Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
WillyW skrev:Får säga jag är lite upprörd på min lokala Volvo handlare/verkstad.

De tog min bil och körde 2 mil norrut och tillbaks på en 90 väg. De har ca. 50 meter 50 sträcka innan de kommer ut på 90 vägen. Väl tillbaks sa de att "det är inget fel på den här bilen, den drar bara 1,21/l mil". Vägen de körde har inte ens några kurvor!

Svagt agerat för det kallar jag inte att verkligen kontrollera bensinförbukningen, men jag kommer inte att nöja mig med detta.

När jag hämtade bilen och kört mina 10 km hem stod redan genomsnittsförbrukningen på 1,48/l mil. Kan låta som jag körde "rally" hem men det gick lugnt och fint som vanligt. Rullande med 90 km/h på en landsväg kan jag också hålla förbrukningen på 1,2/l mil. Men med 2 stop och en väjningsplikt hamnar förbrukningen på 1.6/l mil, så enkelt är det.
Man kan väl lämna bilen till motormannen för undersökning. Om det är fel på den, hittar de säkert. Komma tillbaka och slänga undersökning papper på de, om det är fel på bilen. Vad kostar undersökning vet jag inte, kan tänka mig ligger runt 1500 kr.

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
av nevyn
Jag hade högre bensinförbrukning på min när tändstiften var slitna, så det kan ju vara småsaker som gör det. Inte för att jag har en XC90 då, men ändå.
av Perra N
En XC90 med T6:a väger väl 2,3 ton nånting? Och har 272 hk! En kompis som har den nya Cheva Tahoen har en förbrukning på nära 2 liter blandad körning. Vikt 2,5 ton, 4wd, nya vortecspisen på 290 hk utan turbo.
Bara en liten undran, vad kör du med för gasfot? Trycker du gasen i botten när du ska upp i fart? För i så fall är det inte speciellt högt med 1,6.
Vad kör du med för däcktryck? De flesta kör med alldeles för lite luft.
av WillyW
Perra N skrev: En XC90 med T6:a väger väl 2,3 ton nånting? Och har 272 hk! En kompis som har den nya Cheva Tahoen har en förbrukning på nära 2 liter blandad körning. Vikt 2,5 ton, 4wd, nya vortecspisen på 290 hk utan turbo.
Bara en liten undran, vad kör du med för gasfot? Trycker du gasen i botten när du ska upp i fart? För i så fall är det inte speciellt högt med 1,6.
Vad kör du med för däcktryck? De flesta kör med alldeles för lite luft.
För det första har jag inte en T6. För det andra har jag beskrivit ganska ingående hur jag kör. Men det börjar bli en del poster att läsa här så jag hjälper gärna till och citerar mig själv :) Har inte kollat däcktrycket men däckfirman där jag la på vinterdäcken fnyste år vad Volvo rekommenderade för tryck och pumpade i rejält mycket mer, men jag ska kolla vad det är. Kan faktiskt inte ens komma på att jag någonsin sedan jag köpte bilen har haft "plattan i mattan". Inte en bil som inbjuder till sådan körning, mera glida och komfort.
WillyW skrev: På Volvo som vet var jag bor och vilka sträckor jag kör säger de att den borde inte dra mer än 1,3 l/mil med den körningen.

Jag bor på landet och kör i stort sett uteslutande landsväg (70-90 km/h). Terängen är okuperad. Jag har provat alla tänkbara körstilar för att få ner förbrukningen.

Jag har provat snabb acceleration och rulla "frihjul" hudratals meter fram till stopptecken o.dyl.
Jag har provat att köra "normalt" d.v.s den växlar vid ca. 3000 varv och "frihjul" de sista 100 meterrna.
Jag har provat att köra med acceleration så tunga lastbilar ligger och trycker på bakom.
Det sistnämnda är det som drar minst men herregud man blir ju nipprig. Då kan jag få ner förbrukningen till ca 1,57 l/mil.

Har för mig att i den tekniska datan står det att förbrukningen på landsväg skall ligga runt 1,2 l/mil. Så min ligger ju nästan 35% över vad som deklareras. Kan tilllägga att jag alltid använder motorvärmare som går 3 timmar innan start vid temp under 0 grader (bor i skåne).
av Perra N
Sorry, läste bara sida 2, och trodde att du var den som hade T6:an som drack 1,5-1,6.
av SnartXC90ægare
Premiærturen Stockholm - Nordnorge på knappt 200 mil. 0.84 L/mil. Ingen luskørning och fullastad med vinterdæck osv. Helt godkænt!! Vilken motor det ær!!!!!

XC90 D5 Summun MY07.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Detta kanske är som bensin på elden men..

Om man köper en XC90 så skall man nog inte bry sig så mycket om bränsleförbrukning. Det är som fg talare sa. Det är ingen lätt bilen. Inte direkt små hjul. Den lär dra bränsle oavsett.

Det är en del massa som skall förflyttas.

1.6/milen i snitt låter rimligt och kanske runt 1.1 på motorväg i normal hastighet.
av Large-s
Hej där.

jag har en XC90 V8 min förbrukning på landsväg ligger runt litern Min hastighet i snitt ligger runt 95-110 km/H I stadskörning (mer blandad körnming körning snitt hastighet runt 45-60km/H) så drar den run 1.5-1.6 l/m Ett tips för att nå denna förbrukning är att ha AC.n avstängd (Enl min färdator gör detta ca 10-20% skillnad) Sedan vad för typ av bensin kör du med 93 95 97 oktan. Jag kör med 97 oktan. den kostar mer men förbrukningen blir mindre vilket ger billigare mil per liter bensin. Vidare så är min bil utrustad med geartronic lådan, vilket gör att om du använder den manuella växlingen gör att du kan motorbromsa med resultatet att besnin förbrukningen går ner. Pröva dessa tips för att se om det hjälper.
av Asse
Hallå!

Åkte medd svågerns XC90 2,5T-04 Enköping-Heiligenhafen tur och retur. Mätte upp en förbrukning mellan 0,96-1,3l per mil på dessa 160mil. Detta stämde relativt bra mot färddatorn. Bilen lastades bra över max lastvikt med drog inte mycket mer bränsle mot olastad. Körde på farthållare hela tiden 110-120kmh. Accelererade ganska hårt upp till fart och planerade körningen maximalt för att slippa bromsa...lufttrycket var 3,8bar...så visst går det att åka snålt om man vill...
Användarvisningsbild
av dicklund2
Bara för att jämnföra så kör frugan en Grand cherokee 6-cyl bensin och automat ca 190hk

Vid små svängar till stan och så (9km) så är snittet 1,3 innan däckbyte var det 1,25.

Jag pendlade i den förut (5 mil enkel resa, 70% 3-fils väg) och då var snittet 1,2 (sjönk något med nya däcken trots att den mer blandade körningen ökade förbrukningen)
Långkörning på semester med full lastning och kanske 10% stadskörning så blev det 0,98 när jag tankade.
Stadskörning rör sig närmare 2 liter. Och när den är kall, speciellt på vintern drar den mycket.

Förbrukningen ökar markant över 100km/h, runt 80km/h drar den minst

EDIT: såg däck inlägget här nedan, jag körde 6000 mil på mina förra däck, och då var de halvslitna redan när jag köpte bilen...
Vinterdäcken med dubb har gått sedan -01, gissar 3-4000 mil dubben är fortfarande hur fin som helst. Hur kan det skilja sååååå mycket mellan Volvo och Jeep i däckförbrukning?! Nog för att Jeepen är som en Volvo-automat med vinterläget i, men ändå.

Tänkte bara som referens, bilarna påminner väl lite om varandra...
Senast redigerad av 1 dicklund2, redigerad totalt 0 gånger.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]