Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1139816
xdigger skrev:3,3bar soppa tryck på tomgång med slangen borttagen.
typ 2,7 med slangen monterad.
Lite högt i.f.s, men inget att "hänga läpp" för. Det ska ju inte ge för lite bensin i alla fall. Har du provat att köra utan Lambda??
Du kan prova att lossa returen till tank på BTR-en och se hur fort den fyller en PET flaska. Har för mig att original pump ska ge 160 l/tim. Det ska bli drygt 1/2 l på 15 sek. Då får du reda på kapaciteten på pumpen
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1139818
Här är en till med samma problem!

945 LTT -97, 27.000 välservade mil.

Vandrar på tomgång och smårycker vid acc. Dock lyser motorlampan (någon tidigare ägare hade pillat ur den).... Har ej läst ut koder ännu, ska bygga mig en felkodsläsare först. Dock så verkar dom vanliga felkällorna, LMM och lambda fungera som dom ska. Bränslepumpen är bytt. En grundlig felsökning ska ske...

För några år sen hade jag en 744 TIC 1990 med B230FT. Helt oskruvat skick med exakt samma problem. Den fick jag aldrig ordning på och där bytte jag allt. Alla tänddelar, bränslepump, filter, luftmassa, lambda, insugspackning, vakumslangar, tempgivare etc.
#1139821
xdigger skrev:Min miljölampa tändes imorse, ska prova att lossa lambdan ihelgen och se vad som händer!
Då finns en felkod att hämta, kan vara något som blivit när du "rotat" i den. Synd att du inte får ut koderna då, det hade underlättat
#1139867
Du kan mäta om Lambdan fungerar med en voltmätare. Du kan även (till viss del) mäta avgaserna (om den får för mycket eller för lite bensin) med voltmätaren på Lambdan. Det kräver en hyfsat kvalité på mätaren för det ska funka, men det går till så här. Du kopplar in en kabel i kontaktstycket (ska vara kopplat så boxen får signal) till den svarta kabeln (du kan även göra detta på boxen, där är kabeln grön, på nim bil) På äldre modeller är det en ensam kabel till Lambdan i en "gummitutt" och 2 vita kablar till förvärmningen av Lambdan. Senare modeller (vet ej riktigt när) har ett kontaktstycke till alla kablarna. Du måste ta en jordkabel från motorblocket (lyftöglan) annars blir det mätfel (spänningsfall). Jag har dragit in 2 kablar i bilen så jag har min mätare (Amprobe PM55A) på instrumentbrädan. När du slår på tändningen ska den visa (c:a) 0,5V. Sedan ökar volten sakta någon 10-dels volt till Lambdan blir varm (någon km körning) då börjar den pendla mellan 0,1 - 0,9V. Den jag har är digital och ser ut som man spelar på en enarmad bandit. Har även en Biltema digital "99 kronors" men den funkar inte (hinner inte med). Har du en analog mätare är det samma, man ser inte vad den mäter utan nålen står och fladdrar mitt emellan 0 och 1V. Men detta betyder att Lambdan fungerar och ger signal till boxen. Bryter du kopplingen och kopplar Lambdasignalen direkt till mätaren så ser du på voltutslaget syrehalten i avgasröret. När motorn är igång ska mätaren ligga på 0,6 - 0,7V när du kör normalt. Om du trycker "pinnen i botten" ska den inte ändra sig för mycket heller (stiger något). Om du varvar ut motorn på 3-ans växel (går inte så fruktansvärt fort då) så ser man på voltmätaren, sjunker den ner mot 0V får motorn för lite bensin, stiger den upp mot eller över 1V får motorn för mycket bensin. Detta lärde jag mig på http://www.etanol.nu när jag monterade en justerbar BTR, och det funkar bra. CO hamnar under gränsvärden om V ligger på 0,6 - 0,7 hela tiden oavsett hur du kör
#1140027
Idag plockade jag bort lambdasonden för att titta på den och den var kritvit och skårorna i den var igensatta, så jag plockade dit en ny och har återställt laddat till 0,35. Den går rätt hyggligt men spikade vid 6000rpm, vet ska ju inte varva så hårt men råkade göra det av misstag och hörde tydliga spikningar.

De gick smärtfritt så nu får den […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]

Kolla Tradera och eBay.