslampan. Du skriver att du sänkt laddtrycket till original, du skrev i början att den var original. Vilket är rätt?. Om motorn spikar vid belastning är det något som är (mycket) fel. Spikningarna gör att stift och Lambdasond blir (skadade) vita av alldeles för hög temperatur, som även (kan) skada kolvar och ventiler. Lättast är att fixa så du får ut felkoder från uttaget så det blir något mer att "gå på". Av någon anledning så fungerar inte det som rör knacksensorn och dess koppling till boxarna.
xdigger skrev:Nej jag skrev att jag återställt laddet, tog bort laddet helt när jag upptäckte problemen!
Ok, jag läste nog inte så noga. Spikade den när du återställde laddet eller när du körde oladdat?
xdigger skrev:kopplade klockan och det märks då när man get på laddtryck.
Du menar att den spikar när turbon laddar?? kör då försiktigt tills du löst problemet. Det går att mäta om knacksensorn fungerar genom lågnivå ingången till stereon, läste någonstans när jag "strulade" med min B234F motor. Har dock inte provat , sök på internet. Men om boxen inte får kontakt med knacksensorn borde den väl öka på bensin för säkerhets skull. Just för att minska risken för spikning. BTR-en ska justera bränsletrycket så det alltid är konstant 3 bar vid spridarna vid körning, därför blir det problem när laddtrycket ökar om BTR-en inte är Ok. Detta börjar nu närma sig min gräns av kunnande inom detta nu :oops: :oops:
Njae, den smårycker snarare, det är inga spikningar, snarare en tvekan på grund av mager blandning. Börjar mer och mer misstänka BTR alternativt boxen eftersom jag inte får kontakt med den så har det väl hänt nåt kan man misstänka. Ska provbyta BTR och så snart som möjligt om det inte funkar så ska jag prova byta tempsensor innan boxbyte.
xdigger skrev: Börjar mer och mer misstänka BTR alternativt boxen eftersom jag inte får kontakt med den så har det väl hänt nåt kan man misstänka
Låter ju ganska trovärdigt. För om boxen fungerat, skulle systemet gå i "limp home mode" när du kör utan Lambdasond. Och då skulle problemet försvinna.

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Limp home ger garanterat felkod. Den beror på[…]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]