Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Och vad tyckte du om CC då? ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Trevlig bil.. Men det var nått konstigt med den när man stod stilla.. Mullrade väldigt mycket och lixom skakade.. ;)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:Trevlig bil.. Men det var nått konstigt med den när man stod stilla.. Mullrade väldigt mycket och lixom skakade.. ;)
Den var säkert förkyld. :lol:
Användarvisningsbild
av Perra83
joel80 skrev:Trevlig bil.. Men det var nått konstigt med den när man stod stilla.. Mullrade väldigt mycket och lixom skakade.. ;)
Det var säkert du som hade både dieselvärmare och fläkten på max :lol:
av odeheim
FSandstrom skrev:Jag har haft den 1550 mil (9 månader) och tycker att den tuffar och går. Vid senaste tankning (14122 km) så hade den tankat knappt 463 liter och använt 1935 kWh, får väl anses vara ok :). Tror jag kommer få ner den en bit till nu när det blir varmt (det är ganska stor skillnad, den drar säkert 50% mer vid -5, men fortfarande helt ok tycker jag). Jag har inte haft problemet som flera skrivit om, att den vägrar gå på el, mer än 2-3 gånger.

Det enda tipset (om det nu är något tips) är att jag stänger av autovärmaren och kör på pure tills den gnäller (vid 0 grader kan man köra ca 10 min innan den vill ha värme), slår då på automvärmen i någon minut, och stänger sedan av den. Vid en "tankning" i november gick annars 40% åt till värmaren, känns lite dumt kan jag tycka. I Hybridläget slår den igång förbränningsmotorn direkt utan autovärme under typ 14 grader.

Eftersom vi ofta kör 6-9 mil per dag med många småstopp så försöker jag använda förbränningsmotorn vid hastigheter över 50 vilket som sagt ger vääldigt många start/stoppp på motorn (den slår ju av i nedförsbackar), så man undrar ju som sagtom den kommer att hålla. Jag har dock inte haft något problem med det. Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt. Det gnisslar endel när man backar och sedan bromsar (men det kanske det gör ändå?)

Hej

Är det någon mer som har uppgifter under längre tid vad sin d6 dragit?
För detta ovan blev jag inte impad över.

1935kw/h * 1,40 (ca med alla avgifter) = 2709 / 1412 = 1,92kr

463liter * 13 = 6019 / 1412 = 4,26

4,26 + 1,92 = 6,18kr / mil

Jag var sugen på en sån här men inser att det kanske inte är det bästa köpet om man ha drygt 5 mil till jobbet.
Har man bara ett par mil funkar det säkert kanon.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Allt beror ju på hur långa sträckor som ska köras mellan laddningarna och hur mycket som ska "offras" för att köra snålt (värme t.ex).

Kör bland annat en XC90 T8 och snittet på den (verklig förbrukning) över en hel tank har varit allt från 0.18l/mil till nästan 1l/mil.
Användarvisningsbild
av joel80
Vilket rätt värdelöst elavtal du verkar ha!?
På min förra kvartalsräkning hade jag gjort av med 5472kwh och betalade efter skatter och avgifter 2955kr. 54 öre per kwh alltså..

Sen tillkommer 10 öre plus moms för överföringsavgift. Alltså 12,50km.. Så totalt har jg betalat 66,50öre/kwh.

Årsavgiften för abonnemanget är på några tusenlappar också och räknar man med den och slår ut på alla kwh blir det närmre 80 öre/kwh.. men om jag ser till extrakostnaden för att ladda bilen så har ju inte årsavgiften höjts.

Sen 1:a dec hamnade jag på lite sämre avtal, så nu ligger det på 88öre/kwh inkl allt (utan årsavgiften).

Har man 5 mil till jobbet får man rätt okej ekonomi i det så länge man kan ladda där under dagen. Sommartid kan man då köra iallfall 80% på el.. Nu vintertid kommer jag 30-35km på el, så då blir det väl bara 60-70% på sånna resor.

Snittförbrukningen av diesel för mig ligger också kring 0,4l/mil, eftersom jag kör t.o.r Gävle - Stockholm ca 2ggr i veckan.
Bränslekostnaden per mil är ändå bara hälften, eller strax under hälften jämfört med vår T4F som drar ca 1,1-1,2l/mil.
Alltså ca 11-12kr/mil.
En snål VEA borde man dock kunna komma ner till runt 7-8kr/mil på i diesel...

Vill man köra riktigt snålt får man köpa en Hyundai Ioniq, eller vänta ett år på en Opel Ampera E, eller typ 2 år på en Tesla Model 3. :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Verkar som 2017 blir elbilens år då de börjar komma ner i pris. Hyundai Ioniq tycker jag verkar va den vettigaste elbilen på marknaden just nu. Däremot tycker ja det går trögt för Volvo att få ut elektrifierade bilar, är ju snart 5 år sedan V60 plug-in lanserades, och volvo hade ju C30 Electric. Men det kanske inte dröjer så länge innan Volvo kommer med en bra hybrid någorlunda normalt prissatt, men det börjar bli bråttom.
Användarvisningsbild
av joel80
Mmm.. Dom var lite sent på. Produktchefen stod ju så sent som för 2-3 år sen och sa att Volvo inte skulle satsa alls på elbilar utan bara ha hybrider.
Men lyckas dom få ut två bra modeller som inte blir galet dyra (vilket tyvärr jag tror den större modellen kommer bli.. det blir troligen XC90-priser på den) så kommer de nog kunna slåss lite. Den lite mindre bilen (v40-stolek) kan vi hoppas lanseras med ett vettigt pris i allafall.

Jag ska boka en provkörning av en Ioniq i januari och få en liten egen uppfattning om den...

Vi får se vad som händer under året, jag tror att vi kommer se ett gäng elbilar lanserade under året, men att priset på många kommer hållas uppe skapligt mycket under första året, dels p.g.a efterfrågan/tillgång och för att de flesta biltillverkare verkar jobba så.. alltså med nya modeller så lanserar man den dyraste varianten först, men massa utrustning o.s.v.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
odeheim skrev:
FSandstrom skrev:Jag har haft den 1550 mil (9 månader) och tycker att den tuffar och går. Vid senaste tankning (14122 km) så hade den tankat knappt 463 liter och använt 1935 kWh, får väl anses vara ok :). Tror jag kommer få ner den en bit till nu när det blir varmt (det är ganska stor skillnad, den drar säkert 50% mer vid -5, men fortfarande helt ok tycker jag). Jag har inte haft problemet som flera skrivit om, att den vägrar gå på el, mer än 2-3 gånger.

Det enda tipset (om det nu är något tips) är att jag stänger av autovärmaren och kör på pure tills den gnäller (vid 0 grader kan man köra ca 10 min innan den vill ha värme), slår då på automvärmen i någon minut, och stänger sedan av den. Vid en "tankning" i november gick annars 40% åt till värmaren, känns lite dumt kan jag tycka. I Hybridläget slår den igång förbränningsmotorn direkt utan autovärme under typ 14 grader.

Eftersom vi ofta kör 6-9 mil per dag med många småstopp så försöker jag använda förbränningsmotorn vid hastigheter över 50 vilket som sagt ger vääldigt många start/stoppp på motorn (den slår ju av i nedförsbackar), så man undrar ju som sagtom den kommer att hålla. Jag har dock inte haft något problem med det. Dock tror jag bromsarna kommer haverera först för man använder dem inte mycket, 95% av alla inbromsningarna sker ju med generatorn om man kör hyfsat snällt. Det gnisslar endel när man backar och sedan bromsar (men det kanske det gör ändå?)

Hej

Är det någon mer som har uppgifter under längre tid vad sin d6 dragit?
För detta ovan blev jag inte impad över.

1935kw/h * 1,40 (ca med alla avgifter) = 2709 / 1412 = 1,92kr

463liter * 13 = 6019 / 1412 = 4,26

4,26 + 1,92 = 6,18kr / mil

Jag var sugen på en sån här men inser att det kanske inte är det bästa köpet om man ha drygt 5 mil till jobbet.
Har man bara ett par mil funkar det säkert kanon.
Här är mina siffror
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=127674

Skickat från min F8331 via Tapatalk
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 59

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]