Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Jag laddar sedan många år via släpvagnsuttaget (13-pol) samt även ibland via CTEK komfortuttag monterat i lastutrymmet.
Camel [url]http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=67959&p=527597#p527597[/url] skrev:komfortuttag till CTEK-laddare anlutet till konstant plus via matningen till 13-pol släpvagnsuttaget (hyfsat grovt originalkablage i den kretsen som är direktanslutet till batteriet via säkringar) Då kan jag ha laddaren inne i bilen ansluten till kupévärmarkontakten så laddas batteriet samtidigt som jag kör motorvärmaren. Låst bil och inga sladdar genom huven eller liknande. Uttaget har spänningsindikering med blinkande LED i olika färger som visar batteristatus (synliga genom fönstren utifrån).
Jag har även gjort en adapterkabel mellan 13-pol släpvangsuttag och CTEK så jag kan ladda utifrån via släpvagnsuttaget om bilen är helt strömlös. Jag har dock aldrig haft problem med urladdat batteri på den nya V70:n men på den gamla har det inträffat. Dessutom är det alltid kul att "pula" lite.
OBSERVERA! Min bil har inte S/S. På bilar med S/S är inte matningen i bilen (t.ex. 12V-uttag i lastutrymmet) direktkopplad endast via säkringar med huvudbatteriet, det sitter även ett skiljerelä emellan med en kraftig diod parallellt. Detta relä är normalt slutet och öppnar vid start av motorn så att inte hjälpbatteriet belastas av startmotorn. Dioden hindrar strömmen att flyta från hjälpbatteriet till startmotorn. Men eftersom detta relä normalt är slutet ska det inte vara några problem att ladda huvudbatteriet som ovan beskrivits. Hjälpbatteriet har dock ett eget skiljerelä som innebär att det inte kommer att laddas på detta sätt. Men en stark rekommendation är att använda en modern helautomatisk laddare med styrd laddning (t.ex. CTEK). Dessa avger sannolikt inte skadliga överspänningar och inte heller rippel som kan förstöra annan elektronik i bilen. Anslut aldrig en "vanlig" laddare utan reglering. Särskilt inte om nu avbrott skulle ske mellan huvudbatteriet och laddaren, t.ex. trasig batterihuvudsäkring, trasig fördelningssäkring eller skiljerelä på bilar med S/S. Om sådant avbrott skulle ske bakmatar ju laddaren många kretsar (bl.a. CEM) utan utjämning från batteriet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Bakre uttaget är säkrat med 15 A, står det i schemat. Går direkt till batteriet, åtminstone på en 2011.
S/S kom först MY13,
Användarvisningsbild
av Camel
apersson850 skrev:Bakre uttaget är säkrat med 15 A, står det i schemat. Går direkt till batteriet, åtminstone på en 2011.
På V70II utan S/S finns både batterihuvudsäkring och fördelningssäkring innan säkringen på 15A. På V70II med S/S tillkommer dessutom ett skiljerelä (som normalt är slutet). Så några felkällor finns det trots allt. Men jag laddar ändå, känner mig trygg. Om man har en CTEK så går troligen inget sönder i bilen även om avbrott till batteriet skulle ske (vilket inte är så sannolikt). Den startar inte ens laddningen om det skulle ske. Och i "supply"-läge är spänningen reglerad på 13,6V vilket inte är ett problem för bilen. Men en oreglerad laddare skulle jag aldrig ansluta.
av agh39
Schmoyoho skrev:
Mussemus skrev: Min CTEK kom med en kontakt man skruvar fast på batteripolerna så smutsigare än att öppna huven och lyfta på batterilocket är det inte, vilket med andra ord inte är smutsigare än att hantera motorvärmarsladden.
Använder du verkligen polerna, i så fall får du ändra på det. Alltid minuskabeln i jordpunkt gäller, annars vet inte styrenheten om batteriet behöver ström eller ej.
av rid54
Mussemus skrev:Tack för era svar. Att det funkar tvivlar jag inte på men vad som förvirrar mig var mekanikern prat om bakströmar som kanske kunde skada styrenheter. Ligger det något i det resonemanget?
Om uttagets pluspol är kopplad till batteriets pluspol, med bara en säkring emellan och om uttagets minus är kopplat till bilens chassie, så är uttaget precis samma punkter som batteripolerna ur elektrisk synvinkel. Några bakströmmar har jag svårt att föreställa mig skulle uppstå.
av andersuw
apersson850 skrev:Bakre uttaget är säkrat med 15 A, står det i schemat.
I ägarmanualen till MY -15 står det 15 A i förteckningen över säkringar men på den sida där uttaget beskrivs sägs att max strömuttag är 10 A. ??:-/ Men vilket det än är räcker det ju bra för att ladda den vägen.
av Schmoyoho
agh39 skrev:Använder du verkligen polerna, i så fall får du ändra på det. Alltid minuskabeln i jordpunkt gäller, annars vet inte styrenheten om batteriet behöver ström eller ej.
Jo, jag har fått tips om att koppla minusmatningen på en skruv lite till höger om batterilådan men jag bara inte orkat flytta den. Pluskontakten sitter ju fortfarande i lådan så jag måste dra kabeln ut från lådan på något smart sätt.. Jag har iallafall inte BMS (batteriövervakning) på min gamla bil så det ska nog vara lugnt, tror jag.

Edit: på tal om inget, kan man underhållsladda batteriet för ofta? Eller är det alltid av godo att ladda när man kan?
av andersuw
Om du har en "smart" laddare är det bara av godo att ladda ofta. Ju närmare full laddning du kan hålla batteriet desto längre håller det.

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]