- mån 02 jul 2007, 01:09
#114055
Hej!
Har under dagen/kvällen monterat Volvos Sport-chassi-kit till min V70-03 och följt den medföljande instruktionen till 100% sånär som på ett specialverktyg (balk för att justera bakre bärarmarnas läge) vid montering av stötdämparna bak (med automatisk nivåreglering).
I instruktionen stod att man med hjälp av specialverktyget skulle justera bärarmarna så att ett avstånd om 387mm (om jag minns rätt, har instruktionen i bilen) mellan centrum av bakre hjulnav och underkanten av bakre stänkskärm.
I instruktionen stod vidare att det var mycket viktigt att de övre fästena till stötdämparna inte drogs fast fullt för än bärarmarna var i normalläge när bilen står på marken, vilket alltså skulle justeras med hjälp av ovanstående mått.
Jag försökte då, med hjälp av en domkraft, trycka upp bärarmen så att ovanstående mått erhölls men kom inte i närheten utan att vara på väg att lyfta hela bakändan på bilen från pallbockarna. Jag monterade då hjulen, med övre fästena på stötdämparen lösa (muttrarna påhängda) och släppte ner bilen. Gick bak och gungade till på dragkroken några gånger och drog åt muttrarna till dämparna.
Rullar ut i nattsvarta mörkret och märker inget underligt för än efter ett tag när jag har kört kanske 1km (precis som om nivåregleringen har höjt bilen bak). Nu pekar strålkastarna (Bi-Xenon) ner i asfalten ca. 5m framför bilen och helljuset endast ett fåtar extra meter till.
Någon som vet hur detta kan justeras till bilens nya normalläge, dvs. så att jag har någon nytta av lamporna fram. För som det är nu kan jag lika gärna köra med stearinljus och någon besiktning lär den inte klara! :???:
Edit: Tillägg 070702På vänster bärarm bak sitter ett litet länkage till en givare som är kopplad till en elektrisk liten box. Länkarmen (som sitter fäst i bärarmen men en skruv) skruvades loss och böjdes försiktigt uppåt för att gå fri från bärarmen när den enl. instruktionen sänktes ner.
Till den lilla elektriska boxen gick en anslutningskabel som också den kopplades loss för att gå fri när bärarmen sänktes ner. Den elektriska urkopplingen skedde med bilbatteriet fortfarande inkopplad.
Vidare anslöts elkontakten och det mekaniska länkaget till bärarmen när bärarmen hängde fritt i luften (ej normalläge).
Frågor:
1.) Kan jag ha vridit sönder givaren (eftersom ljuset pekar väldigt mycket neråt vilket stämmer med hållet jag böjde undan länkarmen till givaren)?
2.) Kan jag ha "satt" en ny "nolla" i och med att jag kopplade in givaren med batteriet fortfarande inkopplat och bärarmen hängande fritt?
Slut Edit
Mvh!
// Niklas
P.S Det blev en mycket bättre respons i styrning och bilen blev avsevärt mer följsam ute på vägen. D.S
Har under dagen/kvällen monterat Volvos Sport-chassi-kit till min V70-03 och följt den medföljande instruktionen till 100% sånär som på ett specialverktyg (balk för att justera bakre bärarmarnas läge) vid montering av stötdämparna bak (med automatisk nivåreglering).
I instruktionen stod att man med hjälp av specialverktyget skulle justera bärarmarna så att ett avstånd om 387mm (om jag minns rätt, har instruktionen i bilen) mellan centrum av bakre hjulnav och underkanten av bakre stänkskärm.
I instruktionen stod vidare att det var mycket viktigt att de övre fästena till stötdämparna inte drogs fast fullt för än bärarmarna var i normalläge när bilen står på marken, vilket alltså skulle justeras med hjälp av ovanstående mått.
Jag försökte då, med hjälp av en domkraft, trycka upp bärarmen så att ovanstående mått erhölls men kom inte i närheten utan att vara på väg att lyfta hela bakändan på bilen från pallbockarna. Jag monterade då hjulen, med övre fästena på stötdämparen lösa (muttrarna påhängda) och släppte ner bilen. Gick bak och gungade till på dragkroken några gånger och drog åt muttrarna till dämparna.
Rullar ut i nattsvarta mörkret och märker inget underligt för än efter ett tag när jag har kört kanske 1km (precis som om nivåregleringen har höjt bilen bak). Nu pekar strålkastarna (Bi-Xenon) ner i asfalten ca. 5m framför bilen och helljuset endast ett fåtar extra meter till.
Någon som vet hur detta kan justeras till bilens nya normalläge, dvs. så att jag har någon nytta av lamporna fram. För som det är nu kan jag lika gärna köra med stearinljus och någon besiktning lär den inte klara! :???:
Edit: Tillägg 070702På vänster bärarm bak sitter ett litet länkage till en givare som är kopplad till en elektrisk liten box. Länkarmen (som sitter fäst i bärarmen men en skruv) skruvades loss och böjdes försiktigt uppåt för att gå fri från bärarmen när den enl. instruktionen sänktes ner.
Till den lilla elektriska boxen gick en anslutningskabel som också den kopplades loss för att gå fri när bärarmen sänktes ner. Den elektriska urkopplingen skedde med bilbatteriet fortfarande inkopplad.
Vidare anslöts elkontakten och det mekaniska länkaget till bärarmen när bärarmen hängde fritt i luften (ej normalläge).
Frågor:
1.) Kan jag ha vridit sönder givaren (eftersom ljuset pekar väldigt mycket neråt vilket stämmer med hållet jag böjde undan länkarmen till givaren)?
2.) Kan jag ha "satt" en ny "nolla" i och med att jag kopplade in givaren med batteriet fortfarande inkopplat och bärarmen hängande fritt?
Slut Edit
Mvh!
// Niklas
P.S Det blev en mycket bättre respons i styrning och bilen blev avsevärt mer följsam ute på vägen. D.S
Senast redigerad av 1 Avarage, redigerad totalt 0 gånger.