Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
Det låter väldigt konstigt att laddaren inte vill ladda ett fungerande batteri med över 12.5v i vilospänning. Den kan inte känna av så mycket mer än spänning och resistans och resistansen bör vara nära noll eftersom det går att starta bilen. Blinkande lampa brukar förutom sulfaterat batteri indikera "för låg motspänning" dvs inget batteri anslutet eller för låg spänning i batteriet.

Cteks kablage lämnar en del att önska, det blir gärna glapp i kablarna efter år av användning. De blir rejält styva i kylan som varit nu. Jag har en laddare med det felet, man kan få vicka lite på kablarna innan det blir kontakt. Kanske råkade kablarna hamna i "rätt" läge när du provade på den andra bilen?
Jag tror du har dålig kontakt någon stans i laddarens anslutning till batteriet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av begell
Vi köpte för ett år sedan 2 Biltemas AGM-batterier som monterades i en traktor med 24V system. Fungerade utmärkt resten av den vintern, men nu vid första köldknäppen innan jul räckte inte startmotorvarvtalet till för start. Jag mätte spänningen, bara 12,2V per batteri direkt efter misslyckat startförsök och laddade batterierna med CTEK-laddare. Såg direkt att laddtiden blev för kort, batterierna tog inte mot den strömmängd som spänningen indikerade. Köpte batterier av annat märke, bytte, startade traktorn och mätte upp laddningsspänningen till korrekta 28,8V. Laddade upp biltemabatterierna var för sig med 12v laddare. Återigen blev laddtiden för kort framtill CTEK-laddaren uppfattade batterierna som fulladdade. Mätte sedan polspänningen dagligen. Resultatet är tydligt, självurladdningen är snabb, från början 0,02V/dygn, ner till ca 12,4V därefter sjunker spänningen långsammare. Intressant detalj är att mätning av batteristatus med konduktansmätare visar inget fel! En sådan kan tydligen inte bedöma självurladdninshastigheten.
Ska lämna tillbaka batterierna till Biltema för bedömning, återkommer med deras svar.
av mortimer
Jag blev osäker på vilospänningen igår så jag var ute och mätte den nu på morgonen före jag skulle ha bilen. Den låg konstant på 12.5v med samma multimeter. Provade även med laddaren igen och samma fel fortfarande, så risken för glapp i kabeln bör vara minimal.

En annan fundering. Verkar ju luta åt kasst batteri ändå (ska dubbelkolla med annan laddare imorgon).
Ska man satsa på ett 100Ah eller typ 85Ah batteri ? Det mindre och med lägre kapacitet är ju lättare att hålla laddat hela tiden. Vet att diskussionen säkert varit uppe flertalet gånger.
Användarvisningsbild
av Momentum
mortimer skrev:Det mindre och med lägre kapacitet är ju lättare att hålla laddat hela tiden.
Varför skulle ett med mindre kapacitet vara lättare att hålla laddat?
Det handlar ju hela tiden om hur mycket man förbrukar och tillför, skillnaden

Om man tar en liter vatten ur ett badkar och fyller på en liter så är badkaret fullt
Om man tar en liter vatten ur en hink och fyller på en liter så är hinken full
av mortimer
Momentum skrev:
mortimer skrev:Det mindre och med lägre kapacitet är ju lättare att hålla laddat hela tiden.
Varför skulle ett med mindre kapacitet vara lättare att hålla laddat?
Det handlar ju hela tiden om hur mycket man förbrukar och tillför, skillnaden

Om man tar en liter vatten ur ett badkar och fyller på en liter så är badkaret fullt
Om man tar en liter vatten ur en hink och fyller på en liter så är hinken full

Så sant så sant, men...
Men det tar längre tid att fylla ett 100Ah batteri än 60Ah batteri när det börjar gå ner mot tomt (om man slarvar med att underhållsladda/köra bilen tillräckligt länge).
av andersuw
Nej det stämmer inte det heller förutsatt att du har en tillräckligt kraftig laddare/generator. Det större batteriet kan svälja mer ström än det mindre vid samma urladdningsgrad i procent räknat. Allt annat lika är det alltid lättare att hålla ett stort batteri på hög laddningsgrad (i procent) än ett litet. Det innebär i sin tur att det större batteriet inte genomgår lika djupa urladdningscykler och därför kan förväntas hålla längre. Enda nackdelen med ett batteri av maximal storlek är att inköpspriset blir högre och att bilen blir några kilo tyngre.
av mortimer
Det jag kan tycka är märkligt utifrån vad som skrivs här och scenariot i mitt fall är att laddaren indikerar sulfaterat batteri efter 1 sekund fastän det visar 12.5v samtidigt som det fungerar med laddaren i annat batteri.

Om vi nu leker med tanken att det är laddaren som gett upp (den är ändå 7 år gammel), vad ska jag välja för ny laddare ?
Exide, Defa eller ctek igen ? Eller någon annan ?
Budget runt 1000kr och minst 7A ska den klara
av andersuw
Jag har den här från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031643/

Rejäl kapacitet och kostar inga stora pengar. Har fungerat utmärkt så här långt. Har den igång för lite underhållsladdning just nu eftersom det blivit väldigt lite bilkörande från julhelgen och framåt.
av ChristerN
Har i ett flertal båtar bytt från gamla laddare till laddare från Ctek utan några fel. Den äldsta har väl gått i 15 år nu så jag tror du kan satsa på en Ctek igen. Måste ha varit otur att den gick sönder efter 7 år.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]