- mån 04 jul 2016, 21:53
#1090828
Då har man haft bilen i tre år då, knepigt vad tiden går snabbt. Här är förra årets tråd : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=118473 . Jag hoppas jag skriver av mitt Excelark rätt 
Förutsättningar:
Bytte 2013-07 en v70My10 2.4d mot en v60MY14 d6. Har åkt ca 2000 mil senaste åren, snitt 0.7 l/mil = 1400 liter diesel. 12.38 kr/l (År 2 = 13.54 kr/l, År 1= 14,28 kr/l) i medel senaste året -> 17300 kr/år (19000 resp 20000 kr/år).
År tre med d6:an
- 2083,7 mil (År 2 = 1969,4 mil / År 1 = 1962,5 mil)
- 476,73 liter diesel (455,64 / 580,45)
- 2854,61 kWh (2896,12 / 2746,76)
- 8474,94 kr totalt (8775,84 / 10759,75). Det är 2569,15 kr från elen, och 5905,79 kr för dieseln.
Detta ger
- 0,23 l/mil (0,23 / 0,30)
- 4,07 kr/mil för bränslet (4,46 / 5.48)
Kommentarer
Trots att bilen blir äldre och bilen har gått 100 mil längre (på diesel) så lyckas vi landa på samma förbrukning som förra året. Det har inte riktigt gett samma besparing eftersom dieseln varit mycket billigare men det lär ändra sig i nästa regeringsbudget gissar jag ... Möjligt att det visar sig att motorn börjar bli inkörd också, dieselmotorn går ju inte mer än 6-700 mil per år (vet inte om det är en skröna att den drar lite mindre efter några mil).
Pirellidäcken håller mycket bättre, 6/7 mm kvar på samma sträcka som Michelindäcken tog slut på (var väl 3.5mm kvar tror jag)
Längsta tankningen var 74 dagar och 343mil, den gången kom jag under 0,13 l/mil ...
Det här med batteriet är ett litet mysterium. Jag var helt säker på att den hade tappat 10% men sen åkte den in på service och vips så visar den helt olika och håller bättre. Vi åker ju ungefär samma sträcka varje dag så jag tycker nog fortfarande att den ligger kvar ungefär som förra året, dvs säg att vi har 95% kvar av batteriet. Dessutom så kommer vi ju 42-45 km på batteriet också i vår vardagliga körning så 50 km är ju inte önskesiffror utan något man faktiskt kan nå.
Jag skulle kunna få 55% av inköpspriset i inbyte hos handlaren (men kör vidare ett år iaf) så jag gissar att jag kanske kunde få nästan 60% om jag sålde själv, det får anses vara fullt godkänt. Nu börjar den komma ner i pris så blir den ju lite billigare att köra också, men den får ju även fler potentiella köpare nu när batteriet faktiskt håller såpass bra som det gör.

Förutsättningar:
Bytte 2013-07 en v70My10 2.4d mot en v60MY14 d6. Har åkt ca 2000 mil senaste åren, snitt 0.7 l/mil = 1400 liter diesel. 12.38 kr/l (År 2 = 13.54 kr/l, År 1= 14,28 kr/l) i medel senaste året -> 17300 kr/år (19000 resp 20000 kr/år).
År tre med d6:an
- 2083,7 mil (År 2 = 1969,4 mil / År 1 = 1962,5 mil)
- 476,73 liter diesel (455,64 / 580,45)
- 2854,61 kWh (2896,12 / 2746,76)
- 8474,94 kr totalt (8775,84 / 10759,75). Det är 2569,15 kr från elen, och 5905,79 kr för dieseln.
Detta ger
- 0,23 l/mil (0,23 / 0,30)
- 4,07 kr/mil för bränslet (4,46 / 5.48)
Kommentarer
Trots att bilen blir äldre och bilen har gått 100 mil längre (på diesel) så lyckas vi landa på samma förbrukning som förra året. Det har inte riktigt gett samma besparing eftersom dieseln varit mycket billigare men det lär ändra sig i nästa regeringsbudget gissar jag ... Möjligt att det visar sig att motorn börjar bli inkörd också, dieselmotorn går ju inte mer än 6-700 mil per år (vet inte om det är en skröna att den drar lite mindre efter några mil).
Pirellidäcken håller mycket bättre, 6/7 mm kvar på samma sträcka som Michelindäcken tog slut på (var väl 3.5mm kvar tror jag)
Längsta tankningen var 74 dagar och 343mil, den gången kom jag under 0,13 l/mil ...
Det här med batteriet är ett litet mysterium. Jag var helt säker på att den hade tappat 10% men sen åkte den in på service och vips så visar den helt olika och håller bättre. Vi åker ju ungefär samma sträcka varje dag så jag tycker nog fortfarande att den ligger kvar ungefär som förra året, dvs säg att vi har 95% kvar av batteriet. Dessutom så kommer vi ju 42-45 km på batteriet också i vår vardagliga körning så 50 km är ju inte önskesiffror utan något man faktiskt kan nå.
Jag skulle kunna få 55% av inköpspriset i inbyte hos handlaren (men kör vidare ett år iaf) så jag gissar att jag kanske kunde få nästan 60% om jag sålde själv, det får anses vara fullt godkänt. Nu börjar den komma ner i pris så blir den ju lite billigare att köra också, men den får ju även fler potentiella köpare nu när batteriet faktiskt håller såpass bra som det gör.
V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey