På tal om mätare så tycker jag personligen bäst om "hybrider" så att säga, dvs analoga mätare med digital display som suppliment, ja, tämligen exakt så som V70 -13'n Lövet länkade ovan :)
Helt digital LCD/OLED display känns lite sisådär, då displayer har en faktisk kortare livstid än analoga mätare. Det är ju inget som drabbar folk som byter bil varannan vecka, men blir desto värre för dom som köper i 3e, 4e, eller 10e hand när bilen fått X antal år och mil på nacken. Då är risken överhängande för både en och 17 döda pixlar, vissa pixlar som lyser sämre(främst på OLED displayer) osv... Sen är det väl inte bara att byta hus på dom där heller? Det ska väl kodas in och gud vet allt...
Det är ju inte direkt som på gamla volvos upp t om x70 där det enda som ger upp är trippen(bränslemätaren ger ju upp på vissa modeller också, speciellt 7/900-serien, men det är inte ett mekaniskt fel), pga. ett plastkugghjul som går sönder med åren, och som kostar typ 50spänn att fixa :roll:
x70/x40 har ju digital tripp, men det är ju bara en välbeprövad oupplyst gammal 7-seg display, med lätt åtkomlig utbytbar sepparat belysning, så dom är väl näst intill skottsäkra(plus att dom går att byta ut om dom skulle gå sönder, sitter i socklar).
Nu blev det ju att låta som att jag "hatar" digitala displayer, men så är det ju inte

Men det är bra mycket mer nackdelar och större risk för problem med displayer än analogt - för att inte tala om dyrare att laga...
Fördelen med displayer är ju dock att man kan få massa skoj info

-) Jag har ju själv en OLED display i min gamla V70, som kan visa allt ifrån turbotryck till hastighet och tripp, till vilka dörrar som ev. är öppna. Och det går fint att lägga till mer saker om jag skulle vilja det i framtiden 8)