Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
lennart lundberg skrev:Hej!

En sidofråga om extraljus på TS fråga.
Är det någon som vet om det behövs ny mjukvara för att nyinstallerad original ljusomkopplare köp på Bilia ska fungera.
Jag har plus + på röd/svart kabel men kan inte styra minus – på kabel brun/vit via CEM med omkopplaren samt att ett relä som belastning på kontaktstycket vid luftburken.

Lennart
Nej, det behövs ingen ny mjukvara, montera knappen på valfri ledig plats så ska det fungera.
av lennart lundberg
Tack för snabba svaret.

Det är precis det jag har gjort. Placerat omkopplaren art.nr VO 31288619 närmast 12 Volt uttaget som endast var ledigt.
Men tyvärr som jag skrev, kan inte påverka minusspänningen som saknas och omkopplaren tänds inte överhuvudtaget.
Plus spänningen finns.

Lennart
av andersuw
Är inte säker på att jag förstår hur du menar Lennart. Du säger att omkopplaren inte tänds. Menar du att belysningen i knappen inte fungerar eller vad? I så fall kan det ju bero på att det är något vajsing med just den knapposition du testar i (om det inte helt enkelt är trasig glödlampa i knappen). Båda är ju enkelt att testa genom att byta position/glödlampa med någon annan knapp.
Användarvisningsbild
av wissel
Det tog ca 5 minuter innan min bil hittade knappen. Tog en fika för att fundera ut vad som var fel,
när jag återkom till bilen så hade det hoppat igång. :P
Användarvisningsbild
av wissel
Kom att tänka på kontakten vid luftburken, det skall KLICKA rejält när man trycker ihop kontakten.
Lätt att vara lite försiktig där o då funkar det inte.
av andersuw
wissel skrev:Det tog ca 5 minuter innan min bil hittade knappen. Tog en fika för att fundera ut vad som var fel,
när jag återkom till bilen så hade det hoppat igång. :P
Intressant. Svårt att förstå varför det ska behöva ta sådan tid dock. Vet att knapparna är försedda med ett ID som gör att CCM vet vad det är för sorts knapp. Men det borde den ju snappa omedelbums kan man tycka.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av johnnype
Då kan jag informera om att CCM gör en ny detektering av knappar varje gång den vaknar.

Så du måste slå av tändningen, ta gärna ur nyckeln, och vänta tills den lilla fläkten stannar. När du slår på igen så ska knapparna kännas av..
av andersuw
Ah ja. Det låter i högsta grad rimligt.
av lennart lundberg
Hej igen!

Nu måste jag lägga svansen mellan benen och skämmas lite. :cry: Som jag skrev tidigare så prövade jag med ett relä (reläet drog aldrig) som belastning och tänkte inte på att ha helljust tänt. Prövade med att tända helljuset och då tändes den lilla kontrollampan på panelomkopplaren som följde hel/halvljus omkopplaren. :lol: Kopplade in en testlampa på 15 Watt istället för reläet, men lampan tändes inte :( fast kontrollampan lyste i knappen. Bilen gick på tomgång ca 10 minuter (som wissel tipsade om) utan någon förändring att tända lampan. Lampan är på 15 W, är hel och lyser på 12 volt. Knappen har varit monterad ett par månader på den plats den sitter nu.
Hjälp Grabbar!
Vad har jag ytterligare missat för att få testlampan på 15 W att lysa vid kontaktstycke 54/8 vid luftburken.
Det saknas den styrda minusspänningen på kontaktstycket.

Lennart

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]