- lör 07 jan 2017, 22:00
Jag laddar sedan många år via släpvagnsuttaget (13-pol) samt även ibland via CTEK komfortuttag monterat i lastutrymmet.
Camel [url]http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=67959&p=527597#p527597[/url] skrev:komfortuttag till CTEK-laddare anlutet till konstant plus via matningen till 13-pol släpvagnsuttaget (hyfsat grovt originalkablage i den kretsen som är direktanslutet till batteriet via säkringar) Då kan jag ha laddaren inne i bilen ansluten till kupévärmarkontakten så laddas batteriet samtidigt som jag kör motorvärmaren. Låst bil och inga sladdar genom huven eller liknande. Uttaget har spänningsindikering med blinkande LED i olika färger som visar batteristatus (synliga genom fönstren utifrån).OBSERVERA! Min bil har inte S/S. På bilar med S/S är inte matningen i bilen (t.ex. 12V-uttag i lastutrymmet) direktkopplad endast via säkringar med huvudbatteriet, det sitter även ett skiljerelä emellan med en kraftig diod parallellt. Detta relä är normalt slutet och öppnar vid start av motorn så att inte hjälpbatteriet belastas av startmotorn. Dioden hindrar strömmen att flyta från hjälpbatteriet till startmotorn. Men eftersom detta relä normalt är slutet ska det inte vara några problem att ladda huvudbatteriet som ovan beskrivits. Hjälpbatteriet har dock ett eget skiljerelä som innebär att det inte kommer att laddas på detta sätt. Men en stark rekommendation är att använda en modern helautomatisk laddare med styrd laddning (t.ex. CTEK). Dessa avger sannolikt inte skadliga överspänningar och inte heller rippel som kan förstöra annan elektronik i bilen. Anslut aldrig en "vanlig" laddare utan reglering. Särskilt inte om nu avbrott skulle ske mellan huvudbatteriet och laddaren, t.ex. trasig batterihuvudsäkring, trasig fördelningssäkring eller skiljerelä på bilar med S/S. Om sådant avbrott skulle ske bakmatar ju laddaren många kretsar (bl.a. CEM) utan utjämning från batteriet.
Jag har även gjort en adapterkabel mellan 13-pol släpvangsuttag och CTEK så jag kan ladda utifrån via släpvagnsuttaget om bilen är helt strömlös. Jag har dock aldrig haft problem med urladdat batteri på den nya V70:n men på den gamla har det inträffat. Dessutom är det alltid kul att "pula" lite.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
- By mimeck