Du kan mäta om Lambdan fungerar med en voltmätare. Du kan även (till viss del) mäta avgaserna (om den får för mycket eller för lite bensin) med voltmätaren på Lambdan. Det kräver en hyfsat kvalité på mätaren för det ska funka, men det går till så här. Du kopplar in en kabel i kontaktstycket (ska vara kopplat så boxen får signal) till den svarta kabeln (du kan även göra detta på boxen, där är kabeln grön, på nim bil) På äldre modeller är det en ensam kabel till Lambdan i en "gummitutt" och 2 vita kablar till förvärmningen av Lambdan. Senare modeller (vet ej riktigt när) har ett kontaktstycke till alla kablarna. Du måste ta en jordkabel från motorblocket (lyftöglan) annars blir det mätfel (spänningsfall). Jag har dragit in 2 kablar i bilen så jag har min mätare (Amprobe PM55A) på instrumentbrädan. När du slår på tändningen ska den visa (c:a) 0,5V. Sedan ökar volten sakta någon 10-dels volt till Lambdan blir varm (någon km körning) då börjar den pendla mellan 0,1 - 0,9V. Den jag har är digital och ser ut som man spelar på en enarmad bandit. Har även en Biltema digital "99 kronors" men den funkar inte (hinner inte med). Har du en analog mätare är det samma, man ser inte vad den mäter utan nålen står och fladdrar mitt emellan 0 och 1V. Men detta betyder att Lambdan fungerar och ger signal till boxen. Bryter du kopplingen och kopplar Lambdasignalen direkt till mätaren så ser du på voltutslaget syrehalten i avgasröret. När motorn är igång ska mätaren ligga på 0,6 - 0,7V när du kör normalt. Om du trycker "pinnen i botten" ska den inte ändra sig för mycket heller (stiger något). Om du varvar ut motorn på 3-ans växel (går inte så fruktansvärt fort då) så ser man på voltmätaren, sjunker den ner mot 0V får motorn för lite bensin, stiger den upp mot eller över 1V får motorn för mycket bensin. Detta lärde jag mig på
http://www.etanol.nu när jag monterade en justerbar BTR, och det funkar bra. CO hamnar under gränsvärden om V ligger på 0,6 - 0,7 hela tiden oavsett hur du kör