htchd2 skrev:Ring till bilia o kolla, de vet vad som sitter i, jag fick veta att det satt en 150a i min genom de
dieselputte skrev:Dilav skrev:Lånar tråden lite om det går bra,
Går det det att se om det är 120a eller 150a på generatorn om etiketten där det står serienr. Den som satt på min var nämligen helt "förstörd". //v50 2,0d 06-07
Då har du troligen en 120A där statorlindningen gått varm, det brukar inte ske på 150A. Din bil är precis från den tid då de gick över från 120A till 150A. Har man Vida kan man nog se vilken mjukvara som är laddad då den skiljer mellan 120A och 150 A. Är det 120A och du skall montera 150A måste mjukvaran uppgraderas hos Volvo , eller annan verkstad som har officiel Vida licens. Har för mig man får "elsystem fel" om man inte uppdaterar mjukvaran.
Ja jag fick också hela köret med elsystem och antisladd samt batteri varningen. Samt det där tjutet vid gaspådrag.
Tycker jag kan se en 2:a där (amperen?) ska stå annars är det helt svart. :!:
Har faktiskt vida men efter omformatering så har jag installerat om och nu får den ingen kontakt mellan vida och dice/bil så får kanske bli ett samtal till bilia istället.
Efter att ha plockat av den så ser jag att den är "metalbit" som är sönder när man ta bort kåpan vid regulatorn, precis på en av dem som man annars ska löda på när man ska reparera. (Finns 4 såna metalbitar på 3 ställen). Så tänkte prova löda där den har spruckit och kolla om det skulle funka.
Måste tillägga att det gick relativt enkelt att plocka av den. På min, så behövde jag inte lyfta upp och plocka bort däcket så som jag hade läst på något forum, utan bara upp med bränslefiltret, bort med hållaren där den sitter och plocka bort skruvarna och kablarna som binder generatorn med resten av bilen. När man skruvade av den nedersta och sista skruven mellan generator och motor så gick generatorn nedåt också så drivremmen blev slappare. Kan dock tänka mig att detta kan bli lite mer intressant att sätta tillbaka.
PS. Om man nu får för sig att sätta in en 150A och kör en mjukvaruuppdatering, är det då det normala priset som om man bara skulle gått in och kört en vanlig mjukvaruuppdatering? Samt är det ok att sätta in en 150A från liknande motor eller måste det vara identiskt för just denna bilen. Vet ju att det finns 120 o 150 som passar andra fordon med samma typ av motor 1,6d o 2,0d.