Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Perra83 skrev:Om jag tar bilen till jobbet när jag jobbar natt använder jag fjärrstart av motorn varje morgon.
Värmaren är ställd tills jag slutar. Startar motorn innan ja kliver in i duschen. När ja kommer ut till bilen går motorn. Rutorna är tinade, ratten och stolen är varm och självklart kupén.

Att kunna kyla kupén är inte heller dumt.
Mer hälsosamt för motorn att köra värmaren istället för att stå och köra en kall motor på tomgång.
Kan du inte ställa 2a timern för morgonen? Finns väl typ alltid 2 tider att ställa?

En kall motor spyr också ut betydligt mer skit än vad värmaren gör om jag förstått det rätt.
Visst är det bättre att bara köra värmaren tillräckligt länge. Men jag kan också tänka mig att göra som Perra, d.v.s. använda motorn som ett extra stöd för värmaren om det behövs, exempelvis därför att det är bråttom eller därför att jag inte är säker på att jag har tillräckligt med kräm i batteriet för att köra enbart värmaren så länge som det egentligen skulle behövas.
Tycker själv att det är väldigt bekvämt att dra igång motorn medan man går till bilen på parkeringen och får barnen att sätta sig efter diverse aktiviteter. Det är rätt skönt att slippa sätta sig i en genomfrusen bil men är det alltså dåligt för bilen att stå på tomgång ett par minuter innan man åker iväg? Bränslevärmaren behöver ju i regel minst 10-15 minuter för att ge någon effekt och det är inte alltid man kommer på att slå på den i god tid innan avfärd.
av Pekå
Toyota har någon typ funktion med solceller som driver kylning av kupén varma dagar i mitt tycke en väldigt smart.
filippb skrev:Tycker själv att det är väldigt bekvämt att dra igång motorn medan man går till bilen på parkeringen och får barnen att sätta sig efter diverse aktiviteter. Det är rätt skönt att slippa sätta sig i en genomfrusen bil men är det alltså dåligt för bilen att stå på tomgång ett par minuter innan man åker iväg? Bränslevärmaren behöver ju i regel minst 10-15 minuter för att ge någon effekt och det är inte alltid man kommer på att slå på den i god tid innan avfärd.
Jag tror du får väl så mycket värme genom att låta värmaren gå X minuter som genom att låta bilen gå på tomgång X minuter, särskilt på en diesel. Det är heller inte särskilt nyttigt för en bilmotor att gå på tomgång när den är kall eftersom man då, genom den långsamma uppvärmningen, förlänger den period där den arbetar i relativt kallt tillstånd med högre slitage som följd. Jag skulle istället starta värmaren med VoC och sedan låta värmaren fortsätta gå efter att bilen starts tills den är genomvarm, både för att få upp värmen maximalt snabbt och därför att det inte är så bra att ständigt köra värmaren bara en kort stund i taget.

Vill man av någon anledning värma bilen maximalt snabbt kan man förstås slå på både värmare och motor via VoC. Men det är inget jag skulle göra rutinmässigt utan bara när det finns speciella skäl.
av buzztr
MathiasSV70 skrev:Jag har haft min V90 i ca två veckor och flera gånger har VOC inte velat starta parkeringsklimatet pga för svag spänning i batteriet vilket känns konstigt på en helt ny bil med helt nytt batteri. Har väl troligtvis gjort för få långresor med tanke på all elektronik som finns i bilen.
Min V90 funkar i princip aldrig parkeringsklimatet i. Jag tycker förklaringen från Volvo känns väldigt långsökt men de säger generatorn laddar bara batteriet till 85%, sista 15% ska tas som "energiåtervinning från bromsarna". Det har inte med långresor att göra, jag har gjort många med stora strömförbrukare avstängda (inga elstolar, ingen elratt, ingen elbakruta, ingen radio, inget helljus). Så kör du stadskörning och tvingas använda bromsarna mycket får du ett välladdat batteri, kör du endast landsväg med lite trafik så blir ditt batteri bara laddat till 85% och det är för lite för att värmaren ska starta. Kör jag VOC blir resultatet "Kunde inte starta förkonditionering". Försöker jag starta genom att sätta timer direkt i bilen får jag meddelandet "Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå". I princip enda gången det funkat att starta värmaren är när batteriet är laddat med vanlig batteriladdare till 100%.
Användarvisningsbild
av TommyP86
andersuw skrev:
TommyP86 skrev:Tillgång till vad? Fjärrstart av motorn finns till alla automat efter ca -12 via appen.
Nix. Så enkelt är det inte. Här är vad som gäller för bilar i 60-, 70- och 80-serien.

http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 517ab85585
Länken är lite oklar. Det fungerar på bilar efter -12 (utom en? motor, minns ej vilken) men i länken visar den på "bilar med voc från 2015"
Jag har inte ens voc, men däremot ers.
Men du har rätt i att det inte är så enkelt som jag först skrev.

Edit: det är tvärt om, det är bara två my12 det fungerar på, sexorna.
My13 inkluderar också bensinfemmorna.
På dessa bilar som inte lägger av när man tar i handtaget. Kan man låta dom stå på tomgång och låsa dom med fjärren också? Det skulle vara en bra finess om man ska in på t ex affären eller banken så kan bilen va igång under tiden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]